بورس

صندوق‎های حمایت در سال جاری تاکنون اجازه ریزش بیش‌از حد به بازار نداده‎اند که به پتانسیل بالای خود بازار نیز برمی‎گردد

یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که این روزها در بازار سرمایه روی آن بحث می‎شود، افزایش سرمایه دو خودروساز بزرگ است که می‎تواند سهام آن‎ها را در بازار سهام با رشد بسیار خوبی روبه‎رو کند.

حال باید دید در عمل این امر چه زمانی عملیاتی خواهد شد. از سوی دیگر، بازار سرمایه طی روزهای اخیر روند به‎نسبت نزولی را تجربه کرده که این اتفاق به‌خاطر ریسک‎های سیاسی موجود است. به همین منظور و برای تحلیل وضعیت این روزهای بازار سهام و به‎خصوص گروه خودرویی، حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‎وگو با «دنیای‌خودرو» به بررسی این موضوع پرداخته است.

 درحال‎حاضر وضعیت کلی بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار سرمایه دوران پرخبری را دنبال می‌کند و می‎توان گفت هر روز اخبار داخلی و خارجی بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته روند کلی و ماهیت بازار تغییر خاصی نکرده و هنوز سیگنال فروش قطعی در بازار دیده نشده و تنها این مسائل باعث نوسانات کوتاه‎مدت در بازار شده است.

 مهم‎ترین ریسک بازار در سال جاری چه متغیری است؟ 

 مهم‎ترین مساله‎ای که بازار را در سال 98 تحت‌تاثیر قرار داده، تنش‎های بین‎المللی است که از ابتدای سال وجود داشته و فقط شدت و حدت آن در مقاطع مختلف کم و زیاد شده است که منجر به سبز و قرمز شدن بازار می‎شود.

وضعیت بازار روز گذشته را باتوجه به اتفاقات اخیر، در چه وضعیتی می بینید؟

در بازار دیروز هم باتوجه به بحث ساقط شدن پهباد آمریکایی و اظهارات مقامات سیاسی ایران و آمریکا و حتی کشورهای دیگر، شاهد تابلو قرمزرنگ و صف فروش در بسیاری از نمادها بودیم که به احتمال زیاد مانند موارد مشابه اخیر در روزهای آتی و احتمالا به‎سرعت این مورد هم حل خواهد شد و از هیجانات منفی کاسته می‎شود. درضمن صندوق‎های حمایت از بازار در سال جاری تاکنون اجازه ریزش بیش‌از حد به بازار نداده‌اند که این مساله به‌دلیل پتانسیل بالای بازار نیز برمی‎گردد.

 قوانین جدیدی که سازمان بورس در رابطه با معاملات وضع کرده، چه اثراتی را بر وضعیت دادوستدها گذاشته است؟

یکی دیگر از اتفاقات قابل بحث که از اواخر هفته گذشته شاهد آن بودیم و بر حجم معاملات تاثیر محسوسی داشت، قوانین جدید سازمان بورس مبنی بر مدیریت ریسک بازار و اعتبارات معامله‎گران و کارگزاری‎ها بود. بر این طرح سازمان، هم نکات مثبت و هم نکات منفی زیادی می‎توان وارد کرد که در این مقوله نیاز به بررسی کارشناسانه بیشتر و نظرسنجی از فعالان بازار و البته گذر زمان احساس می‎شود.

 این روزها گروه خودرویی به‎عنوان لیدر بازار، بیشترین حجم و ارزش معاملات را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص می‎دهد. به‎طور مشخص، این گروه در چه وضعیتی قرار دارد؟

در مورد صنعت خودرو، خبر افزایش سرمایه دو غول خودروسازی همچنان داغ بوده و خبرها حاکی از محقق‎شدن آن در سال جاری است. حجم‎هایی که از اواخر هفته گذشته نصیب نماد سایپا شد و حقوقی‎های زیرمجموعه این شرکت نیز در آن نقش داشتند، کاملا جلب‌توجه می‎کرد و نشان از اتفاقات مهم در این شرکت دارد. این در حالی است که باتوجه به مشکلات واردات در صنعت خودرو درزمینه تامین قطعات، شاهد افزایش هزینه‎ها در این صنعت هستیم و اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد، می‎تواند کمک شایانی به شرکت‎های این گروه کند.

 درحال‎حاضر وضعیت نمادهای کوچک و قطعه‎ساز چگونه است؟

   این نمادها باتوجه به رشد بیش‌از حد و تشکیل حباب قیمتی، مدتی است روند اصلاحی دارند. این در حالی است که آن‎ها از نظر تکنیکالی جذابیت‎های خاص خود را دارند و پیدا کردن کف حمایتی     برای چارتیست‎ها می‎تواند منجر به سودهای شیرین هرچند کوتاه‎مدت شود.

 شما به افزایش احتمالی سرمایه دو شرکت بزرگ خودروساز در سال جاری اشاره کردید. این امر چگونه در سهام آن‎ها تاثیر گذار خواهد بود؟

 باتوجه به این‎که ایران‎خودرو چند سالی است سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها افزایش نداده، این امکان برای این شرکت فراهم است تا این کار را انجام دهد.

ازطرف‌دیگر، به دلیل افزایش سنگین سرمایه ایران‎خودرو که حدود 700درصد خواهد بود، این شرکت از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج خواهد شد که این امر بسیار مهم قلمداد می‌شود.  

البته ذکر این نکته ضروری است که آورده جدیدی با افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‎ها به شرکت‌ها اضافه نخواهد شد، بلکه ارزش دفتری دارایی‎های آن‌ها به‌روز خواهد شد و این امر بیشتر تاثیر روانی بر بازار دارد تا تاثیر مالی بر عملکرد شرکت.

بنابراین می‎توان گفت باتوجه به جوی که درپی این افزایش سرمایه ایجاد خواهد شد، به‎طور قطع خودرویی‎ها روند بسیار مثبتی را در پیش خواهند گرفت.

 آیا احتمال افزایش سرمایه سایپا نیز بالاست؟

    بر اساس صحبت‎هایی که مدیران این شرکت انجام داده‎اند، آن‎ها نیز قصد انجام چنین کاری را دارند، باتوجه به این امر می‎توان گفت همزمان با افزایش سرمایه ایران‎خودرو و سایپا می‎توان آینده    بسیار روشنی را برای گره خودرویی متصور بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینعلی نجفی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام الان 5 ماهه با تاخیر صدور دعوتنامه من امده مابه التفاوت هم ریختم گفتن 5 ماهه دیگر 150 روز دیگر خودرو سمند ال ایکس رو تحویل می دهند اخه خدا رو خوش میاد 5 ماهه دیگر میشه 2 سال به قران ظلم در حق مردم انجام می دهند من 5 ماهه دیگر هم برای فاکتور صبر کنم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =