بورس

حمایت همه‎جانبه حقوقی‎ها در نماد «خساپا» گمانه‎زنی‌هایی را در بازار مبنی‌بر فروش بلوک سایپا در قیمت‌های بالا رقم زده است

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار سرمایه بعد از سپری کردن دو روز معاملاتی هفته که شاخص‌کل نزولی بود، دیروز را به‌صورت مثبت به کار خود پایان داد. پیش‎بینی می‎شود این روند همچنان باتوجه به وضعیت بازار و شاخص‌کل که در آستانه ورود به کانال 250هزار واحدی قرار دارد، ادامه داشته باشد و می‎توان حدس زد در هفته‎های پیش رو روزهای نزولی شاخص باز هم تکرار شوند. از طرف دیگر، به دلیل کاهش نرخ و ثبات نسبی دلار، این بازار و همچنین بازارهای دیگر ازجمله سکه و طلا جذابیت ماه‎های گذشته را ندارند و به‎جای آن‎ها باتوجه به روند صعودی که بازار سهام از ابتدای سال شروع کرده بود و همچنان ادامه دارد، جایگزین آن‎ها شود. 

در چنین شرایطی، گروه خودرویی به‌عنوان صنعتی که در ماه‎های اخیر به‌عنوان یکی از دو لیدر اصلی قلمداد می‎شود، مورد استقبال سرمایه‎گذاران و اهالی بازار قرار گرفته است و نمادهای این گروه رشدهای خوبی را پشت سر گذاشته‎اند. در ادامه روند حرکتی آن‎ها نیز ادامه رشد را می‎توان متصور بود. 

بر همین اساس، برای بررسی آخرین وضعیت بازار سهام به‎صورت کلی و همچنین جدیدترین تحولات گروه خودرویی سعید مومنی، کارشناس بازار سهام در گفت‎وگو با «دنیای‌خودرو» به بیان نظرات خود پرداخته است.

وضعیت بازار سرمایه را در تیرماه باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار سرمایه در هفته اول تیرماه با رشد سراسری و پیوسته‎ای به کار خود ادامه داد، به‎طوری‎که شاخص‌کل با تکیه بر صعود نمادهای فلزی و پتروشیمی رشد شش‌درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن که در هفته آخر خردادماه نزولی بود، به‎واسطه افزایش تقاضا در نمادهای خودروساز و گروه‎های کوچکی نظیر سیمان به مدار صعود بازگشت.

از طرفی، گزارش‎های مثبت ماهانه و عمدتا بالاتر از میانگین چندماه گذشته سبب شد اغلب فعالان بازار با چشم‎انداز تداوم این رویه به استقبال نمادهای بزرگ و بنیادین فلزی و پتروشیمی بروند و موجبات رشد 15هزار واحدی شاخص را رقم زنند.

معاملات از نظر ارزشی و با ‌توجه به قوانین جدید سازمان بورسی در چه وضعیتی قرار دارد؟

ارزش معاملات بورس و فرابورس که متاثر از اعمال محدودیت‎های کنترل ریسک در اواخر خردادماه با کاهش مواجه شده بود، رفته‎رفته و با تطبیق کارگزاران با شرایط جدید به حوالی 1500میلیارد تومان بالغ شد.

 گروه خودرویی را با توجه به خبرهای افزایش سرمایه در چه وضعیتی بررسی می‎کنید؟

 با مسجل‎شدن معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها و نگاه سهامداران عمده به موضوع ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی و فرابورسی، موجی از تقاضا نیز از این ناحیه وارد بازار شد که به‎ویژه در گروه خودرو و نماد سایپا بارز و پدیدار بود.

از سوی دیگر، حمایت همه‎جانبه حقوقی‎ها در نماد «خساپا» گمانه‎زنی‌هایی را در بازار و حول این نماد مبنی‌بر فروش بلوک سایپا در قیمت‌های بالا رقم زده است.

 افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها چه تاثیری بر سهام خودروسازان ازجمله دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا می‎گذارد که تا این حد برای اهالی بازار جذاب به‌نظر می‎رسد؟

 این موضوع از نظر روانی و جوی که از این طریق ایجاد می‌شود، قابل ارزیابی است نه از طریق تحلیلی و تکنیکالی. به بیان دیگر، آن دسته از شرکت‎هایی که زیان‎ده هستند و در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار می‎گیرند، برای خروج از این وضعیت سرمایه خود را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‎ها افزایش می‎دهند.

بر این اساس، آن‎ها از زیان‎دهی خارج می‎شوند و این عنصری جذاب برای بازار به حساب می‎آید. 

 البته ذکر این نکته ضروری است که افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‎ها، آورده جدیدی را برای شرکت به همراه ندارد و تنها ارزش دفتری دارایی‎ها و اموال خودروسازان به‎روز می‎شود.

چنین مساله‎ای از نظر روانی در بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر هم حجم افزایش سرمایه از این طریق سنگین باشد - ‏مانند شرکت ایران‎خودرو - آن زمان جذابیت برای فعالان بازار دو چندان می‎شود.

 آیا می‎توان پیش‎بینی کرد با رسمی‎شدن افزایش سرمایه، اقبال به خودرویی‎های تالار حافظ افزایش خواهد یافت؟

 بله؛ به‌نظر می‎رسد چنین استنباطی را می‎توان کرد، اما بازهم تاکید می‎کنیم این اقبال به خودرویی‎ها، جو روانی حاصل از بازار است و به دارایی‎های خودروسازان چیزی افزوده نخواهد شد.

 چه موضوعی این روزها برای اهالی بازار سهام جذاب به نظر می‎رسد؟

   آن‎چه این روزها در بازار سهام کاملا مشخص و مشهود است، توجه فعالان بازار به موضوع ارزش جایگزینی شرکت‎ها فارغ از کارایی و بازدهی عملیاتی‎شان است، جایی‎که بازار با لحاظ کردن تورم یک‎سال اخیر و رشد نرخ ارز، شرکت‎های بورسی را در قیاس با سایر دارایی‎های مالی نظیر مستغلات، ارز و طلا عقب‎مانده‎تر می‎داند و دقیقا از همین‌رو که به استقبال شرکت‎های زیان‎ده رفته است. 

البته این رویه بدون وجود پول‎های پرقدرت و هدفمند که استارت کار را می‎زنند، مقدور نیست و در همین رابطه گروه‎هایی نظیر انبوه‎سازی، سیمان، کاشی و سرامیک، خودروسازها، شرکت‎های تجهیزاتی و پیمانکاری از این منظر برای فعالان بازار جذاب بودند.

 این روزها وضعیت بازار سهام نسبت به بازارهای موازی از جمله سکه، طلا، ارز و مسکن چگونه است؟

ازیک‎سو وجود نقدینگی بالا در کشور و گسیل بخشی از آن به بازار سرمایه موجب شده است به‎رغم نگاه محتاطانه و محافظه‎کارانه برخی اقتصاددانان و کارشناسان، فعلا بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی   محمل جذاب و برتری نسبت به رقبا باشد و به‎خاطر تداوم وجود این نقدینگی در بازار سهام، هر بار یک یا چند گروه مورد توجه موج پول قرار می‎گیرند و از این حیث بازار فعلا پتانسیل‎هایی جذاب دارد.

از سوی دیگر، نکته بسیار مهمی وجود دارد که بازار سرمایه را از بازارهای موازی برتر می‌کند و سرمایه‎گذاران باید توجه ویژه‎ای به آن داشته باشند.

این نکته، درجه نقدشوندگی بسیار بالای بورس در قیاس با رقباست که باعث می‎شود پول‎های درشت هم بتوانند از سودهای بالا بهره ببرند و پول‎های کوچک نیز از زیان‎های شدید در امان باشند.

برای مثال، بازار مسکن تهران با ارزش تخمینی حدودا 3هزارتریلیون تومان، روزانه به‎طور میانگین نزدیک به 300میلیاردتومان معامله را تجربه می‌کند.

این در حالی است که بازار بورس با ارزشی معادل یک‎سوم بازار مسکن تهران، به‎طور متوسط روزانه بیش‌از یک‎هزار میلیارد تومان معامله را شاهد است. این آمار بیانگر عمق جذابیت و ایمنی بازار سهام نسبت‌به بازارهای موازی ا‎ست که متاسفانه از دید بسیاری از سرمایه‎گذاران و حتی برخی کارشناسان پنهان می‎ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =