کد خبر: 225085
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
بیوک

بیوک ماشینی است که در سال‌های دهه 50 و 60 شمسی حتی اوایل دهه 70 با آن خاطرات زیادی داریم. خودروهای بزرگ، جادار و لوکسی که راننده آن را "آمریکایی سوار" خطاب می‌کردند.

شرکت بیوک، قدیمی‌ترین خودروساز آمریکایی است که هنوز هم به تولید خودروهای لاکچری خود با قدرت ادامه می‌دهد.

درباره بیوک

سال 1899 میلادی فردی اسکاتلندی تبار به نام دیوید دانبار بیوک در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا کارخانه خودروسازی بیوک را تاسیس کرد. در ابتدا این کارخانه "اتو ویم اند پاور" نام داشت و و موتور خودرو تولید می‌کرد تا اینکه در سال 1903 توسعه یافت و به نام "بیوک موتور" تغییر نام داد. سال 1907 بیوک، محصول بیوک B را تولید کرد که به موفقیت رسید و توانست مقام دوم پرفروش‌ترین خودرو بعد از محصولات فورد را از آن خود کند. بعدها محصولات موفق دیگری به مجموعه مدل‌های متنوع این شرکت اضافه شد، از آن جمله می‌توان به بیوک هشت، بیوک Y-job مدل 1938، بیوک رودمستر مدل 1948، بیوک سنچوری، بیوک اسکای لارک (‌اسکای لارک که به معنای چکاوک است، خودرویی نیمه لوکس و اسپرت مخصوص استفاده خانواده‌هاست و در شش نسل مختلف در سال‌های بین 1975 تا 1979 میلادی تولید شد) بیوک B2 و B3.  

آرمی که برای این شرکت خودروسازی در نظر گرفته شد، سه سپر به رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و سفید بود که به افتخار خانواده اسکاتلندی Buik استفاده شد تا اینکه در سال 2002 میلادی رنگ آرم نقره‌ای شد که نمادی از شرافت، عظمت و پاکی است.

با ادامه فعالیت مستمر این کارخانه، در آغاز قرن بیست و یکم بیوک لوکس‌ترین خودروی خود را به نام بیوک راندوو تولید کرد و توانست جوایز متعددی را برای این محصول‌ جدیدش کسب کند. این شرکت تا به امروز موفق ظاهر شده و محصولات متعددی را روانه بازار مصرف جهانی کرده است.

به علت همین موفقیت در سال‌های قبل، این روزها هم خودروهای قدیمی این برند به عنوان آنتیک خرید و فروش می‌شوند. گفتنی است محصولات آنتیک بیوک را می‌توانید در سایت‌های فروش مثل دیوار که یکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین بسترهای خرید و فروش خودروهای نو یا کارکرده است را خریداری کنید.

بیوک در ایران

یکی از این آنتیک‌ها که در خیابان‌های شهرها می‌بینیم بیوک اسکای لارک است. اواسط دهه 50 شمسی، جعفر اخوان، سرمایه‌دار معروف ایرانی با شرکت جنرال موتورز آمریکا قراردادی بست و همکاری با آن شرکت را آغاز کرد. وی به سراغ خودروهای لوکس آن دوره مثل شورولت نوا، بیوک اسکای لارک و کادیلاک سویل رفت تا وارد بازار مصرف ایران کند.

هرچند که این مدل خودرو و مدل‌های مشابه از برندهای دیگر خودروهایی با عمر بیش از 40 یا حتی 50 سال محسوب می‌شوند و غالبا مصرف بنزین بالایی دارند اما به دلیل قدرت فنی، طراحی شکیل داخل کابین و نمای بیرون، آپشن‌هایی که همچنان به روز هستند و هنوز در بسیاری از خودروهای مدل جدید چینی یا وطنی دیده نمی‌شوند، خودروهایی به حساب می‌آیند که علاقمندان زیادی دارند تا علاوه بر استفاده شخصی از آنها برای کسب درآمد هم مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از راه‌های کسب درآمد از این مدل‌های آنتیک، اجاره دادن برای مراسم‌های خاصی مانند عروسی است تا عروس و داماد با خودرویی آنتیک و خاطره‌ساز وارد بخش جدیدی از زندگی خود شوند.

منبع :‌ ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =