مدیر مرکز فناوری و نوآوری سینتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: مرکز تحقیقات مکانیک و خودرو با درخشش تیم خودروی الکتریکی پاراکس در چندین دوره مسابقات ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دانشگاه صنعتی شریف، گام نخست را در بومی‌سازی دانش فنی و تجاری‌سازی وسایل نقلیه پاک برداشت و با تأسیس شرکت دانش‌بنیان در حال تولید آزمایشی نخستین خودروی الکتریکی در کلاس کوادری سایکل است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا،امیر غیاثوند اظهار کرد: «سینتیک»، مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است که در سال ۱۳۹۰ با تجمیع مراکز تحقیقاتی دانشگاه که در حوزه‌هایی همچون رباتیک و هوش مصنوعی، مکانیک و خودرو، علوم شناختی و مدیریت فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: در این مرکز تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های کارآفرینی دانشگاهی به‌عنوان چشم‌انداز تعریف‌شده است؛ همچنین این مرکز خلق یک اقتصاد پر جنب‌وجوش برآمده از تحقیقات و فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشریح کرد: در حال حاضر این مرکز شامل چهار مرکز تحقیقات، دو شتاب‌دهنده و یک مرکز رشد است؛ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اتکا به قطب رباتیک مرکز سینتیک، از سال ۱۳۸۵ تاکنون میزبان ۱۳ دوره از مسابقات بین‌المللی رباتیک آزاد ایران بوده است و هرسال میزبان صدها تیم دانشجویی و دانش‌آموزی در قالب لیگ‌های مختلف از سراسر کشور و جهان بوده و موفق به کسب ده‌ها مقام معتبر در مسابقات جهانی ربوکاپ شده است.

گام نخست در بومی‌سازی دانش فنی و تجاری‌سازی وسایل نقلیه پاک

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات مکانیک و خودرو با درخشش تیم خودروی الکتریکی پاراکس در چندین دوره مسابقات ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دانشگاه صنعتی شریف گام نخست را در بومی‌سازی دانش فنی و تجاری‌سازی وسایل نقلیه پاک برداشت و با تأسیس شرکت دانش‌بنیان در حال تولید آزمایشی نخستین خودروی الکتریکی در کلاس کوادری سایکل است.

غیاثوند تصریح کرد: شتاب‌دهنده استودیو سورس (SRC) بخشی از اکوسیستم کارآفرینی سینتیک است که با مأموریت تسهیل شرایط ایجاد استارتاپ‌های نرم‌افزاری مبتنی بر تحقیق و توسعه و به‌خصوص فعال در زمینه هوش‌مصنوعی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد؛ طی چهار دوره اجرای برنامه شتاب‌دهی بیش از ۱۰۰۰ طرح در این شتاب‌دهنده بررسی و درمجموع بر روی ۳۳ استارتاپ سرمایه‌گذاری اولیه (PreSeed) انجام‌شده است؛ در حال حاضر ۱۴ استارتاپ همچنان فعال هستند و چهار استارتاپ نیز موفق به اخذ درجه دانش‌بنیانی شده‌اند و درمجموع ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی توضیح داد: در راستای تحقق مأموریت شتاب‌دهنده و چشم‌انداز سینتیک، بر اساس تجربه‌های جهانی با توجه به میزان امکان‌پذیری در برهه‌های زمانی چندین ملاک برای انتخاب استارتاپ در نظر گرفته‌شده است که عبارت‌اند از: دارا بودن هسته اصلی توانمند و معتقد به ایده محوری، ایده محوری نوآورانه و تا حد ممکن Disruptive و در نهایت مبتنی بودن استارتاپ بر تحقیق و توسعه و تلاش برای ایجاد فناوری عمیق (Deep Technology).

مدیر مرکز فناوری و نوآوری سینتیک و شتاب‌دهنده استودیو سورس خاطرنشان کرد: شتاب‌دهنده در طی برنامه هشت‌ماهه پیش شتاب‌دهی و شتاب‌دهی با سرمایه‌گذاری اولیه، فراهم آوردن امکان استقرار و اسکان تیمی، حضور در کنار سایر استارتاپ‌ها و تیم‌های تحقیقاتی مجموعه و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا محصول اولیه خود را در چندین گام با گرفتن بازخورد از کاربران اولیه توسعه‌دهند تا در نهایت در پایان برنامه شتاب‌دهی در «روز ارائه» به فرشتگان سرمایه‌گذار ارائه کنند.

وی یادآور شد: استارتاپ‌ها می‌توانند در صورت تمایل برای یک دوره سه‌ساله پس از خاتمه برنامه شتاب‌دهی همچنان در مرکز رشد متعلق به مرکز فناوری و نوآوری سینتیک حضور داشته باشند.

غیاثوند مطرح کرد: «شتاب‌دهنده سورس» ِ مرکز فناوری و نوآوری سینتیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، یک مجموعه تحقیقاتی – مالی است تا بر این پارادوکس جامعه غلبه کنیم. ضمن حمایت از کسانی که «فراتر از هنجارها» می‌اندیشند، درصدد ایجاد جامعه مستعدی که در آن بتوانیم با تغییر رویکرد (mindset) افراد، آن‌ها را به سمت نوآوری و فناوری درآمدزا سوق دهیم.

وی عنوان کرد: راه‌حل و رسالت خود را در دستیابی به چشم‌انداز و هدف ترسیم‌شده، در طراحی و راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای نوپا که رویکرد بسیار مثبتی بر روی کسب درآمد از فعالیت‌هایی که جهت‌گیری به سمت تحقیق و توسعه دارد، می‌بینیم.

تمرکز بر روی بخش «تحقیق و توسعه»

مدیر مرکز فناوری و نوآوری سینتیک و شتاب‌دهنده استودیو سورس، با بیان اینکه وجه تمایز اصلی ما با دیگر فعالان این حوزه، تمرکز و رویکرد بسیار مثبت این مرکز در «تحقیق و توسعه» است، افزود: بسیار مصریم که بتوانیم اولویت بیشتری به تیم‌ها و افرادی بدهیم که با این رویکرد آشنایی دارند و سابقه فعالیت محرزی در این حوزه داشته‌اند.

وی تشریح کرد: بنا داریم که روش‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود را به سمت کسب درآمد از حوزه «تحقیق و توسعه» بچرخانیم، زیرا باور داریم که تحقیق و توسعه زیربنای طرح‌های خدماتی و اکوسیستم کارآفرینی است و علاوه بر آن برای پایداری یک طرح تحقیقی در شرایط فعلی، بسیار لازم می‌دانیم که منابع مالی از جانب خود تیم تأمین شود و در این میان سعی داریم با حفظ تمرکز خود بر روی حوزه فناوری اطلاعات، سرویس‌های تخصصی آنلاین و همچنین هوش‌مصنوعی مسیر مشخصی به فعالیت‌های خود بدهیم.

دانشگاه ظرفیتی برای ایجاد کارآفرینی پویا و پایدار

غیاثوند متذکر شد: به باور ما دانشگاه‌ها و به‌خصوص مراکز تحقیقاتی واقع‌شده در دانشگاه‌ها دارای پتانسیل ویژه‌ای برای خلق یک فضای کارآفرینی منحصربه‌فرد هستند؛ دسترسی به منابع انسانی متخصص، امکان ساخت شبکه‌های متنوع از محققان‌ومتخصصان و امکان تبادل دانش؛ فرصت کم‌نظیری جهت خلق یک اکوسیستم کارآفرینی پویا و پایدار ایجاد می‌کند.

وی تأکید کرد: افرادی که قرار است تغییر مطلوب را ایجاد کنند، امروز در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های ما سرگردان هستند، این سرگردانی دانشجویان همواره برای ما عذاب‌آور بوده است، ما اینجا هستیم تا با رسالت خودمان، تغییر و تلنگری در ذهنیت و نوع نگاه این آدم‌ها به زندگی ایجاد کنیم که باور داریم این تغییر در نگاه کردن، تغییر در عمل کردن و درنتیجه تغییر در جامعه است.

غیاثوند تصریح کرد: به جهت سیاست بالادستی و توان مجموعه، اولویت نخست در جذب و فعالیت دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد است؛ این موضوع هرگز سبب نمی‌شود که نگاه تنگ‌نظرانه‌ای به دیگر افراد داشته باشیم، در سابقه شتاب‌دهی سورس، تاکنون ۳۶ تیم وجود داشته‌اند که ۱۱ تیم از آنان دارای بنیان‌گذارانی خارج از مجموعه دانشگاه بوده‌اند.

سرمایه‌گذاری روی ۲۶ ایده استارتاپی

وی ادامه داد: شتاب‌دهنده سورس تاکنون با پشت سر گذاشتن سه نسل شتاب‌دهی، سرمایه‌گذاری مشخصی بر روی ۲۶ ایده استارتاپی داشته است که هرکدام دارای یک داستان منحصربه‌فرد هستند، این داستان‌ها نتیجه شکست‌ها، موفقیت‌ها و فرازونشیب‌های مختلفی است که تیم‌ها در کنار ما تجربه کرده‌اند.

مدیر مرکز فناوری و نوآوری سینتیک و شتاب‌دهنده استودیو سورس خاطرنشان کرد: برای درک نیاز و طراحی یک روش مناسب برای مخاطبین خود از یک‌سو و از سوی دیگر به جهت کسب تجربه و آشنایی با فضای موجود، به‌صورت مداوم در حال یادگیری و اصلاح روش‌های خود هستیم و تاکنون با برپایی سه دوره شتاب‌دهی تجارب ارزنده‌ای را کسب کرده‌ایم تا با تکیه بر آن بتوانیم یک روش مناسب را به‌کارگیریم.

غیاثوند در پایان تأکید کرد: از فروردین‌ماه ۹۷ فصل جدیدی از فعالیت‌های شتاب‌دهنده سورس با جذب تیم‌های نسل چهارم شتاب‌دهی و تغییر دکوراسیون شتاب‌دهنده آغاز شده است و معتقدیم که این همکاری‌ها منجر به تشکیل یک اتمسفر پویا و زایا در فضای کسب‌وکارها در ایران خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرزاد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    وقتیکه وارد سینتک و پارک علم و فناوری مجاورش و مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد قزوین میشدم حس می کردم که پاهایم رو در یک کشور بسیار پیشرفته به دانشگاه گذاشته ان . آنچنانکه حتی وقتیکه تجربه حضور در دانشگاههای مطرح کشور های پیشرفته دنیا رو از نزدیک پیدا کردم ولی باز هم اون تجربه ناب نشد .من عمیقا و قویا معتقدم که بزودی دره ی باراجین قزوین، سیلیکون ولی خاورمیانه خواهد شد .البته این پیشبینی من از همون تاریخ خرداد سال۹۴ که ابتدای تاسیس سینتک بود رقم خورد. امیدوارم روزی رنوکویید و پژو ۲۰۶ و.‌. شاهد به حرکت درآمدن پاراکس و .. ابتدا در خیابانهای اروپا و سپس در خیابانهای ایران باشم.
  • شهرزاد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    نکته ی کلیدی خبر های این روزهای بازار خودرو که از قطع واردات خودرو و تاکارآمدی تولیدکنندگان فعلی داخلی دم می زنند این هست که ؛ الان وقت و فرصت خوش است برای استارت به تولید. چه تولید کنیم ؟ چراغ راهنمای ما باید مسیر حرکت صنعت خودرو جهانی باشد. بازار خودرو جهانی در حال مواجهه با سه انقلاب بزرگ است ؛ ۱. خودرو های غیر آلاینده یا حرکت به سمت استفاده از انرژی های پاک ؛ تمام برقی ، ۲. انقلاب خود رانندگی یا حرکت به سمت خودرو های خودران زیر ساختش استقرار هوش مصنوعی است ۳. حرکت به سمت حمل و نقل عمومی و خصوصی استارتاپ محور بر پایه اجاره و نه تملیک خودرو ها ، ۴. و اخیرا حرکت به سمت جاده های خلا برای سرعت های فوق صوت و امن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =