بازار خودرو

روز گذشته درپی کاهش ناگهانی نرخ ارز و همچنین اعلام خبر واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت، شاهد تاثیرات مثبت در شیوه تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم و به‌دنبال آن قیمت بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی با کاهش چندمیلیون‌تومانی همراه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هرچند این نوسانات مقطعی هستند و نمی‌توان گفت روند کاهش قیمت‌ها در درازمدت ادامه یابد  اما همین موضوع می‌تواند تاثیرات مثبتی را درزمینه کاهش قیمت‌ها در بازار به‌همراه داشته باشد.
از آن‌جاکه طی هفته‌های گذشته بازار خودرو رکود سنگینی را تجربه کرده و میزان معاملات انجام‌شده به حداقل رسیده است، بسیاری از فروشندگان و دلال‌ها در تلاش‌ هستند از فروش خودرو با قیمت کمتر جلوگیری کنند و مانع کم شدن قیمت‌ها در بازار شوند. اما با واکنش روز گذشته بازار خودرو به نوسانات نرخ ارز و کاهش قیمت‌ها، می‌توان امید داشت بسیاری از فروشندگان نیز به ناچار به فروش خودرو با قیمتی کمتر از رقم مدنظر خود تن داده‌اند تا شاهد به جریان افتادن معاملات در بازار باشیم. ازسوی‌دیگر برخی فعالان بازار و کارشناسان معتقدند این روند کاهشی در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت و مردم در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهند بود.
بر این اساس قیمت محصولات خانواده پژو در بازار به‌طور میانگین با کاهش 2 تا 5 میلیون‌تومانی همراه بوده‌اند. به‌عنوان مثال روز گذشته پژو 405 بنزینی با قیمتی حدود 83 میلیون‌تومان، پژو پارس با قیمت 103 میلیون‌تومان، پژو 207 جدید اتوماتیک با قیمت 184 میلیون‌تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 121 میلیون‌تومان و پژو 206 تیپ 2 با قیمت 98 میلیون‌تومان معامله شده است. همچنین محصولات خانواده سمند نیز از این رویه پیروی کرده و با میانگین 2 میلیون‌تومان کاهش در بازار معامله شده‌اند. بر این اساس آخرین نرخ معاملاتی برخی مدل‌های سمند به شرح زیر است. سمند LX با قیمت 87 میلیون‌تومان، سمند EF7 دوگانه‌سوز 100 میلیون‌تومان، سمند سورن ELX 110 میلیون‌تومان خریدوفروش شده‌اند. همچنین قیمت دنا پلاس 2 ایربگ نیز حدود 165 میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود.
محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز روز گذشته با میانگین کاهش 2 میلیون‌تومانی در بازار آزاد معامله شدند. بر این اساس آخرین قیمت ثبت‌شده برای تیبا2 حدود 64 میلیون‌تومان، تیبا 2 دوگانه‌سوز 65 میلیون‌تومان و تیبا SX حدود 54 میلیون‌تومان اعلام شده است. همچنین سایپا111 روز گذشته با کاهش یک‌میلیون‌تومان، با قیمتی حدود 58 میلیون‌تومان به فروش رسید. سایپا131 نیز با 49 میلیون‌تومان خرید و فروش شد. ساینا EX نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 63‌میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده است.
از محصولات خانواده رنو نیز می‌توان به رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک اشاره کرد که قیمتی حدود 212‌میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده است. رنو ساندرو اتوماتیک نیز قیمتی حدود 203 میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده است. همچنین رنو تندر پلاس اتوماتیک نیز با قیمتی حدود 188‌میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت رنو تندر 90 ایران‌خودرو نیز حدود 133میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود.
نگاهی به جدول قیمتی چینی‌های پرتقاضا در بازار نیز نشان از کاهش 5 تا 15میلیون‌تومانی قیمت آن‌ها دارد. این در حالی است که باتوجه به افزایش قیمت‌های شدیدی که طی ماه‌های گذشته صورت‌گرفته است، شاهد کاهش چشمگیر معاملات انجام‌شده در این بخش از بازار هستیم. بر این اساس روز گذشته قیمت اعلام‌شده برای جک S5 اتوماتیک در بازار آزاد حدود 317میلیون‌تومان بوده است. همچنین جک S3 نیز با قیمتی حدود 225میلیون‌تومان خریدوفروش شده است. چانگان CS35 اتوماتیک نیز با کاهش 5 تا 7میلیون‌تومانی به  208 میلیون‌تومان رسیده است. برلیانس H330 با موتور 1.6 لیتری و گیربکس اتوماتیک به بهای معاملاتی 180 میلیون‌تومان رسیده است. همچنین برلیانس H220 دنده دستی نیز در بازار قیمتی حدود 103‌میلیون‌تومان دارد.
بازار خودروهای وارداتی نیز همزمان با کاهش نرخ ارز، نوساناتی چندده‌میلیون‌تومانی را در قیمت‌ها تجربه کرده است. بر این اساس می‌توان گفت روز گذشته هیوندای سانتافه کاهش 10میلیون‌تومانی را در بازار تجربه کرده و به بهای معاملاتی 920‌میلیون‌تومان رسیده است. همچنین هیوندای سوناتا هیبرید مدل 2018 نیز با کاهش 15‌میلیون‌تومانی، به قیمت 875 میلیون‌تومان رسیده است. کیا سراتو مدل 2017 نیز با کاهش جزئی قیمت معاملاتی 540‌میلیون‌تومان را برای خود ثبت کرده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =