توتال

اگرچه تحریم‌های جدید آمریکا باعث شد توتال و الف بازار ایران را ترک کنند، ‌اما همچنان قوطی‌های روغن موتور این تولیدکنندگان فرانسوی با تاریخ تولید دوسال قبل در بازار روانکارها توزیع می‌شود.

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا زیر تحریم‌های جدید ایران را امضا کرد و در اولین فرصت 90روزه خودروسازی ایران را مورد تحریم قرار داد. تحریم‌های جدیدی که باعث شد شرکت‌های اروپایی عطای ایران را به لقایش ببخشند و به سرعت تعاملات خود را با ایران قطع کنند. 

  احتمال تقلبی‌بودن روغن‌های توتال‌فلزی موجود در بازار

حال با وجود اینکه مدیران فرانسوی توتال بارها از قطع همکاری خود با ایرانی‌ها خبر داده‌اند، هنوز هم محصولات این تولید کننده فرانسوی   در قوطی‌های فلزی که خاستگاهشان امارات متحده عربی است، در بازار توزیع می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو» و براساس مکاتبات صورت گرفته با توتال فرانسه، مسئولان این شرکت اطلاع‌رسانی در این باره را به شریک تجاری خود در ایران محول کردند. شرکت «به تام روانکار» از سال 2002تا سال گذشته، ‌بر اساس قرار داد مشترک شرکت نفت بهران و توتال فرانسه مسئولیت تولید محصولات توتال و الف در ایران را برعهده داشته است.

حمید جعفری، مدیرعامل شرکت به‌تام روانکار که پیش از این با نام به توتال درکشور فعالیت می‌کرد، در خصوص نحوه همکاری توتال با بازار ایران می‌گوید: «تولید و توزیع محصولات الف و توتال از سال گذشته به پایان رسیده است.»

او قاطعانه می‌گوید که به تام روانکار نه نماینده توتال در ایران است نه عامل فروش محصولات آن، ‌بلکه آن‌ها شریک تجاری توتال بوده‌اند و این شرکت فرانسوی هنوز هم با وجود ترک اجباری بازار ایران،‌ نزدیک به نیمی از سهام شرکت را در اختیار دارد.

او بر خروج رسمی توتال از ایران تاکید می‌کند و می‌گوید: «اردیبهشت ماه سال قبل بودکه آقای ژان پاپه، مدیر توتال در آسیا و اقیانوسیه در نامه‌ای رسمی تاکید کرد که به تام روانکار باید از هشتم ماه می سال 2018 از فروش انواع روانکارهای توتال و الف به خودروسازان داخلی برای استفاده در خطوط تولید خودداری کند. حتی فرانسوی‌ها تاکید کردند که از ساعت 12شب ششم آگوست باید فروش روغن موتور به خودروسازان متوقف شود. در مرحله بعدی شرکای فرانسوی تاکید کردند که از ماه نوامبر هرگونه تولید و تحویل روغن موتور با برند توتال و الف برای بازار خدمات پس از فروش نیز باید متوقف شود.»

 توقف رسمی صادرات توتال از امارات به ایران

وقتی از اصالت روغن موتورهایی که در قوطی‌های فلزی در بازار توزیع می‌شوند می‌پرسم،‌ ابتدا بر این موضوع تاکید می‌کند که تولید توتال‌های قوطی فلزی تنها در سایت تولید این شرکت در امارات انجام می‌شود و مدیر شرکت توتال امارات نیز در نامه‌ای رسمی خود در تاریخ 26جولای سال گذشته به شریک تجاری خود در ایران اعلام کرده است که توتال امارات فروش هرگونه روغن موتور و ارسال آن به ایران را ممنوع کرده است.

اما به راستی با توجه به اعلام رسمی شرکت توتال فرانسه مبنی‌بر توقف فروش تمامی محصولات این شرکت از طریق نمایندگی آن در امارات چگونه هنوز هم می‌توان محصولات توتال را در قوطی‌های فلزی پیدا کرد؟ سوالی که مدیرعامل به تام روانکار در پاسخ به آن می‌گوید: «بر اساس استعلامی که از مدیر توتال امارات گرفته شده،‌ فروش کالا به ایران کاملا متوقف است و از سال گذشته حتی یک کانتینر نیز به صورت رسمی از این شیخ‌نشین روانه بنادر ایران نشده است. این درحالی  است که توتال فلزی تنها در امارات تولید می‌شود و امکان واردات و خرید آن از دیگر سایت‌های تولید این شرکت فرانسوی در دنیا وجود ندارد.»

در بررسی‌های میدانی اما به نکته جالب‌تری می‌رسیم. تمام توتال‌های فلزی موجود در بازار ایران با تاریخ تولید سال 2017توزیع و فروخته می‌شود. اینجاست که این ابهام به وجود می آید که در زمان آزاد بودن واردات چه میزان روغن موتور از دوبی خریداری و به ایران وارد شده است که هنوز هم بعد از گذشت دو سال می‌توان آن‌ها را از انبارها خارج و به بازار عرضه کرد.

جعفری در این باره می‌گوید: «براساس استعلام ما از شریک تجاری خود، ‌وارد کنندگان رسمی تنها به میزان هر ماه یک تا دو کانتینر روغن موتور توتال فلزی از سایت امارات خریداری کرده‌اند و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد روغن‌های موجود در بازار به‌صورت رسمی وارد شده باشند یا از مظان تقلب دور باشند. ضمن اینکه روغن‌های موجود موفق به پشت سرگذاشتن آزمون‌های آزمایشگاهی نشده‌اند. مشکلی که بیش‌ازپیش احتمال تقلبی بودن آن‌ها و آسیب‌رساندنشان به موتور خودروها را افزایش می‌دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =