قطعه‌سازان

ایران‎خودرو ۴۰میلیون دلار و سایپا ۳۸میلیون دلار به علت بومی‎سازی قطعات، کاهش ارزبری داشته‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، ارزبری خودروها موضوعی است که برهه‎هایی مانند اوج‎گیری تحریم‎ها و تشدید نوسانات قیمت ارز، دوباره در کانون توجهات قرار می‎گیرد. در این شرایط بسیاری به یاد داخلی‌سازی می‌افتند. برخی شرکت‌های قطعه‌سازی که تا دیروز و به سبب سهولت، بسیاری از قطعات را از چین وارد می‌کردند، با بسته شدن درهای واردات و افزایش قیمت ارز به صرافت می‌افتند تا شاید قطعات را داخلی‌سازی کنند.

  کاهش 3هزارمیلیاردتومانی ارزبری خودروسازان تا پایان سال

طی سال گذشته و با روی کار آمدن تیم جدید در وزارت صمت، تاکید ویژه‌ای بر داخلی‌سازی قطعات شده است. در این میان، نمایشگاه‌های بسیاری به منظور داخلی‌سازی قطعاتی که وارداتی هستند برگزار شده است. ظاهر از سال گذشته تاکنون با روشی که در پیش گرفته شده، میزان ارزبری قطعات خودروها کم شده است. در این زمینه، معاون وزیر صنعت از کاهش 78میلیون دلاری ارزبری ایران‌خودرو و سایپا خبر داده است و اظهار کرده که با ادامه این روند تا پایان سال داخلی‌سازی افزایش پیدا خواهد کرد و رقمی در حدود 274میلیون‌دلار از ارزبری محصولات این دو خودروساز کاسته خواهد شد.

  یک‎هزارمیلیاردتومان؛ کاهش ارزبری دوخودروساز از سال گذشته تاکنون

فرشاد مقیمی در بیست‌وهفتمین جلسه ستاد اطلاع‎رسانی و تبلیغات اقتصادی با اشاره به افزایش روند داخلی‌سازی محصولات داخلی درخصوص کاهش ارزبری محصولات ایران‎خودرو و سایپا اظهار کرد: «ایران‎خودرو ۴۰میلیون دلار و سایپا ۳۸میلیون دلار به علت بومی‎سازی قطعات، کاهش ارزبری داشته‌اند. چرا که دیگر نیاز به واردات آن قطعات نبود.» با محاسبه هر دلار 13هزارتومان، از سال گذشته تاکنون 520میلیارد تومان از ارزبری محصولات ایران‎خودرو و 494میلیارد تومان از ارزبری محصولات سایپا نیز کاسته شده است. اما همچنان در پارکینگ این دوخودروساز بیش‌از 100هزار خودرو ناقص وجود دارد که در انتظار قطعاتی هستند که احتمالا طی سال گذشته و سال جاری و به‎طور کلی به‎تازگی در داخل کشور داخلی‌سازی شده‌اند.

  از مونتاژ قطعات تا تولید داخل

 البته معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره‌ای به این‎که کدام قطعات داخلی‌سازی شده‌اند و این‎که آیا تولید این قطعات صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر، نکرده است. ضمن این‎که اصولا میزان داخلی‌سازی قطعات هم معیار و متر مشخصی ندارد. بسیاری از قطعه‌سازان قطعات نیمه‎آماده را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند و در داخل به اصطلاح مونتاژ می‌کنند.

به گفته کارشناسان از آن‎جا که وزارت صمت با معیار کاهش ارزبری از میزان توسعه داخلی‎سازی گزارش داده است، به نظر نمی‎رسد مونتاژ قطعات وارداتی نیم‎ساخته هم داخلی‌سازی به حساب آمده باشد، قطعاتی که تا پیش از این و به‎واسطه نبود تحریم‎ به‎راحتی و با قیمت‌ پایین‌تر و البته به‎صورت کامل وارد می‎شد و حالا برخی از آن‎ها به‎صورت نیمه‎آماده و چندپاره و نیازمند سر هم‌کردن در داخل کشور وارد می‎شود و نه‎تنها به کاهش ارزبری تولید خودرو کمکی نمی‎کند، بلکه موجب افزایش زمان و هزینه‎های واردات و مونتاژ نیز می‎شود. بنابراین برازنده نام داخلی‌سازی نیست تا بر این فرایند 
گذاشته است.

  تلاش وزارتخانه برای تعمیق داخلی‌سازی

نمی‌توان از تلاش و پیگیری وزارت صمت به‎منظور تشویق خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی در راستای افزایش هرچه بیشتر داخلی‌سازی قطعات چشم‎پوشی کرد. قطعا ادامه این روند می‌تواند در بحث صنعت قطعه و ایجاد تحول در آن کمک‌ کننده باشد. همان‎طور که مقیمی نیز گفته است: «در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، قطعات و تجهیزات بیشتری از خودروهای پرتیراژ در داخل تولید شود تا بتوان از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های توان داخلی بیش‌از پیش استفاده کرد.»

  افزایش سهم داخلی‌سازی به بیش از 4هزار میلیارد تومان

به گفته معاون صنایع وزیر صمت، درخصوص سهم دو خودروساز از میزان داخلی‌سازی و ارزش ارزی آن می‌گوید: «برنامه‎ریزی شده است تا ایران‎خودرو ۹۲میلیون یورو و سایپا ۱۸۲میلیون یورو با تولید قطعات مورد نیاز در داخل کاهش ارزبری داشته باشند و درعین‎حال از کیفی‎سازی تولیدات داخلی غافل نیستیم.» البته با محاسبه هر یورو حدود 16هزار تومان به ارقام بسیار بالایی برای داخلی‎سازی این دو خودروساز دست پیدا می‌کنیم. در این بخش، آن‎طور که معاون وزیر صمت گفته است سایپا چیزی بیش‌از 2هزارو900میلیون تومان صرفه‌جویی ارزی به دست خواهد آورد و ایران‌خودرو نیز بیش از یک‎هزارو400میلیون‌تومان صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت. مقیمی با اشاره به وجود تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌های خودرو سازان بیان کرده است: «براساس برنامه‎ریزی‌های انجام‎شده و رفع عیوب و تکمیل قطعات، ۱۶هزار دستگاه از این خودروها به بازار عرضه شده‎اند و اقدامات برای رفع مشکلات باقی‎مانده خودروها نیز ادامه دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =