خودرو بدون روغن موتور

این ماده با اضافه شدن به روغن موتور، ‌تشکیل ورقه‌ای پایدار را می‌دهد که ضخامتی 0.1میکرون یا یک ده هزارم میلی‌متر دارد و در برابر سایش بسیار مقاوم است

تا قبل از انجام آزمایش،‌ باور کردنش برای خودمان هم غیرممکن بود. اینکه خودرویی بتواند بدون روغن موتور روشن شود، 10دقیقه‌ای درجا کار کند و چندین کیلومتر هم در گرمترین روزهای سال،‌ در خیابان‌های پرترافیک تهران تردد کند! اما این اتفاق افتاد و تیم فنی «دنیای خودرو» اتفاقی خاص را به ثبت رساند که بی‌شک خواندن آن برای هرکس که اندک اطلاعاتی از عملکرد خودرو و موتورهای بنزینی و دیزلی دارد، جذاب و شاید باورنکردنی باشد.

همه‌چیز از یک پیشنهاد شروع شد. فریبرز امیری، نماینده شرکت B.U.T سوییس که برای مدتی محدود به ایران سفر کرده بود، پیشنهاد معرفی محصولی را داد که در قالب افزودنی به روغن موتور می‌تواند خواص عملکردی آن را از جمله عمر مفید روغن‌موتور،‌ کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی، ‌کاهش گازهای آلاینده خروجی از موتور،‌ کاهش دمای موتور، ‌مصرف سوخت و ... را به همراه داشته باشد.

او با این ادعا جلو آمده بود که با اضافه کردن دوگرم از ماده‌ای به نام A9 می‌توان عمر مفید روغن موتور را حتی به 60هزار کیلومتر نیز رساند. با تمام این اوصاف اما قبول‌کردن این ادعا کار چندان راحتی نبود و تیم فنی «دنیای خودرو» پیشنهاد انجام تستی میدانی و قابل لمس را داد. پیشنهادی که به رانندگی با خودرویی بدون روغن انجامید.

رانندگی با خودرویی که روغن موتور ندارد

ساعت 10:30 صبح است و درجه حرارت هوا به بیش‌از 30درجه سانتی‌گراد  رسیده است. به محل انجام آزمایش که یکی از تعمیرگاه‌های بزرگ و قدیمی شهر تهران است، می‌رسیم. همه چیز برای آزمایش نهایی آماده شده است؛‌ یک دستگاه پژو 206تیپ 5که 50هزار کیلومتر نیز کارکرد دارد و البته 200سی سی از ماده A9که از کارخانه B.U.Tبه ایران ارسال شده است.

برای ثبت این لحظه ترجیح میدهیم مخاطبان فضای مجازی را نیز از طریق صفحه اینستاگرام «دنیای خودرو» به صورت مستقیم و زنده در جریان این آزمایش قرار دهیم تا جای هیچ حرف و حدیثی برای دقت این آزمایش و راستی‌آزمایی برای آن وجود نداشته باشد.

خودرو 206تیپ 5روی جک می‌رود و کارشناسان فنی پیچ کارتل روغن را باز می‌کنند تا تمام روغن موتور موجود در پیشرانه خودرو به صورت کامل تخلیه شود.

وقتی تا قطره آخر روغن موتور تخلیه شد،‌ مکانیک پیچ را می‌بندد و خودرو از روی جک پایین می‌آید. حالا نوبت به اضافه‌کردن این ماده ساخته شده با نانوتکنولوژی به موتور می‌رسد. فقط 200سی‌سی از این ماده شیری رنگ داخل موتور خودرو ریخته می‌شود و پس‌از بستن در موتور، خودرو آماده آزمایش می‌شود.

دوربین‌ها گیج کارتل را نشان می‌دهند و موتوری که حتی یک قطره هم روغن موتور ندارد. مکانیک پشت فرمان می‌نشیند و با اطمینان می‌گوید این ماشین بعد از روشن‌شدن یکی، دو دقیقه‌ای بیشتر دوام نمی‌آورد و بی‌شک گیرپاژ می‌کند. اما 10دقیقه‌ای از روشن شدن خودرو گذشته و خبری از گیرپاژ و سوختن موتور خودرو نیست! حتی صدای موتور هم زیاد نشده است.

همه‌چیز برای مکانیک‌ها عجیب است اما حالا زمان حرکت و رانندگی کردن با این خودرو در خیابان‌های شهر رسیده است. همراه فیلمبردار داخل ماشین مستقر می‌شویم. مسیر ما عبور از بزرگراه شهید صیادشیرازی جنوب به شمال است. مسیری سربالایی در گرمای بالای 35درجه سانتیگراد که در شرایط عادی هم کار را برای موتور خودروها سخت می‌کند. ولی خوشبختانه خبری از بالارفتن آمپر آب خودرو یا قفل‌شدن موتور نیست.

اگرچه قبل از انجام این تست، ‌بارها بر این نکته تاکید شده بود که انجام این تست باید با یک خودرو صفر کیلومتر و در شرایط آب و هوایی خنک انجام شود،‌ ولی اصرار ما باعث شد تا این آزمایش عجیب در گرمای بالای 30درجه تهران و آن‌هم در ترافیک شهری انجام شود.

سرانجام بعد از 8کیلومتر رانندگی به تعمیرگاه می‌رسیم. نکته جالب اینجاست که در طول این مدت نه چراغ روغن خودرو روشن شد و نه نشانه‌ای از عملکرد غیرطبیعی موتور به چشم آمد. همه‌چیز مثل زمانی است که پیشرانه خودرو با نزدیک به 4لیتر روغن موتور در حال روانکاری است!

معجزه A9 انکارناپذیر است

به داخل تعمیرگاه که می‌رسیم همه چیز آنقدر عجیب هست که مکانیکی که خود از صفر تا صد آزمایش را انجام داده است با تعجب بگوید راستش نمی‌دانم چه شد؟! شاید معجزه‌ای رخ داده است. حالا نوبت به تخلیه ماده A9ازداخل موتور خودرو رسیده است. هنگام تخلیه عین 200سی‌سی تخلیه می‌شود،‌ آن‌هم بدون اینکه یک سی‌سی از آن کم شده باشد.

امیری در پایان این آزمایش می‌گوید: «متاسفانه در طول سال‌های گذشته شرکت‌ها و افراد بسیاری با سوءاستفاده از این محصول و سابقه روشنی که در دنیا دارد، اقدام به فروش محصولات متفرقه و غیراصلی در داخل کشور کرده‌اند. از همین‌جا باید بگویم این محصول در ایران هیچ نمایندگی برای فروش ندارد.» 

 A9چیست و از کجا آمده است؟

قبل از هر چیز باید گفت که A9مکمل روغن موتور نیست،‌ بلکه یک ترمیم‌کننده است که به اذعان تولیدکنندگان آن در اثر گرما در چیزی حل نمی‌شود و چیز دیگری نیز در آن حل نمی‌شود، به همین دلیل است که به آن ترمیم‌کننده می‌گویند.

این ماده با اضافه شدن به روغن موتور، ‌تشکیل ورقه‌ای پایدار را می‌دهد که ضخامتی 0.1میکرون یا یک ده هزارم میلی‌متر دارد و در برابر سایش بسیار مقاوم است. از سال 1992به بعد و پس از معرفی این محصول به بازار،‌ تنها در فرانسه 700هزار نمونه ازآن به فروش رسیده است. 

مهندسین این شرکت سوییسی- فرانسوی بر این باورند که اتومبیل‌هایی که حرکت می‌کنند مستهلک می شوند و آنهایی که حرکت نمی کنند یا توقف طولانی دارند، خراب می‌شوند. این امر یک دلیل ساده دارد و آن‌هم این است که روغن اسیدی می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. اما هنگامی که رانندگی می‌کنیم این اسیدیته در هوا تخلیه می‌شود و هنگامی که رانندگی نمی کنیم این اسیدیته در موتور می‌ماند و به آهستگی شروع به تخریب توده‌های فلزی می‌کند.

همین تخریب اسیدی زمینه‌ساز این اختراع شد تا مالکان این شرکت برای محافظت از موتور خودروهای تاریخی خود که ماه‌ها بدون روشن‌شدن در پارکینگ خاک می‌خوردند به فکر تولید ماده‌ای موثر بیفتند که نتیجه این تلنگر اختراع A9بوده است.

این آزمایش عجیب درحالی انجام شد که به گفته مدیران این شرکت بی‌شک با مخالفت و حمله‌های تند شرکت‌های تولید کننده روانکار مواجه خواهد شد. آزمایشی که به مراحل انجام آن را می‌توانید به‌طور کامل درIG TVصفحه اینستاگرام روزنامه «دنیای خودرو» مشاهده کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 2
    اگر هم روانکاری خوبی داشته باشد طبق نوشته که چیز دیگری در آن حل نمی شود پس باید عدد قلیایی آن مورد بررسی قرار گیرد که آیا توانایی رسوب زدایی و گرفتن دوده های موتور را دارد یا خیر.چون در اینصورت فقط روانکاری مهم نیست و فایده ای ندارد.اما مقاله جذاب بود با تشکر از تیم شما.
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 1
    عالیه .! پس با این تفاسیر بایستی برای ترمیم قطعات موتور و رفع روغن سوزی موتور هم کارایی داشته باشد .!
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    3 0
    ". نکته جالب اینجاست که در طول این مدت نه چراغ روغن خودرو روشن شد" چطور فشار روغن افت نكرد وقتي روغني موجود نيست ميشه توضيح بديد چرا چراغ روغن روشن نشد؟!
  • سعید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    2 0
    عمراااااااااا مگه موتور شوخی برداره
  • عبید نیک مهر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    1 1
    سلام پزو ۲۰۶ تیپ ۵ خود این خاصیت را دارد ما بدون یه زره روغن تو موتور از تهران به گنبد امدیم و هیچ اتفاقی برای موتور ۲۰۶ وی ۸ نیفتاد .حتی کامپبوتر هم تمام خانه ها رو خالی نشان میداد و گیج روغن حتی یک زره روغن نخورده بود .لطفا روی یک ماشین دبگر تست کنید چون خاصیت ۲۰۶ گویا همینه
  • میثم پیری IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 0
    با سلام ، آزمایشی که فقط روی یک نوع خودرو و در شرایط پر از اما و اگر انجام بشه به نظر من قابل اطمینان نیست،چون این آزمایش باید ابتدا در آزمایشگاه روی چند نوع موتور خشک و در شرایط آب و هوایی گوناگون و به تعداد زیاد انجام بشه و در آخر هم باید تمامی قطعات موتور از لحاظ سلامت بررسی بشن و نتایج توسط یک متخصص باسواد و با تجربه ثبت بشه و در صورت موفقیت در نهایت به عنوان آزمایش نهایی در چندین خودرو و در شهرهای با آب و هوای گوناگون در شرایط واقعی امتحان بشه تا از عملکرد واقعی موتور خودرو پس از کیلومترهای مختلف آگاه شد ، آخه ۸ کیلومتر چه آزمایشی هست؟ کسی بخواد با ماشینش به مسافرت بره چیکار باید انجام بده؟ یه خورده دقت کنید و مرغ همسایه رو غاز ندونید،هر شرکتی که بخواد محصولاتش رو بفروش برسونه باید هزینه کنه و اعتماد مردم رو جلب کنه وگرنه عمرا کسی با این حرفها و آزمایش ها روغن موتور رو خالی کنه و این ماده رو بریزه تو موتور خودرو، اینکه صنعت روغن سازی و صنایع وابسته با به وجود اومدن این ماده ممکنه ضرر کنند اما خیلی ها هم به سود میرسن
  • مهدی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    ماشین من وانت اریسانه که حد‌دا ۳ماه پیش تصادف شدید داشت وبه اصطلاح ترکید دوسه ماه طول کشید ماشینو جمع کردیمو ازب۲۰روز پیش ماشین وتحویل گرفتم .واقعیتش من تواین۲۰روز یبارم روعن ماشینو چک نکردم تا امروز که انگار از زیر ماشین صدای شکیستن وحشتناکی شنیدم زدم بغل و صبح قراره ببرم تعمیرگاه خودم نشونش بدم که یدفه بفکر روغن افتادمو وقتی چک کردم دیدم بله حتی یقطره ام روغن نداره.حالا شما بهم بگید اون صدا مال چی ب‌وده و من چیکار کنم؟ باتشکر
  • امیر US ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    چرا مردم را سر کار می گذارید اخر ماشینی که تنظیم سوپاپ اون اتومات است و با فشار روغن هست چطور صدای موتور زیاد نشده و اگر این مواد داخل استکانی سوپاپ ها شده با توجه به ۱۶ عدد استکانی و کانال های روغن و فیلتر و محفظه های که روغن در ان می ماند در اخر شما همان ۲۰۰ سی سی را تخلیه کردید لطفا مردم را کمتر سر کار بگذارئد من تعمیر کار هستم با ۴۰ سال سابقه که محال است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =