خط تولید مزدا3

تجربه حضور گذشته ژاپنی‎ها در حد مونتاژ چند سی‎کی‎دی مزدا و ایسوزو بوده است که درمجموع از 500میلیون دلار تجاوز نمی‌کند

به گزارش «اخبار خودرو»، گمانه‎زنی‌های رسانه‌ای زیادی درباره سفر شینزو آبه و پیشنهادهای او به ایران مانند خرید نفت و سرمایه‎گذاری در منطقه چابهار و سواحل مکران مطرح شده که صنعت و بازار خودرو هم روی مثبت به آن نشان داده‎اند، به‎ویژه این‎که حل‌شدن موضوعات محل اختلاف یا پیدا شدن راهی برای فروش نفت می‌تواند تاثیر زیادی بر ثبات فعلی و حتی کاهش نرخ ارز داشته باشد که دست‎مایه تامین بخشی از مواداولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در کشور است. البته اظهار نظر درخصوص نتایج اولین سفر نخست وزیر ژاپن به ایران کمی زود است. اما پرسشی که در این شرایط مطرح می‎شود، این است که دستاورد سفر نخست‎وزیر ژاپن به ایران برای صنعت خودرو در آینده چه خواهد بود؟

نویدهایی برای آینده صنعت خودرو

درخصوص تاثیرات سفر شینزو آبه بر تحولات سیاست خارجی و به تبع آن اقتصاد کلان و صنایع بالادستی کشور، علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: «آن‎چه از سفر نخست وزیر ژاپن مشخص است، بررسی کلیات سیاست‌های خارجی و تنش‌زا در منطقه بوده و مشخص نیست که در پی این سفر تفاهمی در مورد مشخصی حاصل شود یا خیر. هنوز برای پیش‎بینی ورود ژاپنی‌ها به صنعت خودرو ایران آن هم تنها با یک سفر یک مقام بلندپایه از آن کشور به ایران خیلی زود است، اما این سفر می‎تواند نویدبخش آن باشد که در صورت رفع تحریم‎ها، این بار ژاپن از جمله کشورهایی خواهد بود که حضور فعال‎تری در صنعت خودرو کشور خواهند داشت.»

وی افزود: «خودروسازی در ایران با گرایش به غرب سال‌ها پرورش یافته است و گرایش بازار ما به محصولات اروپایی بیشتر از تمایل به تولیدات کارخانه‌های آسیای شرقی حتی برندهای خوشنام ژاپنی است. این امر نیاز به تعریف صنعتی و بازارسنجی دارد تا بتوان سهمی از بازارهای مصرف را در اختیار خودروسازان ژاپنی قرار داد.»

امکان‎سنجی جایگزینی ژاپنی‎ها با فرانسوی‎ها

این کارشناس با اشاره به اظهارات مطرح‎شده مبنی بر احتمال جایگزینی خودروسازان ژاپنی به‎جای فرانسوی‌ها در صنعت خودرو ایران عنوان کرد: «به‎طور قطع تنها با یک سفر، تویوتا جایگزین پژو نمی‌شود، چرا که نه‎تنها تصمیم ساده‌ای نیست، بلکه اجرایی‎شدن این تصمیم نیز به آسانی امکان‎پذیر نیست.»

وی ادامه داد: «سرمایه‎گذاری عظیمی در صنعت خودرو ایران با هدف تطبیق با روش تولید فرانسوی‌ها انجام شده و تبدیل آن با هدف تطبیق با صنعت خودرو ژاپن نیازمند سرمایه‎گذاری جدیدی است که توان آن در شرایط فعلی وجود ندارد.»

امتیاز رفع تحریم صنعت خودرو

بنا بر گمانه‎زنی رسانه‎های آمریکایی، رفع تحریم صنعت خودرو یکی از موارد بسته پیشنهادی آمریکا برای ایران عنوان شده بود و برخی کارشناسان بر همین مبنا از احتمال حضور خودروسازان ژاپنی در صنعت خودرو ایران در صورت رفع تحریم‎های مربوط به آن سخن می‎گفتند.

قربانی‎نژاد در این باره گفت: «برخلاف گمانه‎زنی‌های روزنامه‌های آمریکایی، در صحبت‌های رد و بدل شده در دیدارهای دیپلماتیک حرفی از سه پیشنهاد مطرح‎شده از سوی آمریکا که تعلیق تحریم  صنعت خودرو ایران نیز یکی از آن‎ها عنوان شده بود، به میان نیامد. بنابراین، ممکن است این گمانه‎زنی‎ها به‎طور کلی صحت نداشته و تنها در حد یک پیش‎بینی باشد. ضمن آن که در صورت صحت این مساله نیز صنعت خودرو ژاپن در ایران انتفاع زیادی ندارد و تجربه این حضور در گذشته نیز تنها در اندازه مونتاژ چند سی‎کی‎دی مزدا و ایسوزو بوده است که در مجموع از 500میلیون دلار تجاوز نمی‌کند.»

وی افزود: «ارقام مبادله‎شده میان خودروسازی ایران و ژاپنی‌ها نه‎تنها برای ایران چشمگیر نبوده بلکه برای آن‌ها نیز این عدد در قیاس با اقتصاد ژاپن یا حتی صنعت خودرو ژاپن چشمگیر نیست که بخواهد ژاپن را برای همکاری در صنعت خودرو ترغیب کند و حتی در صورت ورود به‎صورت کوتاه‎مدت نیز حضور ژاپن در صنعت خودرو در حد ایسوزو خواهد بود. مگر آن که تحت‌تاثیر مذاکرات اخیر در درازمدت اتفاق دیگری رخ دهد.»

باید همچنان منتظر بود

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا هدف سفر آبه به تهران فقط تنش‌زدایی از روابط ایران و آمریکا بوده است، گفت: «اگر هدف مقام ژاپنی از این سفر صرفا تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا و متقاعدکردن ایران برای انجام مذاکره جدید باشد، باید گفت این رویکرد، اقدامی بی‌حاصل است. چرا که تنها در یک نمونه، ایران پیش از این مذاکره‌ای با آمریکا انجام داده است که به برجام انجامید و در نهایت با تغییر نفر اول سیاسی در آمریکا برجام مانند دیگر قراردادهای بین‌المللی در آن کشور کنار گذاشته شد.»

وی در پایان گفت: «ملاقات شینزو آبه با نفرات اصلی و اجرایی کشور منجر به تنظیم تفاهم‎نامه‎ای نشده است. درحالی‎که امیدواری فعالان صنعت خودرو به سفر نخست وزیر ژاپن برای رفع بسیاری از موانع و تعلیق تحریم‌های این صنعت بود. درهرحال باید منتظر بود تا مدت زمان مناسب برای رصد تاثیرات دیدارهای دیپلماتیک سپری شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =