برگ سبز خودرو

برگ سبز سند رسمی خودرو است اما اگر فردی بخواهد به دفترخانه مراجعه و سند دیگری تنظیم کند به اختیار خودش است و منعی نیست

 حدود یک‌دهه از اختلاف نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد درباره سند خودرو می‌گذرد و در این میان برای بسیاری از مردم هنوز مسجل نشده که برگ‌سبز پلیس راهور سند اصلی است یا سندی که دفاتر سازمان ثبت اسناد صادر می‌کنند. البته به‌گفته برخی نمایندگان مجلس، برگ‌سبز نیروی انتظامی سند است اما مجلس حاضر است با پادرمیانی این اختلاف را برای همیشه حل کند. 

به گزارش «دنیای‌خودرو» اختلاف بین نیروی انتظامی با سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران درباره صدور سند مالکیت خودرو وارد نهمین سال شده اما همچنان ابهامات درباره این موضوع که سند صادر شده توسط کدامیک از این دو نهاد اصلی است، ادامه دارد.

در یک سر این اختلاف نیروی انتظامی قرار دارد و می‌گوید صاحبان خودرو با داشتن برگ‌سبز  این سازمان نیازی به سند ندارند و درطرف‌دیگر سازمان ثبت و دفاتر اسناد است که می‌گوید برگ‌سبز خودرو سند رسمی نیست و صاحبان خودرو باید از آنها سند بگیرند. البته از سال 95 اختلاف این دو مجموعه دستکم در افکار کمی فروکش کرده، اما گره این موضوع هنوز باز نشده، در این میان چشم امید بسیاری به مجلس است تا شاید با قانون‌گذاری یا ریش‌سفیدی میان این دو نهاد یکبار برای همیشه تکلیف سند خودرو را مشخص کند.

برگ‌سبز، سند رسمی است

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس که از موافقان برگ‌سبز نیروی انتظامی است، درباره آخرین وضعیت سند خودرو به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مجلس تکلیف این موضوع را در قانون حمل‌ونقل ماده 29 مشخص کرده است. بر اساس قانون‌مدنی هر سندی که از مراجع رسمی که صلاحیت تنظیم آن را داشته باشند، سند رسمی محسوب می‌شود. بر این اساس اسنادی که در پلیس راهنمایی‌ورانندگی تنظیم می‌شوند، به‌عنوان سند و شناسنامه مالکیت خودرو به صاحبان خودرو تحویل داده می‌شود و این سند رسمی و معتبر است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تکلیف سند خودرو روشن است، توضیح می‌دهد: «برگ‌سبز سند رسمی خودرو است اما اگر فردی بخواهد به دفترخانه مراجعه و سند دیگری تنظیم کند به اختیار خودش است و منعی نیست. 

به این معنا که اختیار فروشنده و خریدار است که به دفاتر ثبت اسناد مراجعه و سند دیگری را تنظیم کنند. بنابراین از لحاظ قانونی بین سند مالکیت ناجا و سند دفترخانه‌ها تفاوتی وجود ندارد و اعتبار هر دو یکسان است.»

پورمختار با اشاره به اینکه برگ‌سبز راهور، سند خودرو و سند سازمان ثبت، اختیاری است، می‌گوید: «در چند سال گذشته این مساله به نوعی به اختیار مردم واگذار شده است و برخی خریداران خودرو برای اطمینان در دفاتر اسناد این کار را انجام می‌دهند. فراموش نکنیم مردم در سال‌ها عادت کرده‌اند که حتما در دفترخانه اسناد رسمی، سند داشته باشند. این تلقی در جامعه وجود دارد و با گذر زمان کمرنگ‌تر می‌شود و برگ‌سبز جایگاه سند رسمی مالکیت را خواهد داشت. ضمن اینکه ما این آمادگی را داریم تا براساس قانون با طرفین اختلاف مذاکره کنیم و تکلیف این مساله در قانون مشخص شده است.»

آمادگی مجلس برای حل اختلاف

محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی هم بر این باور است که قانون تکلیف سند خودرو را مشخص کرده، وی درباره کمرنگ شدن اختلاف نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «با وجود آن‌که در دو سال اخیر اختلاف نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد بسیار کم شده اما هنوز این اختلاف حل نشده است. البته براساس قانون برگ‌سبز پلیس راهور، سند مالکیت خودرو است و سند مالکیت دفاتر رسمی به نوعی اختیاری و به مردم واگذار شده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به آمادگی مجلس برای تعیین تکلیف اختلاف پلیس و سازمان ثبت اسناد می‌گوید: «اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آمادگی حل این موضوع بین طرفین اختلاف را دارند و بهتر است مذاکره‌های لازم برای حل این موضوع صورت بگیرد تا تکلیف مردم هم مشخص شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کربلاوی IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام.اقا مگر میشود دو تا مرجع باشد؟ تکلیف را مشخص کنید که سلیقه و ... در کار نباشد.مردم طبق تجربه ساق گفته اند که توی این هزار تو کار از محکم کاری عیب نمی کنه.الان اگر سند محضری نداشته باشید وکالت تعویض پلاک بشما نمیدهند پس در مواردی که صاحب پلاک دور از دسترس هستش چگونه تعویض پلاک کنیم؟ همه اش ابهام است.کم کاری خودتان را به اختیار مردم نگذارید.تکلیف را قانونی مشخص کنید.
  • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    0 1
    گردش مالی سند خودرو برا دفاتر ثبت اسناد قابل چشم پوشی نیست.از طرف دیگر تمامی کارهای بررسی وصحت خودرو توسط پلیس انجام و برگ سبز صادر میشود و یک فرد دیگر پول مفت میگیردتا کار یک نهاد دیگر را تایید کند.!!!!
  • جعفر IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    1 0
    بخدا حق را به راهنمایی رانندگی بدهید برگ سبز معتبر است وسلام مردم هم همه راضی وبا راهنمایی ورانندگی راحتترن وبهای کمتری میپردازن
  • جعفر IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    2 0
    تو را خدا دست دفتر دارها را از خودرو بکشید بیرون خدا شاهده با نمایشگاهیا میریزن رو هم انقدر اذیتت میکنن و پول ازت میگیرن که نگو ونپرس بابا راهنمایی رانندگی راحته بایک روز کارشناسی میشه و نقلو انتقال میشه
  • فرید RO ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    از نمایندگان محترم مجلس خواهشمندم که برای یکبار هم که شده به خواست جامعه احترام بگذارند و درخصوص خودرو ما راازدفترخونه وهزینه آن خلاص بفرمایید به هرحال خودتون خانواده دوستان آشنایان خودرو دارند وازاین قانون و اجحاف سردفتر ها همگی شاکی هستند آخه برای یک خودرو ازروی که تولید میشه یا وارد میشه تا وقتی اسقاط میشه چقدرباید هزینه دفترخانه داد ازیک طرف هزینه پلاک ازطرف دیگه دفترخانه یک بام ودو هوا به والله به ملت داره اجحاف میده ازاون طرف هم دفترخانه ها به پلیس با ابنکارشون بی احترامی می‌کنند چون تمام گرفتاری های یک خودرو چه وارداتی چه داخلی به عهده پلیس راهور هستش آنوقت میگن کاره ای نیست درصورتیکه دفترخانه دراین خصوص از دید من هیچ اطلاعاتی نداره فقط یک کاغذ چاپی را مشخصات خریداروفروشنده راداخلش پر میکنه امضا وانگشت کلی پول دریافت میکنه خواهشا خواسته که جامعه 80 میلیونی را فدای تعدادی دفترخانه نکنید چون ملت ازچشم شما می‌بینند چون شما نمایندگان محترم ملت هستید وباید ازحقوق ملت دفاع کنید این ملت شامل خود شما وابستگان واطرافیان شما هم میشه والله که این دفترخانه زورمیگه امیدوارم که دل ما راشاد کنید وما هم شما را دعا کنیم شماها بعنوان نمایندگان ما ودیپلماتهای پارلمانی ازحقوق ما دفاع نکنید چه کسی باید دفاع بکند ترا به خدا وجدانی قضاوت کنید چون خود شماهم فردا میخواهید ماشین هاتونو تعویض کنید باسپاس واحترام شما بزرگواران
  • سید مجید IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام من امروز یک خودرو 206فروختم متاسفانه دفترهای اسناد رسمی با تبلیغات مسموم به مردم تلقین نموده اند بایستتی در دفتر اسناد رسمی سند صادر شود وازاین بابت پول زیادی به جیب می زنند لطفا هرکس در ایران کاره ای می باشد جلوی تخلف دفاتر را بگیرد
  • بهزاددهنایی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    سلام.. این دوگانگی جای تٱمل دارد بهرحال اگه پلیس محترم سندصادرشده خودش رو رسمٱ قبول داره فایل صدور سند رو در دفترخانه ها غیرقانونی اعلام کنه و تحت پیگرد قرار بده. آخه مگه میشه مثلا کارت پایان خدمت رو قبول نداشته باشن و مثلا بگن باید بره سند کارت پایان خدمت رو صادر کند. همه راههای رسمی وقانونی از پلیس است، واقعٱ جای تعجب داره اینجا با تشکر
  • ساسان IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    این پورمختار همین نیست که گرفتنش ؟؟؟!!!!!
  • پودچاییل IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 0
    بالاخره چیکار کنیم گیج شدیم سند سفید بزنیم یا نزنیم؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =