خودروهای وارداتی

۷۵۰۰ دستگاه خودرو خارج‎شده از گمرک، 48 ساعت پس از شماره‌گذاری به دست مشتریان خواهند رسید

به گزارش «اخبار خودرو»، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران از معرفی یک تعاونی به واردکنندگان برای تهیه گواهی اسقاط با قیمت شش میلیون تومان خبر داد. مهدی دادفر افزود: «این تعاونی به‎رغم وجود 80 مرکز اسقاط معرفی شده است و فرمول یا مستنداتی نیز برای قیمت تعیین‎شده ارائه نشده و فقط می‌گویند چون خودرو گران شده است، ما هم باید گواهی اسقاط را گران بفروشیم.»

وی ادامه داد: «مطابق قانون، مسئولیت خارج‎کردن خودروهای فرسوده با واردکننده است. البته خودروساز داخلی نیز این وظیفه را برعهده داشت، اما وزیر صمت وقت یعنی آقای شریعتمداری با توجیه کنترل قیمت خودرو و عدم افزایش آن، خودروسازهای داخلی را از این قاعده مستثنی کرد. هرچند به‎رغم این معافیت، قیمت خودروهای داخلی هم بیش از دوبرابر شده است.»

داستان اسقاط

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بر اساس قانون، به‎ازای واردات خودرو زیر ۱۵۰۰ سی‌سی چهار گواهی، زیر ۲۰۰۰سی‌سی شش گواهی و زیر ۲۵۰۰ سی‌سی هشت‌گواهی اسقاط باید به پلیس راهور ارائه شود، اما به سبب مشکلات موجود و عدم تمایل واردکنندگان برای انجام این کار، مراکز اسقاط ایجاد شد و آن‌ها در ازای گرفتن 1.5 تا دو میلیون تومان، یک گواهی صادر می‌کردند و این در حالی بود که لاشه خودرو اسقاطی، لوازم قابل مصرف و آهن قراضه نیز برای آن‌ها باقی می‌ماند و از همه نظر سود می‌کردند. این روال ادامه داشت تا سال ۹۴ که قیمت هر گواهی به 4میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید.

دادفر در ادامه اظهار داشت: «پس از ممنوعیت واردات خودرو و کش‎وقوس‌های فراوان، ستاد سوخت در اسفندماه بدون اطلاع قبلی صفحات واردکنندگان و ۱۸۰ مرکز اسقاط خودرو را بست و اطلاعیه داد که یک تعاونی با حضور ۸۰ مرکز ایجاد شده و واردکنندگان باید فقط گواهی را از این تعاونی تهیه کنند.»

وی افزود: «مراکز اسقاطی که عضو این تعاونی نیستند، به این عمل انتقاد دارند. ما نیز به سازمان حمایت مراجعه و اعلام کردیم که بستن صفحات و منحصرکردن خرید به این تعاونی خلاف قانون است.»

آغاز تحویل خودروهای شماره‎گذاری‎شده

دادفر تصریح کرد: «ما بیشترین آسیب را از ناحیه اجرا نکردن قانون توسط دستگاه‌های اجرایی متحمل شده‌ایم. وقتی یک‌شبه و بدون مستندات قانونی سایت ثبت سفارش خودرو را می‌بندند یا می‌گویند باید از این شرکت تعاونی گواهی اسقاط بخرید، نتیجه نیز چیزی بهتر از این نخواهد بود.»

وی درخصوص وضعیت شماره‌گذاری خودروهای ترخیص‎شده از گمرک با این اوصاف، گفت: «شماره‌گذاری‌ خودروها آغاز شده و این کار برای ۷۵۰۰ دستگاه خودرو ترخیص‎شده در حال انجام است.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص رفع مشکلات بر سر راه شماره‎گذاری خودروهای وارداتی بیان کرد: «با اجرای قانون توسط ستاد سوخت در پایان هفته گذشته، خودروهای وارداتی که اموال و دارایی‌های مردم هستند، آزاد شدند. این طرح با نظارت سازمان بازرسی کل کشور و با ورود حراست وزارت راه انجام شد. حضور نهادهای نظارتی به‎موقع و پرقدرت بود و لازم به ذکر است که شماره‌گذاری خودروهای ترخیص‎شده شروع شده است و هر خودرویی که قابلیت شماره‌گذاری داشته باشد، به سرعت تحویل خریداران می‌شود.»

پرونده‎ای که پس از دو سال بسته می‎شود

پرونده دوساله ترخیص خودروهای مانده در گمرک کم‎کم در حال بسته‎شدن است. تاکنون ۸۶۰۰ مورد ثبت سفارش انجام شده که از این تعداد ۷۵۰۰ دستگاه از گمرک خارج و ترخیص شده است. از زمان شماره‌گذاری نزدیک به ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا نهایتا خودرو به دست مشتریان برسد. نزدیک به ۲هزار دستگاه دیگر نیز امکان ترخیص دارند، اما بقیه خودروها مشکلات فنی و قضایی دارند.

دادفر همچنین در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت توسط مشتریان اظهار کرد: «مشتریان در این زمینه باید مابه‌التفاوت نرخ ارز را بر اساس نرخ سامانه سنا را پرداخت کنند. این مورد براساس قانون است، وگرنه واردکنندگان تمایلی به آن ندارند. البته وزیر صمت در این زمینه تلاش‌هایی کردند، اما امکان لغو این موضوع فراهم نشد و مشتریان باید اضافه‎مبلغی را پرداخت کنند. این مبلغ اضافه نیز بستگی به نوع خودرو دارد که از حدود ۲۰۰میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. تعیین‌کننده نرخ ارزش مابه‌التفاوتی که مشتریان باید بپردازند هم سازمان حمایت است.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان گفت: «کار تحویل خودرو به مشتریان احتمالا ظرف یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید و کلیه خودروها احتمالا در این مدت به دست مشتریان می‌رسد. پروسه بازسازی و تعمیرات نیز به محض خروج فرایندهای آن انجام شده و نزدیک به یک ماه است که این کارها صورت گرفته است. در نهایت، با توجه به این‎که از زمان ترخیص‌ها یک ماه می‌گذرد، پروسه تعمیرات و بازسازی بر روی خودروهای ذکرشده به‎خوبی انجام شده، اما به دلیل مشکلات شماره‌گذاری این خودروها به دست مشتریان نرسیده بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 0
    با سلام.اینکه گفته میشود خریداران باید مابالتفاوت ارز را بپردازند وقانون است.اما سازمان حمایت بعد از گذشت دو سال از بلاتکلیفی خودروها هنوز قیمت مابالتفاوت را نهایی نکرده .پس وارد کننده خودرو بر اساس کدام مدرک مستند الحاقیه برای ان گروه از قراردادهایی که تکمیل وجه کرده اند ومالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کرده اند ارسال میکند.پس چرا قانون رعایت نمی شود وهنوز قیمتی اعلام نشده وارد کننده خودرو پیشتاز است والحاقیه برای مشتری میفرستد؟و متاسفانه گفته شود وارد کننده خودرو تمایلی به دریافت اضافه ندارد.چه جوری این دو مطلب را در کنار هم باور میکنید.انچه را بر خود نمی پسندید بر دیگران هم نپسندید.گفتید گواهی های اسقاط جدیدی صادر نشده وهمه مربوط به سال 96 است ونبابد قیمت جدید گرفته شود وجای تشکر دارداما همین مطلب را در مورد خودرو نمیگویید وتصدیق نکرده اید تا حالا.ایا خودرویی که در سال 96 ثبت سفارش شده وکلیه اسناد(شامل پرداخت هزینه خرید از کشور سازنده وهزینه گمرکی ومالیات بر ارزش افزوده و...) در وجه کشور و شرکت سازنده کارسازی شده وبرای وارد کننده هزینه تمام شده ای مطابق قرارداد پیش فروش نقدی داشته اما به دلایل واهی فقط ممکن است دیرتر وارد گمرک شده باشد باید بعد از گذشت دو سال واستهلاک و..... گرانتر شده باشدو بگوییم قانون است.دو سال بلاتکلیفی که فقط به علت ندانم کاری مسولین وزارت صمت اموال خریداری شده از سرمایه مردم به بهانه های واهی به صورت غیر استاندارد در انبارهای بین راهی گمرک در کرج وتهران وساوه و.....دپو شده ومکرر از رساناها اطلاع رسانی شده است.لطفا پاسخ شفاف بدهید.الان حدود 15 روز به اخرین فرصت تمدید ترخیص خودرو ها باقی مانده اما هنوز مسول سازمان حمایت اعلام میکند من هنوز خودم نمیدانم قیمت مابه التفاوت را بر اساس چه فرمولی حساب کنم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =