ریکشای برقی

پس از معرفی نسخه‌های برقی سه‌چرخ‌های که به ریکشا معروف هستند، تاثیر مشهودی بر کاهش آلودگی شهرهای مهم هند دیده شد. اما بسیاری از این وسایل نقلیه پاک و  ارزان‌ به‌وسیله تایرهای اسکوتری حرکت می‌کنند که مناسب آنها نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، ماناو کاپور (Manav Kapur)، مدیرعامل شرکت بین‌المللی «استیل‌برد» (Steelbird International) در مصاحبه با تایرآسیا از مشکلات ایجادشده به خاطر استفاده از این تایرها و دلایل لزوم  کاربرد تایرهای متفاوت برای این وسایل‌نقلیه تمام‌برقی سخن گفت.  

شرکت «استیل‌برد اینترنشنال» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان قطعات موردنیاز برای ساخت تایر در هند شناخته می‌شود. حال این شرکت قصد دارد موقعیت قابل‌توجهی را در چرخه تولید و استفاده از سه‌چرخ‌های برقی را در بازار هند برای خود ایجاد کند. به‌همین‌دلیل در نمایشگاه خودرو دهلی این شرکت اقدام به رونمایی از تایرهای اختصاصی برای ریکشای برقی و تیوب‌های اختصاصی برای این تایرها کرد.

کاپور، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با تایرآسیا گفت: «شرکت ما سابقه ۵۰‌ساله در تولید قطعات موردنیاز تایرسازی دارد و امروزه بیش‌از ۱۵۰۰ قطعه مختلف از صنعت تایر را به‌صورت تامین کارخانه و فروش در بازار به‌صورت افترمارکت تولید می‌کند. درواقع ما خود را محدود به تولید سیم و تیوب تایرها نکردیم و امروز قطعات متنوعی از این صنعت را تحت‌پوشش خود داریم».

براساس آمارهای منتشرشده ازسوی رسانه‌های هندی حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه سه‌چرخ برقی ریکشا در این کشور رفت‌وآمد می‌کنند که می‌تواند بخش بزرگی از آینده حمل‌ونقل پاک این کشور را به خود اختصاص دهد، به‌نحوی‌که طبق پیش‌بینی‌ها تعداد این سه‌چرخ‌ها تا سال ۲۰۲۴ دو برابر خواهد شد.

دلیل اصلی این رشد تخفیف‌های است که دولت هند برای خریداران این وسیله در راستای سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست درنظر گرفته، این روند باعث خواهد شد طی سال‌های آینده شاهد غلبه ریکشاهای برقی نسبت‌به نمونه‌های بنزینی، دیزلی و گازی (CNG) باشیم.

لازم به توضیح است دولت هند در سال ۲۰۱۵ برنامه حمایتی برای خودروهای هیبرید نیز درنظر گرفت اما هرگز از این طرح به‌اندازه طرح تخفیف برای ریکشای برقی استقبال نشد. از سوی دیگر این وسایل نقلیه از مشکلات فنی رنج می‌برند که بخش از آن به خاطر استفاده از تایرهای نامناسب است.

به‌گفته کاپور «اگر به بازار ریکشاهای موجود در هند نگاه بیندازید، عمده این وسایل با تایر اسکوترهای دوچرخ حرکت می‌کنند که برای آنها مناسب نیستند».

پاسخی به نیاز ریکشاهای برقی

کاربرد ریکشاها بسیار متفاوت از اسکوترهای دوچرخ است و این وسایل می‌توانند تا ۵ نفر به همراه مقداری بار حمل ‌کنند. بنابراین تایر آنها باید قابلیت حمل بار بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر قدرت مانورپذیری اسکوترها بالاست ولی ریکشا عموما در مسیرهای صاف حرکت می‌کند. همچنین سرعت حرکت این دو وسیله‌ تفاوت زیادی دارد. بنابراین شرکت «تایربرد» به فکر تولید طراحی و تولید تایرهای متفاوتی برای این وسایل افتاد.

برای این‌کار اقدام به همکاری با تعدادی از تولیدکنندگان این وسیله‌نقلیه و با کمک آنها تایرهای اختصاصی ریکشا برقی را طراحی کرد. همچنین از زمان تولید این تایرها به‌صورت آزمایشی از سال گذشته تا امروز این شرکت طرح‌های توسعه‌ای برای کاهش لرزش در سرعت‌های پایین داشته است. اما به‌خاطر شرایط بازار فعلا تصمیم گرفته‌اند به‌صورت افترمارکت تایرهای خود را در ۱۲ ابعاد مختلف و شش طرح ارائه کنند.

آنها برای تاسیس کارخانه کوچک تایرسازی در حیدرآباد هند از کمک‌های دولتی به میزان ۱۰هزار کرور هند (حدود یک‌ونیم میلیارد دلار) استفاده کرده‌اند البته این مبلغ از بودجه طرح توسعه سریع خودروهای برقی (FAME) تامین شده است.

کاپور در مورد تامین کارخانه‌های ریکشاسازی گفت: «ما تا ۵ سال آینده برنامه‌ای برای تامین OEM این کارخانه‌ها نداریم و تمرکز خود را روی بازار افترمارکت خواهیم گذاشت، هر زمان که در بازار توانستیم جایگاه مناسبی پیدا کنیم، سراغ تامین از مبدأ کارخانه‌ها خواهیم رفت». اما به‌هرحال یکی از چالش‌های استیل‌برد، شرکت‌های کوچک تولیدکننده این وسیله هستند که عمدتا هم به‌صورت استارت‌آپ‌های کوچک فعالیت می‌کنند.

به‌گفته کاپور «ما می‌توانیم تامین شرکت‌های سازنده این وسایل برقی را برعهده بگیریم، اما ابعاد کوچک این شرکت‌ها و امکان‌پذیرنبودن امضای قراردادهای طولانی‌مدت با آنها مشکل‌ساز است. هرکدام از این شرکت‌ها رفتار، بازخورد و نیازهای متفاوتی نسبت‌به ما دارند که تامین همه آنها مشکل‌ساز است».

این شرکت درحال‌حاضر تامین شش مدل مطرح از ریکشاهای برقی به نام‌های Revolve، Orbit، Infinity، Ranger، Ferro و Voyagerرا برعهده گرفته است.

سرویس اختصاصی برای تعمیر تایرها

این شرکت سرویس جدیدی را برای ارائه خدمات به مشتریان خود راه‌اندازی کرده که می‌تواند به ارتقای برند آنها در میان سایر تایرسازان هند کمک کند. به‌گفته کاپور: «هرکسی برای محصول خود سرویس و خدمات گارانتی و وارنتی ارائه می‌دهد اما ما خارج از استانداردهای درنظر گرفته، سرویسی به نام دکتر پانچور (puncture) را درنظر گرفته‌ایم. در این سرویس اختصاصی طی سال اول استفاده از تایرها، درصورت پنچری تایر در هر مکانی، سرویس‌کار ما جهت رفع عیب تایر مراجعه خواهد کرد. مالک کافی است با مرکز خدمات تماس بگیرد تا ما سرویس‌کار خود را به محل اعلام‌شده اعزام کنیم».

در پایان این مصاحبه کاپور به برنامه کسب‌وکار استیل‌برد پرداخت و گفت: «ما می‌خواهیم در کنار بازیگران تاثیرگذار قرار بگیریم و طی پنج سال آینده در لیست سه تایرساز برتر هند مطرح شویم».


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =