کارت سوخت

آمار و ارقام جدید اعلام‌شده از سوی مسئولان کاهش 2.5 میلیون لیتری بنزین در روز را حکایت می‌کنند اما آمار قاچاق سوخت در کشور بالاست. به‌گفته مسئولان از 20 مردادماه قرار است کارت‌های هوشمند به عرصه توزیع سوخت بازگردند تا از آمار فعلی قاچاق باز هم کاسته شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، آمار و ارقام جدید مسئولان از کاهش روزانه قاچاق سوخت از کشور حکایت دارد. علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره قاچاق سوخت در کشور گفت  میانگین این قاچاق از روزانه ۱۱میلیون لیتر به ۸.۵  میلیون لیتر رسیده است.

آمار قاچاق همچنان بالاست

البته از نظر بسیاری از کارشناسان و حتی بر پایه یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان نتیجه گرفت قاچاق روزی 8.5 میلیون لیتر هم به‌اندازه کافی برای اقتصاد کشور ایران رعب‌آور و آسیب‌زاست و روزانه میلیاردها تومان را شامل می‌شود. 

قاچاقچیان سوخت، گازوئیل، بنزین و انواع سوخت را از ایران به همسایگان شرقی و غربی می‌رسانند و سود سرشاری را عاید خود می‌کنند. قیمت سوخت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در حدی است که با وجود ریسک بالای قاچاق، بازهم قاچاقچیان نمی‌توانند از سود این کار چشم پوشی کنند.

بازگشت کارت سوخت

 به‌گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان ازجمله رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عدم شفافیت تولید تا چرخه مصرف نقش مهمی در قاچاق سوخت از کشور دارد و ازهمین‌رو از سال 97 تلاش‌های زیادی برای شفاف کردن این چرخه آغاز شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها احیای مجدد کارت‌سوخت است.

از همین رو قرار است دوباره این کارت‌ها به عرصه توزیع بنزین و سوخت کشور بازگردند. طبق آخرین تصمیمی که گرفته شده، از 20مردادماه سال 98 کارت سوخت‌ها به طور رسمی احیا خواهند شد و به‌همین‌دلیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرده است حداقل تا پایان تیرماه امسال یک بار با کارت سوخت شخصی خود سوخت‌گیری کنند.

شرکت ملی پخش توضیح داده است: «نظر به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی و باتوجه به برنامه عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت از ۲۰مرداد ماه امسال، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران توصیه می‌کند به‌منظور کسب اطمینان از صحت عملکرد کارت‌سوخت، مالکان تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها تا پایان تیرماه حداقل یک‌بار از کارت‌سوخت شخصی خود استفاده و درصورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، به آدرس سایت wwww.niopdc.ir مراجعه کنند.»

جهانگیر ضابطی، نایب‌رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور با ابراز خوشحالی از بازگشت کارت‌سوخت به عرضه توزیع سوخت در کشور به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اقدام شرکت نفت برای الزام کارت‌سوخت اجتناب‌ناپذیر است البته این اقدام دیر یا زود صورت می‌گرفت. درواقع قاچاق سوخت در کشور ما به شرایط اضطراری رسیده است و با الزام دارندگان خودروها به استفاده از کارت سوخت به طور قطع قاچاق سوخت کنترل خواهد شد و در کاهش آن تاثیر چشمگیری خواهد داشت.»

 به‌گفته کارشناسان سوخت کشور در چند سال گذشته به‌دلیل بنزین تک‌نرخی بیشتر مردم از کارت‌سوخت استفاده نمی‌کردند و همین موضوع باعث شده بود کنترل کمتری در سامانه هوشمند بر مصرف سوخت صورت بگیرد و صاحبان خودرو به هر میزان که می‌خواستند به بنزین دسترسی داشته باشند اما با الزام مصرف‌کنندگان به استفاده از کارت‌سوخت میزان مصرف آن توسط هر مشخص خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =