توافق رنو و فیات کرایسلر

براساس گزارشی که نشریه بلومبرگ منتشر کرده برخی از منابع آگاه مدعی شده‌اند که در اوایل ماه میلادی جاری دولت ژاپن به خاطر نگرانی‌هایی در این خصوص که در هم آمیختن این دو خودروساز ممکن است به نیسان و مالکیت آن صدمه برساند، نقشی فعال در بر هم خوردن مذاکرات ادغام میان رنو و فیات کرایسلر ایفا کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این منابع آگاه که خواسته‌اند هویتشان فاش نشود اظهار کرده‌اند که ژاپن تردیدهای خود را در خصوص این توافق به دولت فرانسه ابراز کرده است و دلیل تعلل دولت فرانسه نیز که قدرتمندترین سهامدار رنو است، این بوده که بتواند حمایت نیسان را برای این ادغام جلب کند که این موضوع باعث صرف‌نظر کردن فیات کرایسلر از پیشنهاد اولیه خود برای همکاری شده است. 

تلاش دولت‌ها برای حفظ ائتلاف

جزئیات مربوط به نقش دولت ژاپن که تازه مشخص شده، نشان‌دهنده موانعی است که انجام ادغام سریع و بی‌دردسر میان رنو و فیات کرایسلر را با مشکل روبه‌رو کرد.

این موضوع همچنین نشان دهنده آن است که دولت‌های فرانسه و ژاپن می‌توانند برای حفظ و مراقبت از ائتلافی که دو دهه سابقه دارد زمینه‌های مشترکی را پیدا کنند.

سخنگوی وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن و همچنین سخنگوی وزارت دارایی فرانسه از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند. 

نمایندگان رنو و نیسان نیز به‌رغم تلاش بلومبرگ حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

در حال حاضر رنو و دولت فرانسه، تحت فشارهای ناشی از دستگیری کارلوس گون که پیشتر اداره این ائتلاف را برعهده داشت، تمرکز خود را بر بهبود رابطه با نیسان گذاشته‌اند.

تنش‌ها میان طرفین این ائتلاف زمانی بالاتر گرفت که ژان دومینیک سنار، مدیرعامل جدید رنو نیسان را برای ادغام تحت فشار گذاشت و بعد هم بدون گفت‌وگو با طرف ژاپنی توافق با فیات کرایسلر را دنبال کرد.

در هفته‌های اخیر هم با اتفاقاتی نظیر تهدید سنار مبنی بر مسدود کردن برنامه مدیریتی جدید نیسان که در نشست سالانه سرمایه‌گذاران این خودروساز ژاپنی مطرح شده بود، روابط طرفین ائتلاف رو به وخامت گذاشت. اما حالا با مشخص شدن نقش و تاثیر دولت ژاپن در این ائتلاف می‌توان به حفظ این همکاری 20 ساله امیدوار بود. 

بازخواست مدیرعامل نیسان

روز گذشته نشریات ژاپنی گزارش کردند که قرار است روز دوشنبه هیروتو سایکاوا، مدیرعامل فعلی نیسان در هیات مدیره این شرکت، به اتهامات وارد شده توسط یکی از مدیران ارشد نیسان در خصوص زیرپا گذاشتن قوانین شرکت برای خرید خانه‌ای در توکیو پاسخ دهد.

در این جلسه فوق‌العاده از سایکوا سوال خواهد شد که آیا محدودیت‌های زمانی که او در سال 2013 بر فروش سهام اعمال کرد، باعث سودآوری بیشتر برای او شده و به او اجازه داده تا ملکی را خریداری کند؟ همچنین از سایکاوا سوال خواهد شد که آیا بعدتر نیسان را وادار به خرید اقساطی این ملک کرده است؟

این تخلف احتمالی توسط گرگ کلی، مدیر ارشد نیسان که همزمان با گون بازداشت شد در مصاحبه‌ای با مجله ژاپنی بانگی شونجو مطرح شده بود. سایکاوا منکر آن شده که از سرمایه‌های شرکت برای خرید خانه استفاده کرده و گفته آن را با پول شخصی‌اش خریداری کرده است. او همچنین از بحث کردن درباره نقل و انتقالات مالی میان هیات مدیره نیسان سر باز زده است.

اخراج گون از میتسوبیشی

در عین حال با اخراج کارلوس گون از میتسوبیشی، این مدیر لبنانی‌الاصل که به اتهام تخلفات مالی از نوامبر در بازداشت به سر می‌برد، آخرین کرسی باقی‌مانده خود را در هیات مدیره یک شرکت خودروسازی از دست داد.

میتسوبیشی به عنوان کوچک‌ترین عضو در ائتلاف سه جانبه‌ رنو-نیسان-میتسوبیشی در روزهای اخیر این مدیر 65 ساله را از ریاست هیات مدیره خود برکنار کرد و اوسامو ماسوکو، مدیرعامل میتسوبیشی جای او را گرفت. میتسوبیشی موتور از سال 2016 و زمانی به این ائتلاف پیوست که نیسان 34درصد از سهام آن را به قیمت 2.3 میلیون دلار خریداری کرد.

در آن زمان میتسوبیشی موتور به دلیل افشای تخلف 10ساله در گزارش نادرست میزان آلایندگی خودروهایش متحمل بیشترین ضرر طی یک دهه شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =