بازار خودرو

بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است. البته در این معادله نباید از تاثیر سهم ۴۰ درصدی تأمین مواد اولیه و ارز لازم برای آن چشم‎پوشی کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو یکی از سخت‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد؛ عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش‎شده و افزایش بی‌محابای قیمت‌ها، صدای متقاضیان این بازار را درآورده است. تقریبا از اوایل سال گذشته بود که نوسانات بازار ارز با تاثیر بر قطعات خودرو و مواد اولیه باعث شد قیمت خودرو وارد فاز صعودی شود و قیمت‌ها در برخی از مدل‌ها حتی ۵ تا ۶ برابر افزایش را تا به امروز تجربه کند.

عوامل متعددی در گرانی خودرو موثر است. یکی از این عوامل وجود واسطه‌ها و دلالان حرفه‌ای در بازار خرید و فروش خودرو است. هجوم سرمایه‌های راکد به بازار خودرو، باعث ایجاد تقاضای کاذب شده و این تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت‌ها و ایجاد قیمت‌های غیر واقعی شده است. از دیگر دلایل می‌توان به برهم خوردن بازار عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تولیدات داخلی و خروج شرکت‌های خارجی و قطع همکاری آن‌ها به دلیل عدم امکان عمل کردن به تعهداتشان اشاره کرد.

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اغلب مشتریان حتی توان خرید پراید و 405 را هم از دست داده‎اند، به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «فعالان بازار خودرو همچنان تاکید دارند خریداری در بازار نیست و بیشتر بخش بازار را دلالان تشکیل می‌دهند. طی چند ماه اخیر معاملات خودروها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مساله باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی و داخلی به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته برسد.»

ضرورت حمایت مالی از خودروسازان

شکوهی با اشاره به ضرورت حمایت مالی از خودروسازان اظهار داشت: «افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای صنعت به‎ویژه خودروسازی ایجاد کرد و یکی از این موضوعات نبود مواد اولیه و قطعات خودرو است، چراکه خودرو از قطعاتی تشکیل می‌شود که برخی نیاز واردات را برای خودروسازان ایجاد می‌کند و در صورت نبود یکی از این قطعات، خودرو قابل استفاده نیست. همان‌گونه که درحال‎حاضر خودروهای بسیاری به دلیل ناقص بودن در انبارها مانده و قابل استفاده نیستند. اما در صورت تامین سرمایه و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان، خط تولید به نحوی مدیریت خواهد شد که پاسخگوی نیازهای بازار باشد.»

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «برای تولید یک دستگاه خودرو به طور معمول ۴ تا ۵ هزار قطعه مورد نیاز است که فراهم کردن این قطعات کار دشواری است. در تولید قطعات مواداولیه متفاوتی پلاستیک، آلومینیوم و فولاد نیاز داریم؛ بنابراین فرایند تولید یک دستگاه خودرو نوعی دادوستد بین خودروساز و قطعه‎ساز است.»

عوامل اصلی گرانی خودرو

این کارشناس در پاسخ به این سوال که خودروسازان چند دستگاه خودرو در سال توانایی تولید دارند، گفت: «مشاور ویژه وزیر صمت آمار تولیدات داخلی صنعت خودرو در سال ۹۷ را بیش از 1.5 میلیون دستگاه اعلام کرد و امیدواری داد همین میزان تولید در سال ۹۸ تکرار خواهد شد. اما باید برای اعلام آمار نهایی، تولید هر یک از خودروسازان را در چند ماهه نخست سال 98 بررسی کرد.»

وی افزود: «گرچه تولیدات شرکت‌های خودروسازی داخلی در مقابل بازار گسترده تقاضا پاسخگو نیست، اما می‌تواند نیاز طیف وسیعی از جامعه را تامین می‌کند. بنابراین بهترین راه حل برای توسعه کشور کمک‎کردن و قدر دانستن تولیدات داخلی است.»

شکوهی در تشریح دلایل نوسانات قیمت خودرو گفت: «بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است. البته در این معادله نباید از تاثیر سهم ۴۰ درصدی تامین مواد اولیه و ارز لازم برای آن چشم‎پوشی کرد.»

وی در پایان اظهار داشت: «صنعت خودروسازی در کشور ما با مشکلات زیادی دست‎وپنجه نرم می‌کند که اصلی‌ترین آن، حضور همه‎جانبه دولت در عرصه‌های مدیریتی این خودروسازی‌هاست که یکی از فاکتورهای مهم در برون‎رفت از چالش‌های این صنعت است. اکثر متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور، وجود این چالش را قبول دارند. راه حل اصلی این موضوع خصوصی‎سازی واقعی است، اما در وهله نخست باید به فکر حل مشکل نقدینگی بود. پس از آن، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سمتی حرکت کنند که نقش آن‌ها در اداره این صنعت  به حداقل برسد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =