فولاد مخصوص خودروسازی

شرکت‌های خودروسازی داخلی ظرفیت همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه مونتاژ، رنگ و مهندسی تولید را دارند

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایط فعلی که مشکلات متعددی در حوزه صنعت خودرو وجود دارد، حمایت از خودروسازان درراستای پاسخگویی به نیازهای به‎حق آنان ضروری به نظر می‎رسد. در چنین شرایطی، وظیفه برنامه‌ریزی درجهت حل مشکلات صنعت و اقتصاد بر عهده مجلس و دولت است. یکی از مباحثی که در این میان نیاز به حل و فصل دارد، بحث قیمت‎گذاری یا واقعی‎سازی قیمت‌ها است، بحثی که صرفا مشکل خودروسازان نیست و در سایر بنگاه‌های اقتصادی نیز ملموس است.

علی رجبی‌ابهری، کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی در این خصوص به «دنیای‌خودرو» گفت: «افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در این بخش از صنعت عامل تاثیرگذاری است و باعث شده است خودروسازان دچار مشکلات متعددی شوند و بر لزوم افزایش قیمت‌ها پافشاری کنند. اما خودروسازان باید اطلاعات جامع و کامل‌تری از توانمندی‌ها و پیشرفت‌های سال‌های اخیر خود در حوزه تولید، رقابت با خودروسازان خارجی و پاسخگویی به نیازهای مردم را در کنار بیان مشکلات و معضلات خود در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند تا نمایندگان خانه ملت بتوانند باتوجه به شرایط و ضرورت‌های اعلام‎شده راه‌حل مناسبی برای نجات صنعت عظیم خودروسازی تدوین کنند.»

 باتوجه به تداوم افزایش قیمت مواد اولیه تولید و قطعات در کشور، آیا ممانعت دولت از افزایش بیشتر قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروسازی در کنترل هیجانات بازارهای مصرف موثر خواهد بود؟
در بحث افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان، می‌توان با بهره‌گیری از تسهیلات مالی و در اختیار قرار دادن ارز دولتی مورد نیاز، مانع از افزایش قیمت محصولات تولیدی شویم. پذیرش مسئولیت یک بنگاه اقتصادی زیان‎ده و در آستانه تعطیلی یک ریسک بزرگ به‌نظر می‌رسد و قطعا باید این شجاعت و جسارت مدیرانی را که با دل و جان پا در میدان‌های جهادی می‌گذارند، تحسین و از ایشان حمایت کرد.

 با توجه به نحوه اعمال تحریم‌های زورگویانه در صنعت خودرو از سوی آمریکا و ظهور تاثیرات آن در بخش‌هایی از صنایع وابسته، پیشنهاد شما در خصوص نحوه مقابله درجهت خنثی‎سازی این تاثیرات چیست؟ 
نسخه شفابخش در شرایط فعلی، همان اقتصاد مقاومتی است؛ تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی در این است که اقتصاد ریاضتی تحمل منفعلانه سختی‎ها در شرایط بحران است، اما اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت موثر در برابر سختی‎ها با استفاده حداکثری از توان و ظرفیت داخلی. در چنین شرایطی، بهتراست با همفکری با تشکل‌ها و صاحب‌نظران بخش خصوصی تهدیدهای تحریم را به فرصت‌های استثنایی تقویت تولید داخلی و صادارت غیرنفتی تبدیل کنیم.
 برای کاهش فشار تهدیدات غرب و تشدید تحریم‌های صنعت خودرو، چه راهکارهایی می‌توانند حیات بخش صنایع بخش خودروسازی باشند؟
با توجه به اجرایی‎شدن تهدیدات غرب و تشدید تحریم‌های صنعت خودرو در این بخش، لازم است واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی عملیاتی شود و در کنار آن توجه به مدیریت واردات، تقویت بنیان داخلی و تولید علم‎وفناوری و تجاری‎سازی آن مورد تاکید قرار گیرد. بنابراین باید این اقدامات مبتنی بر شرایط موجود و با آینده‌نگری طراحی و مدیریت شود.

 شرکت‌های خودروسازی باتوجه به تجربه گذشته و دور سابق تحریم‌های اقتصادی از سوی غرب، چه برنامه‌ای را در مقابل آن استراتژی دنبال کرده‌اند؟ 
باتوجه به این‎که خودروسازان ما می‌توانند پلت‌فرم‌های مناسبی را با استفاده از توان داخلی طراحی کنند، می‌توانیم با اتکا به صنعتگران داخلی پویایی بیشتری را در این صنعت داشته باشیم.

 مدیران شرکت‌های خودروساز بزرگ داخلی برای مقابله با بحران‌ها چه تدابیری را در سال‌های گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند؟
پیش‎بینی وضعیت آینده و آمادگی برای مواجهه با چالش‎ها از وظایف مهم مدیریت خودروسازان است. متاسفانه رویه‌ای که تبدیل به عادت شده، این است که فقط درصورت روبه‎رویی با بحران به فکر راه چاره می‌افتیم و کمتر تدابیر لازم را از قبل پیش‎بینی می‌کنیم. همین امر یکی از مهم‎ترین موانع برای رسیدن به اهداف است. بنابراین، تهیه برنامه اجرایی طولانی‎مدت در صنعت خودرو تا حدودی می‌تواند راهگشای این صنعت برای برون‎رفت از این وضعیت باشد.

 ایجاد زنجیره تامین قطعات یکی از ضرورت‌های ویژه در صنعت خودرو به‌شمار می‌رود. مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور برای بهره‌وری بیشتر شرکت‌های تامین‌کننده قطعات چه کارهایی می‎توانند انجام دهند؟
خودروسازان برای پرورش شرکت‌های دانش‎بنیان و استفاده حداکثری از توان قطعه‎سازان فعلی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ایمن که درصورت مواجهه با شرایط این‎چنینی دچار معضل نشوند، باید کارهای زیربنایی و تحقیقاتی را در برنامه‌ریزی‌های طولانی‎مدت خود بگنجانند. باتوجه به این‎که اکثریت قطعات خودرو و دانش‌فنی آن درکشور تولید می‌شود، امکان پیاده‎سازی برنامه جامع تولید و تامین زنجیره تامین قطعات در صنعت خودرو کشور وجود دارد.
 
 برای شکوفایی و توسعه صنعت خودروسازی کشور، مدیران شرکت‌های بزرگ در این صنعت چه نیازهایی را باید موردتوجه قرار دهند؟
تنها راه شکوفایی و توسعه صنعت خودروسازی کشور اتکا به توان داخلی و استفاده از مشاوران خارجی است. صنعت خودرو کشور برای ارتقا و توسعه باید محصولات خود را بسازد و این یعنی باید پلت‌فرم اختصاصی و ایرانی طراحی شود و به تولید انبوه برسد و خوشبختانه درحال‎حاضر در دو قطب خودرویی کشور این مهم در حال انجام است.

 درخصوص واردات تکنولوژی‌های پیشرفته از کشورهای توسعه‎یافته و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در کشور، مهم‌ترین ضرورت در خودروسازی را چه می‌دانید؟ 
باتوجه به مشکلات پیش‎آمده، پیرو تحمیل جنگ اقتصادی به صنعت کشور، پیگیری قراردادهای بسته‎شده با آن دسته برندهای خارجی که کشور را ترک نکرده‎اند، بر اساس رویکرد سال‌های اخیر صنعت خودرو که داخلی‎سازی و ورود تکنولوژی را هدف قرار داده است، بسیار مهم خواهد بود.

 خودروسازان داخلی برای پیشبرد اهداف ملی و تصرف بازارهای منطقه‌ که می‌تواند به‎طور گسترده در اختیار آنان قرار بگیرد، چه برنامه‎‌هایی را می‎توانند دنبال می‌کنند؟
دو خودروساز بزرگ کشور چند سالی است به دنبال طراحی پلت‌فرم اختصاصی خود هستند و درحال‎حاضر نمونه‌هایی از این طراحی به تولید نیز رسیده اما نیازمند آن است کار جدی‌تر دنبال شود. این اقدام، گام نخست برای تصرف بازارهای منطقه است.
 
 توان شرکت‎های خارجی مشارکت‎کننده در برنامه طراحی پلت‌فرم ملی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟ 
این شرکت‌ها قراردادهای مهمی با بزرگان مهندسی دنیا بسته‌اند که درواقع خودروساز نیستند، اما خدمات طراحی و مهندسی مطلوب و حرفه‌ای به خودروسازان ارائه می‌کنند. 
بنابراین از این فرصت باید استفاده مطلوبی شود. البته به این شرط که آنچه تولید می‌شود، قبل از ورود به بازارهای جهانی استانداردهای این بازارها را نیز پاس کرده باشد. یعنی این قابلیت در همان زمان طراحی باید دیده شود. رویکرد جدید صنعت خودرو کشور، طراحی خودرو توسط ظرفیت‌های ایرانی است، اما باید در این راه از مشاوران برجسته خارجی نیز بهره برد.

 توان شرکت‌های خودروسازی ایران در مقایسه با خودروسازان منطقه و امکان همکاری با آنان را چگونه بررسی می‌کنید؟ 
ما با شرکت‌های بزرگ خودروسازی منطقه تا حدی می‌توانیم حرکت کنیم و صنعت خود را به جلو ببریم، مانند همکاری در مونتاژ، رنگ، مهندسی تولید و فعالیت‌هایی از این دست که همگی با خودروسازان چینی انجام شده است. اما برای توسعه محصول و طراحی خودرو با این خودروسازان خارجی به جایی نمی‌رسیم. توان داخلی در کنار دریافت مشاوره از خودروسازان خارجی می‌تواند برای توسعه صنعت خودرو کشور کارگشا باشد. چنان‎چه با این روش صنعت خودرو را توسعه دهیم، مطمئنا برای پاس‎کردن استانداردهای جهانی نیز کمترین مشکل را خواهیم داشت. زیرا آنان به‎خوبی با استانداردهای روز جهان در صنعت خودرو آشنا هستند.

 برای جلوگیری از تهدیدات تحریم‌های آمریکا و تبدیل آن به فرصت برای ارتقای صنعت چه پیشنهادی دارید؟
تاکید و توصیه مقام معظم رهبری درخصوص استفاده از توان و ظرفیت داخلی برای رفع نیازهای تولیدی کشور، با رویکرد جلوگیری از تهدیدات تحریم و ایجاد فضای دشمنی از سوی کشورهای غربی است. چراکه اتکا به توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور با هدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو می‌تواند صنعت خودروسازی کشور را از تهاجم‌های اقتصادی مصون کند. تحقق شعار رونق تولید، تضمین‌کننده اقتدار کشور است.

 عقبگرد شرکت‌های طرف قرارداد خودروسازان بزرگ ایران چه تبعاتی را به دنبال داشت. آیا خروج این شرکت‌ها می‌تواند به اتکای خودروسازان بر توان داخلی منتج شود؟
بله؛ درواقع ضرورت استفاده از توان شرکت‌ها و صنعتگران ایرانی در کنار وجود تحریم‌های خارجی و محدودیت‌ها در زمینه واردات قطعات پیشرفته خودرویی و عدم همکاری شرکای خارجی که منجربه حذف برخی محصولات از خطوط خودروسازان و در نهایت، عدم امکان تحویل خودروهای تولید مشترک شده است، باعث شد شرکت‌های خودروساز داخلی تلاش کنند از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید قطعات پیشرفته خودرویی مشارکت بجویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =