پژو301

خودروسازان ایرانی کوشیدند تا در برابر بدعهدی شرکای خارجی‎شان منفعل عمل نکنند

به گزارش «اخبار خودرو»، آبان‎ماه سال گذشته بود که گروه صنعتی ایران‎خودرو از تولید نخستین خودرو پژو301 در شرکت ایکاپ با همکاری شرکت ساپکو و سازندگان داخلی خبر داد. در همان زمان اعلام شد که میزان 60درصدی داخلی‎سازی این محصول بالاتر از الزامات تعیین‎شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و تولید آزمایشی قطعات این خودرو نیز آغاز شده است.

این اخبار گرچه در نگاه نخست از سوی برخی کارشناسان به رجزخوانی ایران‎خودرو برای پژو تعبیر شد، اما اخبار دیگری که در ماه‎های پس از آن منتشر شد نشان داد که بحث تولید خودرو 301 بدون حضور پژو کاملا جدی است. چراکه بالاترین مقام در گروه صنعتی ایران‎خودرو یعنی هاشم یکه‎زارع نیز در دی‎ماه سال گذشته بر این مدعا صحه گذاشت و تصریح کرد: «تولید انبوه محصول پژو301 به‎صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی و با تکیه بر توانمندی قطعه‎سازان کشور در سال 1398 محقق خواهد شد.» یکی از مهم‎ترین قدم‎هایی که ایران‎خودرو در این راه برداشت امضای تفاهم‎نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‎جمهوری با هدف مشارکت‎جویی از شرکت‎های دانش‎بنیان برای بومی‎سازی تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز در مسیر تولید قطعات های‎تک در داخل بود.

مدیرعامل ایران‎خودرو در زمستان سال 97 وعده داد که با کمک دانشگاهیان و افرادی که در دانش فنی قطعات الکترونیک خودرو فعالیت دارند، نتایج مثبتی را در اردیبهشت‎ماه 98 شاهد خواهیم بود.

تجارب قبلی داخلی‎سازی محصولات خارجی

تولید دو محصول 206 و 207 بدون حضور شریک خارجی در تحریم‎های گذشته نشان می‎دهد که محصول 301 نیز بدون حضور شریک خارجی قابلیت تولید در ایران خواهد داشت. بر همین اساس، در خردادماه امسال، نخستین نشست مشترک ساپکو و 500 نفر از نمایندگان قطعه‎سازی کشور با هدف اعلام سیاست‎های گروه صنعتی ایران خودرو درباره تولید خودرو 301 و رویکردهای جدید ساپکو در توسعه زنجیره تامین و خودکفایی برگزار شد، نشستی که به همسوسازی بیشتر سازندگان با این پروژه انجامید. 

به فاصله کوتاهی از برگزاری این نشست، مدیرعامل ساپکو از ضرورت مستندسازی فرایندها در این پروژه سخن گفت، چراکه پروژه‎های پیشین به دلیل انجام فرایندها توسط شرکای خارجی این کار انجام نشده بود.

منصور منصوری اعلام کرد برنامه ساپکو متوازن‎سازی قطعه‎سازان بر اساس رویکرد ماژولار است و بر این اساس برای هر قطعه دست‎کم دو سازنده و حداکثر سه منبع تامین وجود خواهد داشت.

وی سرمایه‎گذاری صورت‎گرفته تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب‎های بدنه را 280میلیارد ریال و 63میلیون یورو اعلام کرد و خبر داد که پلتفرم این محصول مبنایی برای تولید و عرضه چهار خودرو دیگر توسط ایران خودرو خواهد بود.

به گفته مدیر پروژه ۳۰۱، این پروژه در نهایت با مشارکت 300 سازنده در فاز توسعه‎ای قطعات و محصول قرار دارد و تا نیمه دوم امسال قالب قطعات به‎خصوص در بخش بدنه طراحی و ساخته خواهد شد. بدین منظور نیز بیش از ۱۵ قالب‎ساز در حال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند. اما در مقایسه با تجارب قبلی باید گفت 301 محصولی دارای استانداردهای 85 گانه روز دنیا است و این کار را به مراتب دشوارتر از تجارب قبلی کرده است، به‎ویژه آن‎که به‎رغم دریافت طرح و مدارک بخشی از قطعات از سوی شرکت پژو، حدود 60 درصد قطعات فاقد مدرک و نقشه بوده‎اند که اکنون با استفاده از تجربه و توان سازندگان داخلی درحال توسعه است.

آماده‎سازی خط تولید خودرو 301

درحال‎حاضر خط تولیدی با ظرفیت تولید 16دستگاه از محصول 301 در هر ساعت ایجاد شده است که در سال جاری با همکاری و همت سازندگان و تامین‎کنندگان به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودرو، تولید آزمایشی برخی از قطعات خودرو 301 آغاز شده است که ظرفیت تولید این خودرو را تا پایان امسال به حداکثر ۲۴ دستگاه در ساعت خواهد رساند.

وی توضیح داد: «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.»

بهنیا افزود: «قالب‎های قطعات ۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه‎ای که خودروساز برای قطعه‎سازان تعریف کرده است تا پیش از پایان امسال سه‎هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می‎شود.»

به گفته وی، قطعه حساس ECU یا همان کامپیوتر این محصول و بخش نرم‎افزاری این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، اما فقط 20 درصد از قطعات آن که شامل ورق استیل و پلی‎آمید و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگ‌ها و قطعات الکترونیکی خاص هستند، باید از خارج تامین شود که دلیل اصلی آن اقتصادی نبودن داخلی‎سازی آن‎ها به دلیل تیراژ پایین‎شان است.

با این اوصاف، می‎توان با تعبیر مشت در برابر مشت را از مدیرعامل ایران‎خودرو بیشتر همدلی کرد. او تولید پژو301 با مشارکت قطعه‎سازان ایرانی را به زدن دو مشت به خودروساز بدقول فرانسوی تشبیه کرد و گفت: «در نشست مشترکی که با نفر دوم پژو داشتم به او گفتم که شما با ترک پژو یک مشت به ما زدید، اما ما با تولید پژو301 دو مشت به شما خواهیم زد و اگر اراده کنیم این خودرو را با لوگو پژو تولید خواهیم کرد.»

یکه‎زارع داخلی‎سازی 80درصدی موتور این خودرو را از مهم‎ترین عواملی دانست که موجب بی‎نیازی ایران خودرو از پژو می‎شود و اعلام کرد: «پژو301 را در آینده جایگزین پژو پارس و 405 خواهیم کرد و پس از به سرانجام رساندن پروژه 301، به سراغ تولید پژو 2008 خواهیم رفت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    0 0
    اگه کیفیت ۳۰۱ هم مثل پارس و ۴۰۵ باشه قطعات چینی درجه ۳ که تولید نشه بهتره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =