الدزمبیل

الدزمبیل، شرکت خودروسازی از ایالات متحده بود که سال ۱۸۹۷ میلادی فردی به نام رنسوم ای اولدز (Ransom E Olds) آن را تاسیس کرد تا در کنار داج، بیوک، فراری، شورلت و … یکی از جذاب‌ترین برندهای خودروسازی تشکیل شده و شروع به کار کند

نام الدزمبیل ما را به یاد خودروهای کلاسیک و لوکس می‌اندازد که در سال‌های نه چندان دور آن را در مدل‌های جدید و صفر کیلومتر و البته محدود در خیابان‌های شهرهایمان می‌دیدیم و امروز مدل‌های کارکرده آن را اما همچنان شیک و سرپا و اما باز هم محدود در خیابان‌ها می‌بینیم که افراد خاصی علاقمند به خرید و رانندگی با آن هستند. در این گزارش به معرفی برند الدزمبیل و یکی از مدل‌های آن خواهیم پرداخت.

درباره الدزمبیل

الدزمبیل، شرکت خودروسازی از ایالات متحده بود که سال ۱۸۹۷ میلادی فردی به نام رنسوم ای اولدز (Ransom E Olds) آن را تاسیس کرد تا در کنار داج، بیوک، فراری، شورلت و … یکی از جذاب‌ترین برندهای خودروسازی تشکیل شده و شروع به کار کند. این شرکت آمریکایی بیشترین زمان حیات خود را به شرکت معظم جنرال موتورز تعلق داشت و در کشورهای آمریکای شمالی عرضه می‌شد. کارخانه الدزمبیل بیش از 35 میلیون وسیله نقلیه تولید کرد که حداقل 14 میلیون از آنها در کارخانه میشیگان این برند ساخته شد تا اینکه آخرین محصول خود را که مثل سایر محصولاتش در شمار خودروهای لوکس قرار داشت را در سال ۲۰۰۴ تولید و روانه بازار مصرف کرد.

از محصولات این شرکت خودروسازی می‌توان به الدزمبیل ریجنسی، الدزمبیل کاتلاس، الدزمبیل تورنادو، الدزمبیل اینتریگ. الدزمبیل سیرا، الدزمبیل براوادا، الدزمبیل ویستا کروزر و الدزمبیل سیلهویت اشاره کرد که همه خودروهای لوکسی محسوب می‌شوند که چند سالی تولید و عرضه ‌شدند.

یکی دیگر از محصولات این کارخانه الدزمبیل کاتلاس سیراست که خودروی لوکسی به شمار می‌آید که از نظر فنی و طراحی با قدرت ظاهر شده است.

 الدزمبیل کاتلاس سیرا

خودروی الدزمبیل کاتلاس سیرا (Oldsmobile Cutlass Ciera) در ایالات متحده و مکزیک تولید شده است. این مدل الدزمبیل در کلاس خودروهای سایز متوسط قرار می‌گیرد که طراحی‌اش خودروهای موتور جلو- محور جلوست و با پلتفرم مشابه بیوک سنتری، پونتیاک 6000 و شورلت سلبریتی عرضه شده است. این خودرو در سال‌های بین ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۶ میلادی تولید شد و در سه نسخه دو درب کوپه، چهار درب سدان و پنج درب استیشن واگن روانه بازار مصرف شد که در همین مدت ۱۴ سال توانست یکی از پرفروش‌ترین‌های این شرکت خودروسازی به حساب بیاید و جوایز متعددی از جمله برترین خودروی ساخت آمریکا، خودروی ایمن سال ۱۹۹۲ و خوش قیمت‌ترین خودروی سال را از آن خود کند تا اینکه امروز هم مدل‌های کارکرده آن خریدار داشته باشد.

مدل ۱۹۹۵ الدزمبیل کاتلاس سیرا (Oldsmobile Cutlass Ciera) مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۱ لیتری و سیستم جعبه دنده ۴ سرعته اتومات است که حداکثر قدرت آن ۱۶۲ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاورش ۲۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. حجم موتور این مدل ۳۱۳۶ سی سی و تعداد سوپاپ آن ۱۲ عدد است.

در تست شتاب این مدل، شتاب صفر تا صد آن ۱۰.۵ ثانیه محاسبه شد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۰.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. ضمن اینکه باک بنزین آن ۶۳ لیتر گنجایش دارد.

طراحی بدنه آن همانطور که از خودروهای تولیدی آن سال‌ها انتظار می‌رود، با کاپوتی کشیده و وزین و البته متمایز و با صندوق عقبی جادار عرضه شده است. ضمن اینکه فضای داخلی آن هم شیک و کلاسیک است و مثل اکثر خودروهای آمریکایی با گنجایش خوبی که دارد، به راحتی 5 سرنشین را در خود جای می‌دهد.

این مدل الدزمبیل مانند بیشتر هم نسل‌های خود از برندهای محبوب و شماره یک جهانی، وسیله نقلیه‌ای است که به اصطلاح مرگ ندارد و اگر اتفاق ناگهانی برایش رخ ندهد می‌توان بر روی آن سال‌ها حساب کرد، بطوریکه مدل‌های قدیمی و دست چندم آن هنوز در سایت دیوار خرید و فروش می‌شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =