معاینه‌فنی

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی  خودروهای تهران از ضرورت تغییر سریع آیین‌نامه معاینه‌فنی  تاکسی‌های اینترنتی از یک‌سال به 6‌ماه می‌گوید و مدیران اسنپ هم از آمادگی برای کمک به کاهش آلودگی هوا. این تغییر مهم اما همچنان در انتظار تصویب است.

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود شش ماه قبل دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت قرار است در اصلاح آیین‌نامه معاینه‌فنی  کشور، معاینه‌فنی  تاکسی‌های اینترنتی نیز مانند خودروهای حمل‌ونقل عمومی باشد. آیین‌نامه فعلی معاینه‌فنی  در سال ۹۳ توسط هیات‌وزیران ابلاغ شده اما قرار است در آیین‌نامه جدید در تعریف خودرو عمومی اصلاح و بازنگری صورت گیرد و ذکر شود پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی که  اما آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت‌های شخصی با کارکرد عمومی تعریف خواهند شد.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی معاینه‌فنی  کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ ماه برگه معاینه‌فنی  خود را دریافت کنند این  در حالی‌است که برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یک‌بار می‌رسد. تاکنون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی محسوب می‌شدند و کافی بود یک‌بار در سال معاینه‌فنی  بگیرند.  

به‌گفته مسئولان شرکت اسنپ میزان سفرهای روزانه این شرکت از مرز یک‌میلیون سفر در روز گذشته است و از طرفی بر پایه آمار خود این شرکت در فروردین سال 98 اسنپ در میانه ۴‌سالگی خود توانسته است از نظر تعداد کاربران به ۲۴‌میلیون کاربر مسافر و ۱.۵ میلیون کاربر راننده برسد. همه این آمار حاکی از ضروری بودن اعمال قانون معاینه‌فنی  جدید درباره این شرکت موفق کشور است.

ضرورت تغییر معاینه‌فنی  فعلی تاکسی‌های اینترنتی

درباره همین موضوع سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی  خودروهای تهران با تاکید بر اینکه خودروهایی که پیمایش بیشتری دارند ازجمله خودروهای عمومی باید هر6 ماه یک‌بار معاینه‌فنی‌ را تمدید کنند، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «زمستان سال گذشته در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، شهرداری تهران طرحی را پیشنهاد داد مبنی‌بر اینکه تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی پیمایش کمتری از سایر خودروهای عمومی ندارند و ضروری است این نوع خودروها هر 6 ماه یک‌بار معاینه‌فنی  دریافت کنند. این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب و قرار شد در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود و منتظر تصمیم نهایی این شورا هستیم.»

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران گفت: «در شهر تهران یکی از دغدغه‌های مردم آلودگی هواست و معاینه‌فنی خودروها بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی به‌رغم پیمایش زیاد، تنها یکبار درسال معاینه‌فنی می‌شوند، در حالی که تاکسی‌های رسمی هر ۶ ماه و در صورت شرایطی نیز سه‌ماه یکبار نیاز به معاینه‌فنی  براساس مصوبات موجود دارند.»

اسنپ آماده هر گونه همکاری برای کاهش آلودگی هواست

علی قاضی، معاون عملیات اسنپ در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با اشاره به مسئولیت اجتماعی خود می‌گوید: «اسنپ خود را در زمینه بهبود مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا مسئول می‌داند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نیست. به همین منظور از سال گذشته وارد همکاری مشترک با شهرداری شدیم تا بتوانیم به عدم فعالیت خودروهای فاقد معاینه‌فنی  کمک کنیم و در اجرای قانون تاثیرگذار باشیم.»

معاون عملیات سامانه حمل‌ونقل هوشمند اسنپ درباره جزئیات همکاری مشترک این مجموعه با شهرداری توضیح می‌دهد: «اواخر سال گذشته طی همکاری بین اسنپ و شهرداری تهران، به رانندگانی که معاینه‌فنی نداشتند در پیامکی مهلت داده شد تا برای کنترل آلایندگی و دریافت معاینه‌فنی مراجعه کنند و در غیر این صورت حساب کاربری‌شان مسدود می‌شود. پس از پایان مهلت داده‌شده افرادی که اقدام به اخذ معاینه‌فنی نکردند، غیرفعال شدند. در آن زمان برای سهولت کار و تشویق افراد به اخذ معاینه‌فنی نیز با ستاد معاینه‌فنی شهرداری هماهنگ کردیم تا به‌طور ویژه پذیرای خودروهای اسنپ باشند.»

قاضی با اشاره به اینکه اطلاعات معاینه‌فنی  رانندگان اسنپ در اختیار ستاد معاینه‌فنی  قرار داده می‌شود، می‌گوید: «درحال‌حاضر این همکاری همچنان ادامه دارد و پس از ثبت‌نام رانندگان جدید به صورت هفتگی اطلاعات موردنیاز را در اختیار ستاد معاینه‌فنی  خودرو قرار می‌دهیم و ظرف ۲۴ ساعت نتیجه آن را می‌گیریم. خودروهایی که معاینه‌فنی ندارند تا زمان اخذ معاینه‌فنی  غیرفعال می‌شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =