ادغام فیات کرایسلر با رنو

به گفته تحلیلگران شکست معامله با فیات کرایسلر، رنو را در معرض خطر محدود شدن به بازار راکد اروپا و فراری دادن سایر طرف‌هایی که خواهان ادغام با این خودروساز فرانسوی بوده‌اند، قرار خواهد داد

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از آن‌که با گذشت 10روز از طرح رسمی پیشنهاد ادغام با رنو توسط فیات کرایسلر، طرف فرانسوی به ضایع کردن این موقعیت 35میلیارد دلاری متهم شد، روز پنجشنبه مقامات فرانسوی از استراتژی تجاری اتخاذ شده خود دفاع کردند.

پس از آن‌که فیات کرایسلر با اظهار این‌که «در حال حاضر در فرانسه شرایط سیاسی مناسبی برای وقوع چنین ترکیبی وجود ندارد» انصراف خود را از ادغام با رنو اعلام کرد، ارزش سهام هر دو خودروساز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افت پیدا کرد.

شکست این معامله که قرار بود به تولد سومین خودروساز بزرگ جهان بینجامد، پرسش‌های زیادی را در خصوص این‌که فیات‌کرایسلر و رنو چه‌طور می‌خواهند از پس سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه برای تولید خودروهای برقی و خودران برآیند، مطرح کرده است. 

نقش دولت فرانسه

دولت فرانسه که مالک 15درصد از سهام رنو است، از طرح ادغام استقبال کرده بود، اما به گفته منابع آگاه، با مطالبه کردن ضمانت‌ها و امتیاز‌های زیاد صبر فیات کرایسلر را لبریز کرد.

براساس گفته‌های یک منبع آگاه، مقامات فرانسوی که از تصمیم ناگهانی فیات‌کرایسلر برای پس گرفتن پیشنهاد ادغام غافلگیر شده‌اند، روز پنجشنبه تلاش کرده‌اند با تماس با جان الکان، رئیس هیات مدیره فیات کرایسلر، از او بخواهند در خصوص تصمیم شرکت خود تجدیدنظر کند و بار دیگر به معامله برگردند، اما الکان چنین چیزی را قبول نکرده است.

در حالی‌که فرانسه سابقه‌ای طولانی در زمینه مداخله دولت در تجارت دارد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی این کشور هنگامی که به قدرت رسید یک برنامه توسعه بازار را وعده داده بود.

به گفته تحلیلگران شکست معامله با فیات کرایسلر، رنو را در معرض خطر محدود شدن به بازار راکد اروپا و فراری دادن سایر طرف‌هایی که خواهان ادغام با این خودروساز فرانسوی بوده‌اند، قرار خواهد داد. 

نیسان یا جلیقه زردها؟

برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت مشارکت سازنده‌ای در راستای این قرارداد داشته است، اما نمی‌توانسته بدون اطمینان از حمایت‌های لازم از ائتلاف فعلی رنو با نیسان تصمیم‌گیری کند.

در نشست هیات مدیره رنو، نیسان از رأی دادن در خصوص پیشنهاد ادغام با فیات کرایسلر خودداری کرده بود. طبق برنامه‌ریزی‌ها این ادغام دستیابی به هم افزایی درآمد سالانه 5.6میلیارد دلار را هدف قرار داده بود و قرار بود به کمک آن فیات کرایسلر به فناوری‌ پیشرفته خودروهای الکتریکی رنو دست یابد و رنو هم در عوض سهمی از برندهای پرطرفدار جیپ و رنو را صاحب شود.

مقامات رنو اظهار کرده‌اند که رسیدن به هم‌افزایی 5.6میلیارد دلاری در درآمد سالانه تا حدودی منوط به بهره‌گیری از فناوری‌هایی است که مشترکا به رنو و نیسان تعلق دارد.

هرچند یک منبع آگاه نزدیک به فیات کرایسلر نقش نیسان را در شکست معامله ضعیف رد کرده و دولت فرانسه را به خاطر فشار‌های سیاسی موجود در این کشور مقصر دانسته است.

نباید فراموش کرد که در پس زمینه‌ مذاکرات مربوط به ادغام فیات کرایسلر و رنو، اعتراضات مردمی در این کشور که در نتیجه تعدیل هزارو44تن از کارکنان کارخانه جنرال الکتریک شروع شد، قرار دارد.

شرکت آمریکایی جنرال الکتریک هنگامی‌که در سال 2015 مالکیت کمپانی الستوم فرانسه را به دست آورد، قول داده بود که تمامی موقعیت‌های شغلی را در این شرکت حفظ کند.

همه کشمکش‌های رنو 

فیات کرایسلر از مدت‌ها قبل به دنبال شریکی برای ادغام بوده و برخی از تحلیلگران می‌گویند که با تصویب قوانین سخت‌گیرانه در خصوص میزان آلایندگی مجاز خودروها جست‌وجوی این شرکت برای یک قرارداد فوریت بیشتری پیدا کرده است. پیش از رنو این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی پیشنهاد مشابهی را به گروه خودروسازی PSA ارائه کرده بود که بخشی از سهام آن نیز به دولت فرانسه تعلق دارد.

آقای لومیر در نشست هفتگی سنا اعلام کرد: «ما با روی باز از موقعیت‌های همکاری صنعتی استقبال خواهیم کرد، اما هیچ عجله‌ای نخواهیم داشت تا بتوانیم منافع صنعتی رنو و ملت فرانسه را تضمین کنیم.»

به باور تحلیلگران شکست این معامله می‌‌تواند به بدتر شدن رابطه میان رنو و نیسان بینجامد که همین حالا هم به دلیل بازداشت کارلوس گون، رئیس پیشین این ائتلاف به اتهام تخلفات مالی دچار تنش‌های زیادی شده است.

نیسان که 43درصد از سهام آن به رنو تعلق دارد و اخیرا با ادغام کامل شریک فرانسوی‌اش مخالفت کرده بود، از برنامه به هم پیوستن فیات کرایسلر و رنو کنار گذاشته شده و اعلام کرده بود که چنین توافقی به بازبینی کامل رابطه همکاری‌اش با رنو احتیاج خواهد داشت.

شکست معامله فیات کرایسلر-رنو به بروز کشمکش‌هایی میان دولت‌های فرانسه و ایتالیا بر سر مطالبات فرانسه منجر شده است.

لوئیجی دی‌مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب پوپولیستی «پنج ستاره» روز پنجشنبه در گفت‌‌وگو با رادیو محلی میلان اعلام کرد: «هنگامی که سیاستمداران سعی می‌کنند در موضوعات اقتصادی مداخله کنند، همیشه ثمربخش واقع نمی‌شوند. من اظهار نظر دیگری نمی‌کنم، اگر فیات کرایسلر پیشنهاد خود را پس گرفته به این خاطر است که مزیت اقتصادی یا هرگونه مزیت دیگری را مشاهده نکرده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =