مراسم روز ملی صنعت و معدن

مراسم روز ملی صنعت و معدن روز گذشته به همت ورازت صنعت، معدن و تجارت در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو» رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان این وزارتخانه، محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور، علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، عبدالناصر همتی؛ رئیس بانک مرکزی، عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان محیط‌زیست، نیره پیروزبخت؛ رئیس سازمان استاندارد، محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر اسبق وزارت صمت و... ازجمله مسئولان و مقاماتی بودند که در این مراسم حضور یافتند. همچنین غلامحسین شافعی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران، هاشم یکه‌زارع و جواد سلیمانی به‌عنوان مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا و همچنین تعداد زیادی از مدیران بخش‌های صنعتی و معدنی کشور نیز در این مراسم حضور قابل توجهی داشتند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

برنامه وزارت صمت برای جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته حضور پررنگ مسئولان و اعضای هیات‌دولت در مراسم روز ملی صنعت و معدن را حامل پیام حمایت از بخش صنعت و معدن دانست. رضا رحمانی با اشاره به اینکه از سال گذشته نزدیک همین ایام تا امروز، جنگ اقتصادی را جدی گرفتیم و باور کردیم و متناسب با آن حرکت کردیم، اظهار کرد: «امروز در حالی به تولید ادامه می‌دهیم که صنعت کشور در پیشانی تحریم‌ها قرار گرفته، تبادلات بین‌المللی مالی با مشکل مواجه و کشتیرانی ایران تحریم شده است.»

به گفته وی، دشمنان فکر می‌کردند در نتیجه تحریم‌ها، تولید از کار افتاده و زمین می‌خورد. اما با همت صنعتگران و با وجود همه مشکلات امروز تولید پابرجاست. رحمانی با بیان اینکه بانک جهانی رشد اقتصادی منفی شش درصد را برای ایران پیش‌بینی کرده بود، تاکید کرد: «اما امروز با قدرت اعلام می‌کنیم که صنعتگران ما با استفاده از راهکارهای تازه ایستاده‌اند و به تولید ادامه می‌دهند.»

وی با اشاره به جلسات متعدد وزارت صنعت با بخش‌های مختلف فولاد، پتروشیمی، قطعه‌سازی، خودروسازی، ریلی و...، بیان کرد: «ما بر توسعه داخلی‌سازی تاکید داریم که وزارت دفاع نیز در این مسیر با ما همکاری دارد. ضمن اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت علوم به دانشگاه‌ها دستور همکاری با بخش صنعت را داده‌اند.»

وی تاکید کرد: «هدف اصلی امروز، دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدها و بیکاری کارگران و صنعتگران است.» رحمانی با بیان اینکه شیوه‌ای برای جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان در دست مردم تعریف شده، تاکید کرد: «به این شیوه نقدینگی‌ها به سمت تولید هدایت می‌شوند. در عین حال باید مشکلات را از پیش پای فعالان اقتصادی برداشت و در تخصیص منابع محدود کشور بهینه عمل کرد.»

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های صادراتی به خصوص به ۱۵ کشور همسایه، تاکید کرد: «برای مدیریت بازار برنامه داریم، علاوه بر آن در موضوع مبارزه با رانت و فساد هیچ ملاحظه‌ای نداریم.»

وی همچنین ادامه داد: «در حال حاضر تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها بهتر شده است. در این راستا سامانه جامع انبارها راه‌اندازی و بیش از ۵۰۰هزار انبار در آن ثبت شده و سامانه‌ای نظیر سامانه افق راه‌اندازی شده که تا مرحله صدور فاکتور کالاها را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه

حذف دلار از معاملات کشورهای مختلف

وزیر امور خارجه با حضور در آیین روز ملی صنعت و معدن، در اظهارات خود درخصوص اهمیت فعالیت بخش‌های صنعتی و معدنی در دوره تحریم گفت: «فشارهایی که ایالات‌متحده آمریکا امروز بر جمهوری‌اسلامی ایران وارد کرده است، ناشی از قدرت آمریکا نیست، بلکه به خاطر شکست‌های مستمر این کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابل ایران است.»

محمدجواد ظریف در ادامه تاکید کرد: «ایران با توافق برجام از زنجیرهایی که بر دستش زده بودند آزاد شد و توانست در منطقه پیش‌روی کرده و قدرت و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. در حالی که آمریکا در سطح بین‌المللی هر روز منزوی‌تر شد. به این ترتیب امروز مشخص است که آمریکا برای یافتن حامی علیه ایران، به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود.»

وی افزود: «حربه اقتصادی، تنها دستاویزی است که آمریکا می‌تواند در مقابل ایران استفاده کند که تاثیر آن هم کوتاه‌مدت و موقتی است. بنابراین در حوزه میدانی باید گفت جمهوری اسلامی در شرایط سخت نیست.»

ظریف با بیان اینکه آمریکا برای خود در منطقه مشکل درست کرده است، خاطرنشان کرد: «امروز دو کشور روسیه و چین معاملات خود را با دلار انجام نمی‌دهند. سال گذشته 35درصد معاملات ایران و ترکیه با ارزهای ملی صورت گرفت. حتی امارات‌متحده عربی و هند که از متحدان و دوستان آمریکا هستند، تصمیم گرفتند در معاملات خود از دلار استفاده نکنند.»

وی با بیان اینکه اینستکس اگرچه پاسخ درستی به خواست جمهوری اسلامی و تعهدات اروپایی‌ها نیست، تصریح کرد: «اما ارزش آن این است که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در روابط اقتصادی خود در حال فاصله گرفتن از این کشور هستند.»

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه باید این ضربه را با تقویت تولید داخل و اتکا به توانمندی داخلی بی اثر کنیم، بیان کرد: «کافی نیست بگوییم مردم ما مقاومت می‌کنند. اگرچه رکن اساسی جمهوری اسلامی همین مردم هستند اما وظیفه دولت در مقابل مردم نیز باید مد نظر قرار بگیرد.»

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران

بخش خصوصی می‌تواند برای صنعت استراتژی تدوین کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در بخش دیگری از این مراسم، با بیان اینکه علاوه‌بر تمام تلاش‌ها صنعت حال خوبی ندارد، گفت: «قبول این واقعیت‌ها ما را برای رفع مشکلات مصمم خواهد کرد. بر اساس آمار رسمی، در حالی که رشد اقتصادی بدون نفت در سال 97 معادل منفی 2.4درصد بوده و رشد صنعت نیز با قیمت سال 90، معادل منفی 6.5درصد است. تورم در بخش صنعت در سال 6/64 درصد بوده، سهم تولید صنعت در تولید ناخالص داخلی از 4/14 درصد در سال 93 به 1/12 درصد رسیده است.»

غلامحسین شافعی با تاکید بر اینکه سایر آمارهای رسمی نشان‌دهنده کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت است، اظهار کرد: «من خطاب به آقای دکتر لاریجانی اعلام می‌کنم، یکی از عوامل بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن سرمایه‌گذاری در بلندمدت، نبود تعهد به اجرای قانون است. چه کسی باید بر اجرای قوانین بسیار خوب نظارت کند؟»

وی با اشاره به این‎که یکی از مهم‌ترین قوانینی که باید اصلاح شود، قوانین کسب‌وکار هستند، تصریح کرد: «قید و بندها هر روز دست و پای تولید را بیشتر می‌بندد. علاوه بر این مشکلاتی وجود دارد که راه‌حل آن مشخص نیست. از یک طرف وزارت اقتصاد پیشنهاد حذف قوانین مزاحم را می‌دهد اما در مقابل 10برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش‌روی صنعتگران قرار می‌گیرد.»

شافعی بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات مهم در تولید دانست، افزود: «هیچ تولیدکننده‌ای خواب راحت ندارد و نمی‌داند سرنوشت تولیدش چه خواهد شد.»

وی دشواری تامین مالی و نقدینگی را یکی دیگر از چالش‌های بزرگ دانست و ادامه داد: «هزینه‌های بالا در یکسال اخیر به بخش‌های مبدل تحمیل شده و ریسک فعالیت آنها را بالا برده است. حالا به خاطر افزایش خطرپذیری، بانک‌ها تمایلی به اعطای وام به این بخش ندارند.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران بر اساس آمار رسمی اعلام کرد: «مطابق آمار رسمی، سهم بخش صنعت و معدن در سال 90 از تسهیلات پرداختی 31.6درصد بود. امروز باتوجه به شرایط موجود، این سهم به 27درصد کاهش یافته است.»

شافعی خطاب به وزیر صنعت گفت: «سیاست‌های صنعتی کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد. آمارها نشان می‌دهد راهی که تاکنون طی کردیم در مسیر توسعه صنایع نبوده، مشکل این است که صنعت فاقد استراتژی است.»

وی پیشنهاد داد: «اگر دولت و مجلس به بخش خصوصی ماموریت دهد، ما با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی و با هزینه خود، استراتژی صنعتی را تدوین می‌کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و در کتابخانه‌ها نماند.»

وی در پایان تاکید کرد: «متاسفانه تمام سیستم‌های انگیزشی و پاداش‌دهی برای کارهای غیرمولد است. بنابراین تا زمانی که این روند تغییر نکند و این سیستم به سمت تولید حرکت نکند، هر تلاشی مشت بر سندان است.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

25 حکم قانون کسب‎وکار بر زمین مانده است 

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیام مراسم گفت: «حضور صنعتگران، وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور به معنای اهمیت صنعت کشور است.»

علی لاریجانی با اشاره به اظهارات مطرح‌شده توسط وزیر امور خارجه کشور بیان کرد: «شرایطی که آمریکایی‌ها درست کردند نوعی برهم‌ریختگی بین‌المللی است. رفتار رئیس‌جمهور آمریکا هر منطقه‌ از جهان را دچار سرگردانی کرده است. اما در مورد ایران برنامه ویژه‌ای برای خود در نظر گرفته است. به‌طوری که باید واژه تروریسم اقتصادی را برای آن به کار برد. ترامپ رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌المللی فرد بی‌آبرویی است.»

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی یک دوره گذراست و ادامه پیدا نخواهد کرد، افزود: «ایران نیز کشور دست و پا بسته‌ای نیست و بازیچه دست کسی نمی‌شود. ما تشخیص می‌دهیم کدام حرف حساب و کدام حرف بدوی است.»

وی با تاکید بر اینکه رهبری امسال را سال رونق تولید نامیده‌اند، بیان کرد: «مساله امروز تولید است و تردیدی نیست که تولید بدون تجارت بین‌المللی شرایط متعارفی ندارد. اما مساله این است شرایط امروز کشور نامتعارف است و این واقعیت را باید قبول کنیم که نه در صادرات و نه مسائل بانکی شرایط طبیعی نداریم و باید برای این دوره خاص تدبیر لازم را در نظر بگیریم.»

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس از نظرات بخش خصوصی استقبال کرده و آیین‌نامه‌ها را تغییر داده است، تصریح کرد: «نماینده بخش خصوصی علاوه بر حضور در کمیسیون‌ها می‌تواند به همراه نماینده دولت در صحن حضور داشته باشد و صحبت کند.»

وی ادامه داد: «یک سری مشکلات ساختاری در صنعت وجود دارد که آقای شافعی در خصوص قانون کسب و کار اشاره کردند. حرف ایشان درست است. از ۵۳ حکم این قانون فقط ۹ حکم آن اجرا شده ۱۱ حکم اجرای ناقص و ۲۵ حکم اصلا اجرا نشده، صنعتگران حق دارند نگران باشند دولت باید این مساله را پیگیری کند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود با بیان اینکه سازمان برنامه گزارشی از اصلاح بودجه در جلسه سران قوا ارائه کرده که یک بخش از آن مربوط به بانک‌ها و صندوق بازنشستگی است، اظهار کرد: «اما باید اصلاح مالیات در اولویت باشد. مالیات از افرادی که فعالیت شفاف دارند اعم‌از تولیدکنندگان، کارگران و معلمان گرفته می‌شود اما آنهایی که در بخش تجاری هستند، آزادتر هستند. پیشنهادهایی در این خصوص ارائه شده که ما آنها را پیگیری خواهیم کرد.»

علی لاریجانی با اشاره به بی‌ثباتی ارز که انفجار تورمی را در پی دارد و از اهداف آمریکاست، تاکید کرد: «آمریکا می‌خواهد شرایط ایران مانند ونزوئلا شود. اما به هدف خود نرسید زیرا برای مقابله با آنها ساعت‌ها فکر شد و برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفت.»

وی با تاکید بر اینکه همه باید قبول کنند تولید پیشران کشور است، خاطرنشان کرد: «برخی می‌گویند الان که درآمد نفت ما مشکل پیدا کرده باید تمرکز را بر مالیات قرار دهیم این حرف درستی است اما همان‌طور که وزیر صمت به دنبال کار تولیدکنندگان است، وزیر اقتصاد هم باید همان مقدار به فکر تولیدکنندگان باشد.»

وی ادامه داد: «بسیاری از واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند الان رئیس کل بانک مرکزی آقای همتی به من گفتند تسهیلاتی در اجرای زنجیره تولید درنظرگرفته‌شده است، این یعنی همکاری با وزارت صمت وجود دارد.»

وی با انتقاد از فشار بانک‌ها به واحدهای تولیدی گفت: «به دلیل شرایط موجود و گران شدن ارز برخی واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق به بانک‌ها هستند و بانک‌ها هر روز به آنها فشار می‌آورد، بانک‌مرکزی باید جلوی آنها را بگیرد آقای همتی در یک سال اخیر وضعیت نابسامان بانک مرکزی را سروسامان دادند و می‌توانند این کارها را نیز انجام دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =