حسینی‌منش

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در خصوص اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش گفت: طی اجرایی شدن این طرح نزدیک به ۳۸۰ هزار خودرو دودزا شناسایی ضمن این که بیش از ۴ میلیون خودرو توسط دوربین‌ها جریمه شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سخت‌گیری‌های بیشتر به‌خصوص جریمه از طریق دوربین باعث شده که میزان مراجعه صاحبان خودرو برای دریافت معاینه فنی به مراکز بیشتر شود. در رابطه با تاثیرات طرح کاهش بر آلایندگی شهر تهران، میزان تقلب‌ها و اجاره لوزام گفت‌وگویی با سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

 حسینی‌منش ابتدا به ذکر نکاتی درباره فاز دوم طرح کاهش پرداخت و گفت: فاز دوم طرح کاهش باعث شد که ما در سال گذشته بالغ بر ۳۸۰ هزار خودروی آلاینده در شهر تهران را شناسایی و اصلاح کنیم. اگر بخواهیم مقایسه‌ای نسبت به سال‌های گذشته و به عنوان مثال سال ۹۴ داشته باشیم کل مراجعات شهر تهران حدود ۳۸۰ هزار خودرو  بود.

در سال ۹۷ فقط همین تعداد خودرو به عنوان خودروی آلاینده شناسایی شدند ضمن این که یک رقم میلیون و دویست هزار دستگاه، آمار کل مراجعه‌کنندگان است. شناسایی این خودروها را می‌توان بزرگترین دستاورد فاز دوم طرح کاهش دانست. مرحله دوم طرح کاهش از اواخر آبان ماه سال ۹۷ شروع شد اما با توجه به این که ما از تیر ماه اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دادیم تاثیر بر روی خودروها از این ماه اتفاق افتاد.

تست کنار جاده‌ای

وی در خصوص تست کنار جاده‌ای و آمار جریمه‌ها گفت: حرکت جدیدی که از سال گذشته در تهران اتفاق افتاد، تست کنار جاده‌ای و صحت سنجی خودروها بود که به صورت مشترک شهرداری تهران و پلیس راهور انجام دادند.

علاوه بر این که معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود این کار در کنار جاده‌ها با دستگاه‌های پرتابل کنترل می‌وند. در این صورت خودروهایی که معاینه فنی داشتند و با این وجود دودزا بودند نیز جریمه می‌شدند. طرح کاهش در حال حاضر فقط در تهران انجام می‌شود و لازم به ذکر است در سال ۹۷ بیش از ۴ میلیون خودرو توسط دوربین‌ها اعمال قانون شدند.

وانت نیسان، در بدترین شرایط

حسینی‌منش درباره آمار مردودی‌ها اظهار کرد: در خصوص آمار مردودی سال گذشته بیشترین مشکل مربوط به تست آلایندگی خودرو بود. در این میان خودروی وانت پیکان، نیسان و پژو آردی بیشترین میزان رد شدن در تست‌های آلایندگی را داشته‌اند. نکته حائز اهمیت اینجاست که وانت نیسان در تست ترمز سیستم تعلیق نیز بیشترین آمار مردودی را داشته است و پس از آن خودروی تیبا در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

پس از آلایندگی مشکل اساسی خودروها مربوط به تست ترمز است اما به صورت کلی تمرکز ما بر روی تست آلایندگی است که در شهر تهران نیز بسیار مورد توجه قرار دارد. در نقطه مقابل نیز خودروهای رنو مگان و هیوندای سوناتا بیشترین آمار قبولی را دارند که پس از آن مزدا ۳ نیز از جمله خودروهایی است که شرایط مناسبی از لحاظ پاس کردن تست‌ها دارد.

کاهش معاینه‌های فنی جعلی

وی در پایان اشاره‌ای به وضعیت تقلب‌ها و اجاره لوازم کرد و گفت: طی گزارشات دبیرخانه طرح کاهش نشان داده شده است که میزان معاینات فنی جعلی به شدت کاهش پیدا کرده و نزدیک به صفر رسیده است.

ضمن این که مردم حساسیت دارند و می‌دانند که معاینات فنی که به صورت غیابی انجام می‌شود جعلی اسا و جریمه می‌شوند. در رابطه با بحث لوازم اجاره‌ای نیز حساسیت زیادی در این زمینه داریم که موضوع ذکر شده به حداقل رسیده است اما در رابطه با خودروهای سنگین شرایط لوازم اجاره‌ای کماکان وجود دارد.

منبع : گسترش نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =