روغن موتور

تیونرهایی که کارشان تقویت موتور خودروهای معمولی است خوب می‌دانند که بعد از تقویت موتور باید از روغن موتوری استفاده کرد که در شرایط آب‌وهوایی سرد به راحتی قدرت روانکاری قطعات موتور را داشته باشد تا کمترین آسیب در هنگام استارت سرد به موتور وارد شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، وقتی یک ماشین‌باز حرفه‌ای از یک خودرو معمولی،‌ غولی رام‌نشدنی می‌سازد، حتما فکری هم برای روغن موتورش کرده است. خودروهایی که بعد از تیونینگ شدن و تقویت موتور با نسخه استاندارد تفاوت‌های بسیاری دارند و روانکاری قطعات موتورشان هم سخت تر و پیچیده‌تر از نمونه‌های استاندارد است. حالا تصور کنید یک خودرو تیون شده تنفس طبیعی در اختیار دارید و از دردسرهای خودروهای توربوشارژ هم خبری نیست. برای چنین خودرویی که موتورش از نهایت قدرت و توان خود استفاده می‌کند باید چه روغن موتوری استفاده کرد؟

در چنین شرایطی به دلیل خارج شدن موتور از شرایط استاندارد و موردتایید کارخانه،‌ دیگر نباید به سراغ توصیه‌های فنی کارخانه سازنده برای خرید روغن موتور رفت. البته کارخانه‌های تولیدکننده روانکار نیز که اغلب برای تولید محصولات خود به‌دنبال تامین نظر خودروسازان و اخذ تاییدیه از آن‌ها هستند گزینه‌های زیادی برای شما بر روی پیشخوان فروشگاه‌هایشان نچیده‌اند. 

محافظ موتور در دماهای خیلی سرد و خیلی گرم

اما در ایران ماشین بازهایی که خودروهای تنفس طبیعی خود را به دست تیونرها سپرده‌اند، علاقه خاصی به روغن موتورهای دارای درجه گرانروی 5w-50دارند. روغن موتوری با این درجه گرانروری دو ویژگی خاص دارد که در هنگام خرید زورش به تمامی محصولات موجود در بازار می‌چربد و به‌راحتی می‌تواند نظر یک راننده حرفه‌ای با خودرویی پرقدرت و خاص را تامین کند.

تیونرهایی که کارشان تقویت موتور خودروهای معمولی است خوب می‌دانند که بعد از تقویت موتور باید از روغن موتوری استفاده کرد که در شرایط آب‌وهوایی سرد به راحتی قدرت روانکاری قطعات موتور را داشته باشد تا کمترین آسیب در هنگام استارت سرد به موتور وارد شود.

پس وقتی پای هوای سرد و یک موتور تنفس طبیعی تیون شده به میان می‌آید بسیاری از کارشناس‌ها یک روغن موتور چهارفصل با درجه گرانروی در سرمای 5 را توصیه می‌کنند. شاید اصلی‌ترین علت این پیشنهاد به کم‌شدن فاصله بین قطعات موتور برمی‌گردد و نیازی که به روانکاری آسان در هنگام استارت سرد وجود دارد. اما همین خودرو خیابانی تقویت شده،‌ در هنگام حرکت در هوای تابستانی و داغ درجه حرارت موتورش به بالاترین سطح ممکن خواهد رسید و به همین دلیل باید از روغن موتوری استفاده کرد که دامنه دمایی منفی 30درجه سانتیگراد تا بالای 50درجه سانتیگراد را پوشش دهد.

بهران تنها تولید کننده ایرانی روغن موتور 5W-50

اینجاست که راننده‌های حرفه‌ای به سراغ روغن موتور چهار فصلی می‌روند که چنین دامنه دمایی را تحمل کند که البته بهترین گزینه برایشان روغن موتورهایی با گرانروری 5w-50  است.

با کمی جست‌وجو در بازار روانکارهای کشور تنها یک روغن موتور با چنین درجه گرانروی پیدا می‌شود که در شرکت نفت بهران تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ روغن موتور بهران رانا با قوطی‌های فلزی طلایی زرشکی رنگ که سطح کیفی SMرا در جدول استانداردهای APIدارد و به دلیل دامنه حرارتی بالایی که تحمل می‌کند، به روغن موتور ماشین‌بازها معروف شده است.

این روغن موتور عملکرد بالایی در دمای بالای موتور و محیط دارد و علاوه بر فرمولاسیون خاصی که برایش در نظر گرفته شده به اذعان شرکت سازنده از ترکیب ادتیو و روغن پایه تمام سنتتیک تولید شده است.البته هنگام استفاده از این روغن موتور باید به این نکته نیز توجه کرد که به دلیل استاندارد API-SM باید تنها در موتورهایی که تکنولوژی ساخت آنها بین سال های 2005تا 2011است، استفاده کرد و نمی توان آن‌ها را به عنوان روانکار موتورهایی که تکنولوژی تولیدشان پس از سال 2011است، به کار برد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حال حاضر تنها شرکت نفت بهران چنین روغن موتوری را تولید و به بازار عرضه کرده است و دیگر شرکت‌های تولیدکننده روانکار اقدامی برای فرموله کردن این روغن و معرفی آن به بازار و ماشین بازها انجام نداده‌اند. البته ممکن است نمونه‌های وارداتی چنین روغن موتوری در بازار موجود باشد ولی نسخه تجویزی تیونرها روانکاری است که علاوه بر اطمینان به کیفیت آن، ‌برای راننده‌ها نیز قابل دسترسی و خرید باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =