نشست خبری حمیدرضا صمدی

دولت به‎جای پرداخت بیمه بیکاری نیروهای بخش قطعه‎سازی در آینده، بهره بانکی تسهیلات این بخش را بپردازد و به صفر برساند

به گزارش «اخبار خودرو»، نشست خبری حمیدرضا صمدی، رئیس هیات‎مدیره هلدینگ «رایزکو» با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که وی خودروسازان و قطعه‌سازان را مسئول رسیدن به این شرایط دانست. بحث مشکلات صنعت قطعه‌سازی و عدم تعامل بین گروه‌های مختلف قطعه‌سازان و همچنین خودروسازان البته ضرورت گفت‌وگو و رسیدن به اجماعی برای خروج از وضعیت فعلی که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آن روبه‌رو هستند، ازجمله محورهای اصلی این نشست خبری بود.

مدیران قطعه‌سازان مرتبا از اوضاع بد صنعت قطعه‌سازی می‌گویند و این‎که زنگ خطر برای تعطیلی کامل این صنعت به صدا درآمده است. شما به‌عنوان یکی از مدیران صنعت قطعه کشور، تا چه حد شرایط را بحرانی می‌دانید؟ مشکل اصلی و راه حل این مشکلات چیستند؟

درحال‎حاضر حدود 150 تا 300 واحد قطعه‌سازی تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند اما گوش شنوایی برای مشکلات این صنعت وجود ندارد. باید هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان مورد حمایت قرار گیرند و به آن‌ها کمک شود. مشکل اصلی، سیاست‌گذاری است. باید در زمان سیاست‌گذاری، برای بخش اشتغال ارزش قائل شویم. کافی است دولت برای دوره سه‎ساله بهره بانکی را به صفر برساند و مابه‌التفاوت پولی را که بعدا بابت بیمه بیکاری نیروهای قطعه‎سازان پرداخت خواهد کرد، برای دوره سه‎ساله پرداخت کند. بعد از این مدت قطعا شاهد رونق در این صنعت خواهیم بود. اگر کسی به فکر این صنعت نباشد، قطعا مشکل‌ساز خواهد شد.

 در شکل‎گیری وضعیت فعلی، تا چه اندازه قطعه‌سازان و چقدر خودروسازان مقصرند؟ یعنی در این فاصله که تحریم‎ها رفته و دوباره برگشته‎اند، چه فرصت‎سوزی‎هایی در این بخش صورت گرفته است؟
من دنبال مقصر نیستم، بلکه باید برای این وضعیت دنبال مسئول باشیم. قطعه‌سازان و خودروسازان با هم مسئول رسیدن به این شرایط و خروج از آن هستند. آن‎ها باید در سیاست‌گذاری و اجرا برای خروج از این وضعیت همگام باشند. متاسفانه هر بار به سراغ این همدلی می‌رویم، به دلایلی اتفاق نمی‌افتد. شاید ما هم اشکالاتی داشتیم که نتوانستیم با طرف مقابل مذاکره کنیم. صحبت نکردن باهم بزرگ‌ترین ایراد ماست.

 ریشه اختلاف قطعه‌سازان را در چه می‌دانید؟ 

هیجان بیجا برای دستیابی به سهم بیشتر شاید اصلی‌ترین دلیل اختلاف‌هاست.

 قطعه‎سازان چگونه می‌توانند به تفاهم برسند؟

از آن‎جا که اکثر قطعه‎سازان در یک رده سنی و متولد دهه 60 هستند، دوران هیجانِ رسیدن به قله را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین راحت می‌توانند سر یک میز بنشینند و مسائل را حل کنند. این همدلی باید واقعی باشد، نه این که در حد شعار و صوری باقی بماند.

 پیشنهاد شما به خودروسازان و قطعه‌سازان چیست؟

خودروسازان باید تعامل خود را با قطعه‌سازان بیشتر کنند. این کار را نیز باید با برنامه انجام دهند نه اینکه با دستور به دنبال تکمیل خودروهای کف (خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها) 
باشند.  قطعه‌سازان نیز باید هرچه زودتر با یکدیگر سر یک میز بنشینند. اگر این اقدام را انجام ندهند، اتفاق ناگواری می‌افتد.

حمیدرضا صمدی، رئیس هیات‎مدیره هلدینگ «رایزکو»:

چرا تحریم‎ها از جاده مخصوص آغاز شد؟

دولت اردیبهشت‎ماه دوباره با مساله‌ای به نام تحریم روبه‌رو شد که شروع آن، یک بازی ناخواسته برای صنعت ایران بوده، این در حالی است که هدف اصلی تحریم‌کنندگان اقتصاد ایران بوده و نقاطی هدف گرفته شده‌اند که اشتغالزا هستند و سهم بالایی در ارزش‌افزوده کشور دارند. دشمنان خارجی با همیت و برخی افراد نیز با ناآگاهی در داخل کشور، به صنعت خودرو ایران لطمه وارد کرده و تلاش می‌کنند تا این صنعت را زمین‌گیر کنند؛ اکنون باید به فکر حفظ اشتغال و عدد ثابت تولید باشیم، به‎هرحال تحریم ها از جاده‌مخصوص شروع شده است؛ چراکه ‌ میزان اشتغال در این منطقه به چشم می‌خورد. پس، اکنون زمان آن نیست که دنبال مقصر بگردیم و باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا مشکلات حل شوند. درحال‎حاضر آژیر خطر جنگ اقتصادی را یک نفر باید به صدا درآورد و همه بسیج شوند تا از آسیب‎های جنگ، اقتصاد کشور را نجات دهند.

مشکل خودروهای کف کارخانه‌ها و حفظ اشتغال

به‎جای حل مشکل خودروهای کف کارخانه و خودروساز بارها از طریق برخی مراجع به خودروسازان اعلام کرده‎ایم ما یک خانواده هستیم و صنعت قطعه و خودروسازی باید مساله خود را در خانواده حل کنند. بدون‌شک در صورت کشیده‎شدن این مساله به بیرون خانواده، تبدیل به مشکل خواهد شد، به‎خصوص این‎که صنعت خودرو کشور با قدمت بالای ۶۰سال، هنوز هم یک صنعت مونتاژکار است که باوجود همه ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته‎ایم به جایگاه مناسب برسیم.

هم‎اکنون یک‎میلیون و ۲۵۰هزار نفر در صنعت قطعه‎سازی و خودروسازی مشغول به کار هستند. کار در صنعت قطعه‎سازی مانند بازی شطرنج است؛ وقتی بلد نیستیم، همه می‌خواهند آن را به ما یاد بدهند و وقتی که این بازی را یاد می‌گیریم، همه می‌خواهند ما را شکست دهند، درحالی‌که همه تلاش ما حفظ پایدار اشتغال و عدد تولید است و سعی کردیم در این مسیر صنعت را به روز نگاه داشته و از فناوری روز اروپا و آلمان استفاده کنیم.

خواهش خودروسازان از بانکی‌ها برای ادامه تولید

درحال‎حاضر 100هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‎ها برای هریک از خودروسازان وجود دارد. اگر هر خودرو ناقص کف کارخانه را به‎طور متوسط ۵۰میلیون‌تومان در نظر بگیریم، این سرمایه بزرگ معادل 10هزارمیلیاردتومان است که می‎توان با تدبیر این مشکل را حل کرد. اما با این وجود، قطعه‎سازان و خودروسازان برای دریافت 4هزارمیلیاردتومان تسهیلات از بانک‌ها در انتظارند تا قادر به ادامه تولید باشند، درحالی‎که براساس ترازنامه بانک‎ها، سهم صنعت در وام‌دهی بانک‎ها باید به ۴۰‌درصد برسد.

خصوصی‌سازی تا سال 99 هم به نتیجه نمی‌رسد

حضور دولت در سال‎های 68 تا 82 لازم بود؛ چراکه فضای بعد از جنگ بود و این صنعت نیاز به آرایش جدید داشت اما باید بعد از جنگ از این صنعت خارج می‎شد. درهمین‎حال، در سال ۹۰ شورای رقابت در فروردین‎ماه مصوبه‎ای به شماره ۶۳ داشت که مطابق با آن، خودروسازی باید واگذار می‎شد، اما این موضوع اجرایی نشد؛ درحالی‎که دولت نیز نمی‌تواند طی دو سال این کار را انجام دهد.

این واگذاری از سوی وزارت صنعت، تا سال ۹۹ هدف‎گذاری شده است و بدون‌شک با طولانی‎شدن زمان کار به‎طور قطع به نتیجه نخواهد رسید. زیرا وقتی برای کار فوریتی تعیین نشود، آن کار به سرانجام نمی‎رسد. اما با این‎حال، واگذاری سهام شروع یک قدم مثبت است و دولت باید در تمام بخش‌ها سیاست‎گذار و ناظر باشد .

حمایت دولت و بهره‌ بانکی مناسب؛ راه صادرات

در صورت حمایت دولت و در اختیار داشتن برنامه مشخص در کنار بهره‌بانکی مناسب برای تولید می‎توان صادرات در این حوزه را توسعه داد. این در حالی است که دولت هیچ سیاستی برای صادرات ارزش افزوده ندارد و تنها خام‎فروش است و این اختلاف بخش خصوصی با دولت است.

پویش ساخت داخلی با موفقیت 10درصدی

ایده پویش ساخت داخلی قطعات و فراخوان آن شاید 5 تا 10درصد موفقیت و پیشرفت داشته باشد. موفقیت پویش داخلی‎سازی قطعات به اندازه انتظار دولت از آن نخواهد بود. تولید قطعه‎ای مانند آی‌سی‌یو با فراخوان عملی نخواهد شد، چراکه برای تولید این قطعات ابتدا باید یک برنامه تولید میلیاردی نوشت که توجیه اقتصادی داشته باشد و در ادامه یک سرمایه‎گذاری عظیم انجام داد.

 پیش از این، یک کارخانه تولید مگنت در اصفهان راه‎اندازی شده بود که به‌دلیل تیراژ کم تولید خیلی زود ورشکسته و جمع شد. تولید دوباره چرخ اشتباه است و برای تکرار تولید آن نباید هزینه شود و بهتر است در شرایط امروز، بر مزایای اقتصادی و توانایی‎های کشور کار کنیم و با راه‎اندازی اتاق‎های فکر و استفاده از فکر بزرگان، نسبت‌به ذخیره انرژی‎ها، تصمیم‎گیری‎های صحیح و انجام سریع آن 
اقدام کرد.

گردش مالی 150هزارمیلیاردتومانی صنعت قطعه در سال 96

گردش مالی صنعت قطعه‌سازی در سال 96 بیش‌از 150هزارمیلیاردتومان بوده است. احتمالا برای سال جاری و با حساب افترمارکت (بازار خدمات) این رقم به بیش‌از 300هزارمیلیاردتومان برسد. 300هزارمیلیاردتومان، رقم بسیار بالایی است، پس لازم نیست همدیگر را از میدان 
به‌در کنیم.

 کاهش عدد مکانیکی و تکمیل خودروهای ناقص

خودروهای ناقص با یک برنامه‎ریزی درست سه‎ماهه قابلیت تکمیل‎شدن را دارند. اگر خودروسازان در سه‌ماه عدد مکانیکی خود را به‎صورت مقطعی کاهش دهند، می‎توانند خودروهای کف کارخانه را جمع کنند. بنابراین، لازم است خودروسازان به این پیشنهاد فکر کنند، چراکه همه قطعات قابل‌تامین است.

تغییر ساختار مدیریت؛ راهکار حل مشکلات صنعت خودرو

راهکار، حل مشکلات صنعت خودرو تغییر ساختار مدیریت است، بخش خصوصی باید عهده‎دار مدیریت شود و با استفاده از پلت‌فرم مشترک و با همکاری خودروسازان داخلی و استفاده از طراحی ماژولار کار را پیش ببرد. در سال گذشته، 4درصد تولید ناخالص داخلی به صنعت خودرو اختصاص یافت که این میزان 20درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را شامل می‎شود.

همچنین 700هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که با احتساب اشتغال 7میلیون و 600هزار نفری که در صنعت فعال هستند، سهم صنعت خودرو از اشتغال 10درصد است. بر اساس پیش‎بینی‎ها نیز مقرر است این میزان در افق 1404 به 12درصد برسد.

تحریم‎های داخلی، عدم امکان فضای لازم برای ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، عدم انجام سرمایه‎گذاری هدفمند با مزیت رقابتی، هزینه بالای تامین مالی، تورم بالا و تامین مالی صنعت خودرو  از مشکلات این صنعت به شمار می‎رود. درعین‎حال کم‎توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز و مزیت رقابتی برای صادرات نیز از دیگر چالش‎های این حوزه به‎شمار می‎رود.

بنابراین، بخش خصوصی باید عهده‎دار مدیریت شود و با استفاده از پلت‌فرم مشترک همکاری خودروسازان داخلی و استفاده از طراحی ماژولار منابع داخلی، تسهیل دسترسی به منابع داخلی، کاهش هزینه‎های سربار، سرمایه‎گذاری در مراکز تحقیق و توسعه و سیستم‎های نظارت بر استاندارد قطعه‎ساز و خودروساز کار را پیش ببرد.

آرمان موسوی، مدیرعامل «اَورند پیشرو» :

همکاری با ایران‌خودرو برای داخلی‌سازی پژو 301

هم‎اکنون داخلی‎سازی قطعات خودرو پژو 301 آغاز شده و از اَورندپیشرو نیز برای همکاری دعوت به عمل آمده است، اما بر سر موارد و نحوه همکاری باید با ایران‎خودرو به جمع‎بندی برسیم. این در حالی است که این شرکت امکانات و زیرساخت‎های مورد نیاز را در پروژه 2008 ایجاد کرد و آمادگی تولید را دارد، اما توافق بر سر چگونگی همکاری ضروری است، به‎ویژه آن‎که مطالبات ما از خودروسازان به بیش از 300میلیارد تومان رسیده است.

   سرمایه‎گذاری‎های مستمر انجام‎شده این شرکت، بیش از یک‎هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این در حالی است که به‎صورت مستمر در دانش فنی سرمایه‎گذاری کرده و در ردیف نخستین شرکت‎هایی بوده که در زنجیره تامین پژو قرار گرفته و مجوز لازم را دریافت کرده است.

     بنابراین، اگر انحصار در تولید وجود دارد، به دلیل نبود فناوری در سایر شرکت‎هاست. اَورندپیشرو درحال‎حاضر 85درصد کل سیستم سوخت خودروسازی ایران‎خودرو، سایپا و زامیاد را تامین می‎کند و در این 20سال سابقه کاری یک دقیقه نیز «خوابش خط» به نام این شرکت دیده نشده است.

 اَورندپیشرو حتی در سال 91 با وجود تحریم‎ها همواره نسبت‌به تامین نیاز خودروسازان اقدام کرده، تاجایی‎که تاکنون به کمک این شرکت 13هزار پژو2008 تولید شده و 7هزار خودرو نیز در دست تولید است. باتوجه به سهم بالای این شرکت در تامین سیستم سوخت‎رسانی امکان ندارد این شرکت از تحویل قطعه سر باز بزند. چراکه تولید خودرو بدون این سیستم امکان‎پذیر نیست.

پاکدامن، مدیرعامل پارت پلاستیک خراسان :

تحریم‌ها صادرات «پارت‌پلاستیک» را متوقف کرد

  درحال‎حاضر بیش از 50درصد سیستم سوخت‎رسانی در دنیا توسط سه شرکت تولید می‎شود که اَورندپیشرو نیز توانسته است با تولید باکیفیت به ایتالیا صادرات داشته باشد، اما به دلیل تحریم‎ها در دور نخست صادرات متوقف شد.  این در حالی بود که مجوز صادرات به فرانسه و اسپانیا را نیز دریافت کرده بودیم. اصلی‎ترین مشکل، تحریم و انتقال منابع مالی است. اما به محض بازشدن راه‎ها و شرایط برای صادرات، این موضوع را پیش خواهیم برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =