قطعه‌سازان

در شرایطی فعلی انتخابی جز افزایش توان ساخت داخل در خودروسازی و قطعه‎سازی نداریم

 به گزارش «اخبار خودرو»، یک خودرو برای تکمیل مراحل ساخت خود به حدود ۳۰هزار قطعه نیاز دارد. این ۳۰هزار قطعه از کوچک‌ترین پیچ تا موتور را شامل می‌شود. در این میان، کنار هم قرار دادن این قطعات برای تبدیل آن‌ها به یک خودرو تنها کار خودروسازان نیست بلکه به موازات آغاز فرایند طراحی و ساخت هر خودرو، مرحله شناسایی نیازها و یافتن راه‌حل‌های تامین مواد اولیه و قطعات آن نیز کلید می‌خورد.

اینک نوبت زنجیره تامین و شرکت‌های فعال در آن است که وارد صحنه شوند، بنابراین یکپارچگی در میان شرکت‌هایی که در لایه‌های گوناگون تولید قرار می‌گیرند، امری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. اما این هماهنگی‎ها در شرایط امروز صنعت خودرو ایران، دشواری‎های خاص خود را دارد. به‎ویژه آن‎که صنعت خودرو در اقتصاد ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و به همین دلیل یکی از اهداف مستقیم تحریم‎های آمریکا بوده است.

در چنین شرایطی، لزوم سنجش عملکرد سازندگان با شاخص‌های رقابتی و شناسایی و بهبود نقاط ضعف آن‌ها دو چندان می‌شود. بر این اساس، ارزیابی و انتخاب مناسب سازندگان به‎منظور ارتقای عملکرد آن‌ها اهمیت بسزایی یافته، این در حالی است که درخصوص شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو و ارزیابی عملکرد و کیفیت‎سنجی قطعات تولیدی آنان، شاخص‌ و روش مناسبی وجود ندارد. اما شرکت‌های خودروسازی به‎منظور انتخاب تامین‎کنندگان متعهد با توان تولید قطعات باکیفیت رقابتی در سطح جهانی، اقدامات و حمایت‌هایی را در نظر گرفته‌اند که باتوجه به شرایط تحریم صنعت خودرو می‌تواند بستر مناسبی برای اثبات توانایی‌های برخی شرکت‌های کوچک و دانش‎بنیان شود. این دیدگاه با هدف ایجاد بستری برای بهبود مستمر و ارتقای زنجیره تامین قطعات ضروری به نظر می‌رسد.

شهرام آزادی، عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیر:

تبدیل تهدید به فرصت و رشد بهره‌وری با بومی‌سازی قطعات خودرو

 به‌نظر شما بومی‎سازی قطعات خودرو در کشور چه امکاناتی را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار می‌دهد؟

برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت در پروژه‌های مربوط به بومی‌سازی قطعات خودرو، منتج به کاهش هزینه‌های تولید خودرو در کشور خواهد شد. با توجه به این‎که در کشور پتانسیل‌های لازم در زمینه برخورداری از دانش روز فنی و ظرفیت‌های بالقوه طراحی و ساخت قطعات پیشرفته خودرویی وجود دارد، مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت و حمایت‌های لازم، می‌توانند صنعت خودرو را به اهداف خود برسانند. برای دستیابی به اهداف مربوط به بومی‌سازی؛ برنامه‌ریزی بلندمدت، سرمایه‌گذاری هدفمند و حمایت‌های کلان دولتی مورد نیاز است تا زمینه رشد بهره‌وری و رونق تولید در کشور فراهم شود.

 صنعت خودرو باید برای همگام‌سازی خود با تکنولوژی جهانی، چه رویکردی را در برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار دهد؟

شناسایی شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و استارت‌آپ‌های مستعد در زمینه طراحی و ساخت قطعات پیشرفته، ازجمله اموری است که باید به‌طور جدی موردتوجه صنعت خودرو قرار بگیرد. باتوجه به محدودیت‌های موجود ناشی‌از تحریم‌ها، استفاده بهینه از زمان و دقت کافی در سرمایه‌گذاری برای شناسایی، ارزیابی و آموزش این نوع موسسات برای مشارکت در پروژه بومی‌سازی قطعات خودرو باید مورد توجه خودروسازان کشور باشد.

 تولید داخل قطعات تکنولوژیک در صنعت خودرو نیازمند تغییر دیدگاه در چه سطح مدیریتی و اجرایی کشور است؟

سیستم داخلی نیازمند برخی اصلاحات جهت تسهیل در امر تولید و استفاده از قطعات خودرو در داخل کشور است. حذف برخی فرآیندهای دست‌وپاگیر، تسهیل در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، تدوین راهبردهای بلندمدت در زمینه اجرای پروژه‌های بومی‌سازی و تلاش برای عدم تاثیرپذیری پروژه‌ها از تغییرات مدیریتی در صنعت خودرو، ازجمله مهم‌ترین راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. با اجرای موفقیت‌آمیز و درازمدت پروژه بومی‌سازی قطعات خودرو، هم بهره‌وری در این صنعت می‌تواند بهبود یابد و هم گامی برای ارتقای سطح کیفیت و فناوری خودروهای داخلی خواهد بود.
 

پویا عباسیان، کارشناس تجارت بین‌الملل

قوانین دست‎وپاگیر در شرایط تحریم مشکل‎سازترند

 خودروسازان برای حضور رقابتی در بازارهای منطقه چه برنامه‌ریزی‌هایی را باید در دستور کار خود قرار دهند؟

در شرایط فعلی که واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند، خودروسازان برای حفظ قدرت رقابت، باید برنامه‌های دقیقی در خصوص افزایش مهارت‌ها و بهبود بهره‌وری و کاهش ضایعات و هزینه‌های تولید داشته باشند و همچنین کیفیت کار سرمایه نیروی انسانی را ارتقا دهند تا بتوانند زیان‌هایی را که از بخش‌های دیگر متحمل می‌شوند، جبران کنند.

 پیشنهاد شما برای افزایش بهره‌وری در شرکت‌های تامین‎کننده قطعات چیست؟

بی‎ثباتی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات موردنیاز، تهدیدکننده بهره‌‎وری است. همچنین در حوزه شاخص‌های منابع انسانی، درصورتی‎که کارمزد نیروی کار در حدی نباشد که در تامین معیشت خود با مشکل مواجه نشود، قطعا بهره‎وری نیروی انسانی کاهش خواهد یافت. بنابراین، باید آموزش مستمر نیروی کار در دستور کار واحدهای تولیدی قرار بگیرد تا با بهره‎گیری از نیروی آموزش‎دیده و خبره، بهره‎وری را افزایش دهند و با اندازه‎گیری شاخص‌های بهره‎وری، گلوگاه‌ها و نقاط ایرادی را که منجر به افزایش ضایعات و کاهش بهره‎وری می‌شود، شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‎ریزی کنند.

 به نظر شما درحال‎حاضر مهم‎ترین معضل صنعت خودرو چیست؟

این صنعت که یکی از صنایع مهم بالادستی کشور است، به‎صورت غیر مستقیم به‌وسیله دولت مدیریت می‌شود. بدین معنی که دولت با وجود این‎که 20درصد از سهام خودروسازان بزرگ کشور را در دست دارد، اما به‌وسیله همین 20درصد بر خودروسازان اعمال‌مدیریت می‎کند. تا زمانی‌که مدیریت خودروسازان بزرگ خصوصی نشود، مشکلاتی که خودروسازان همواره با آن دست‎وپنجه نرم کرده‎اند، ادامه پیدا خواهد کرد.

 مشکلات این صنعت شامل چه مواردی هستند؟

یکی از مهم‎ترین نکات در این زمینه، هزینه بالای تمام‎شده خودروسازان است. آن‎ها سال‌هاست با این مشکل روبه‌رو هستند و هنوز هم این مساله ادامه دارد. همچنین بهره‎وری تولید نیز در واحدهای خودروسازی به هیچ‌عنوان بالا نبوده است. از سوی دیگر، توجهی که بایدوشاید به مساله تحقیق‎وتوسعه در صنعت خودرو معطوف نشده و این باعث شده است از توسعه سبد محصولات و تنوع مدل‎ها غفلت شود. به‌همین دلیل در سال‎های گذشته مردم در انتخاب خودروهای تولید داخل با انتخاب‎های محدودی روبه‎رو بودند.

 آیا برنامه راهبردی خودروسازان در بلندمدت می‌تواند راهگشای آنان باشد؟ 

  این امر به‌همان ویژگی دولتی‎بودن خودروسازان ارتباط پیدا می‌کند. باتوجه به انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ توسط دولت و وزارت صنعت، آن‎ها نیز با تغییر دولت یا وزیر عوض می‎شوند و درنهایت برای چهار سال یا همین حدود بر مسند خودروسازی‎ها حضور دارند و به‌همین خاطر دنبال اجرای برنامه‎های کوتاه‎مدت هستند. به‌دلیل این‎که نمی‌دانند فردا آیا سِمت خود را دارند یا خیر و همین بی‎اطمینانی قدرت برنامه‎ریزی بلندمدت را از آن‎ها سلب می‎کند. اما اگر مدیریت خودروسازان در دستان بخش‌خصوصی واقعی باشد، به‌عنوان مثال یک طرح توسعه 20ساله همراه با ضمانت اجرایی برای شرکت‎ها تدوین خواهد شد.

 بخش خصوصی باتوجه به اعمال تحریم‌ها با مشکلات فراوانی روبه‎رو است. برای حل این مشکلات چه کاری باید انجام داد؟

در چندسال گذشته قانون بهبود مستمر فضای کسب‎وکار که از سوی مجلس و دولت به تصویب رسیده، به‎رغم ابلاغ هنوز کاملا اجرایی نشده است. اگر این قانون به طور کامل اجرایی شود، فضای کسب‎وکار بسیار بهبود خواهد یافت. از سوی ‌دیگر، ما قوانین دست‎وپاگیر و اضافی نیز داریم که باید برخی از آن‎ها اصلاح و برخی دیگر حذف شوند، اما تاکنون برای این مورد اقدامی نشده، این در حالی است که قوانین دست‎وپاگیر در شرایط تحریم مشکل‎سازترند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =