بازار خودرو

آشفتگی بازار خودرو به‌دلیل نوسانات قیمتی ناشی‌از اعمال تحریم‌ها و بالا رفتن هزینه تولید که از اواسط سال گذشته کلید خورد، سبب شد خودروسازان از اواخر بهمن‌ماه اقدام به فروش‌فوری محصولات خود با قیمت 5درصد کمتر از حاشیه سود بازار کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این اقدام که از همان ابتدا موافق و مخالفان فراوانی داشت، موجب شد تاثیرات مطلوبی را که مدنظر خودروسازان بود، در بازار آزاد نداشته باشد. البته برخلاف کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار، باید گفت این طرح حواشی بسیاری را به همراه داشته است.
از آن‌جاکه قیمت درنظر گرفته‌شده برای محصولات منتخب در طرح‌های فروش فوری خودروسازان کمتر از حاشیه سود بازار است، بستر مناسبی را برای دلال‌ها و اخلالگران بازار فراهم کرده، به‌این‌صورت که آن‌ها با ثبت‌نام و خرید خودرو در این طرح‌ها، اقدام به فروش خودرو تحویل‌گرفته با قیمتی بیشتر در بازار آزاد می‌کنند. 
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد سهم بسیار اندکی از فروش روزانه خودروسازان در طرح‌های فروش‌فوری به مصرف‌کنندگانی اختصاص دارد که به منظور استفاده شخصی اقدام به خرید خودرو می‌کنند.
اما نکته قابل‌تامل درخصوص فعالیت دلال‌ها، نفوذ به شبکه نمایندگی‌های مجاز فروش خودروسازان است که باعث می‌شود شیوه‌های جدیدی از دلالی در بازار شکل بگیرد. در واقع باید گفت برخی متخلفان، اقدام به خرید و ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش‌فوری به‌نام کارمندان و افراد دیگر کرده‌اند و پس از تحویل خودروها، با قیمتی معادل قیمت روز اقدام به فروش به خریداران می‌کنند. 
نکته قابل‌توجه دیگر این است که حدودا یک هفته تا 10 روز بعد وکالت تعویض پلاک به خریدار را صادر و حدودا دو هفته پس از آن اقدام به تنظیم سند و انتقال خودرو به نام مشتری می‌کنند.  درواقع می‌توان گفت طرح‌های فروش‌فوری اعلام‌شده ازسوی خودروسازان باعث شده است مشکلات متعددی در شبکه فروش و توزیع نیز به‌وجود آید. هرچند موافقان این طرح بارها اعلام کرده‌اند همزمان با آغاز فروش فوری، شاهد بروز تاثیرات مثبت در روند کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم اما واقعیت امر این است که طبق اعلام فعالان بازار، از ابتدای سال جاری تاکنون، بخش قابل‌توجهی از معاملات بازار منحل شده و درواقع خریدوفروشی در بازار صورت نگرفته است. 
علم اقتصاد در چنین مواردی ثابت کرده همزمان با پایین‌آمدن میزان تقاضا، باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، پس با این تفاصیل باید گفت روند کاهشی شکل‌گرفته در تعیین قیمت خودرو در بازار، از طرح‌های فروش‌فوری چندان متاثر نشده و مربوط به کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان در بازار است. 
با نگاهی به جدول قیمتی خودروهای داخلی در بازار، درمی‌یابیم برخی خودروهای پرتقاضا با کاهش چندمیلیون‌تومانی همراه شده‌اند. همین موضوع باعث شده است خریداران نیز کمی محتاطانه عمل کنند و به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید در شرایط فعلی انصراف دهند.  روز گذشته پژو 405 بنزینی با قیمتی حدود 84میلیون‌تومان، پژو پارس با قیمت 106میلیون‌تومان، پژو 207 جدید اتوماتیک با قیمت 185میلیون‌تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 125میلیون‌تومان و پژو 206 تیپ 2 با قیمت 104میلیون‌تومان معامله شده است. 
همچنین سمند LX با قیمت 89میلیون‌تومان، سمند EF7 دوگانه‌سوز 104میلیون‌تومان، سمند سورن ELX  115میلیون‌تومان خریدوفروش شده‌اند. قیمت دناپلاس2ایربگ نیز حدود 173میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود. 
محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده‌اند. 
بر این اساس آخرین قیمت ثبت‌شده برای تیبا2 حدود 65میلیون‌تومان، تیبا SX دوگانه‌سوز 64میلیون‌تومان و تیبا SX حدود 57میلیون‌تومان اعلام شده است. همچنین سایپا 111 SE نیز روز گذشته با قیمتی حدود 58میلیون‌تومان به فروش رسید. سایپا 131 SE نیز با قیمت49میلیون‌تومان خرید و فروش شد. 
ساینا EX نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 64 میلیون و 500 هزار تومان را برای خود ثبت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =