تایر

تامین بازار لاستیک‌های سواری به ایستگاه کاهش تعرفه و افزایش واردات رسید. زمزمه‌های خوشایند برای تجار و واردکنندگان و البته نگران‌کننده برای کارخانه های تایرسازی که در صورت عملی شدن می‌تواند تیر خلاصی برای آن‌ها باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، گویا مسئولان وزارت صمت در دوراهی اطمینان به تامین بازار ازسوی تولیدکنندگان داخلی یا هشدارهای تجار و واردکنندگان تایر،‌ قصد حرکت به سمت واردات را دارند و برهمین اساس می‌خواهند تعرفه واردات تایرهای سواری را نیز مانند تایرهای باری-اتوبوسی کاهش دهند. شنیده‌ها خبر از پیشنهاد معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت به وزیر صنعت معدن و تجارت درزمینه کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری دارد که گفته می‌شود با مخالفت معاونت صنایع و تولیدکننده‌های تایر مواجه شده است.

رقابت ناسالم تایرسازان ایرانی و  چینی در شرایط تحریم

این  اتفاق می‌تواند تایرسازان داخلی را با چالشی بزرگ مواجه و آنها را به رقابتی ناسالم با چینی‌ها وادار کند زیرا آن‌ها مواد اولیه، ‌تکنولوژی، ‌تعمیر و نگهداری تجهیزات خود را در شرایطی کاملا غیررقابتی نسب به تولیدکننده‌های ایرانی تهیه می‌کنند. اگرچه تایرسازان داخلی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند امکان تامین تمام نیازهای بازار در سایزهای 13تا 16را دارند اما آنچه باعث نگرانی مسئولان وزارت صمت شده، قیمت بالای تایرهای ایرانی به دو برابر قیمت مصوب دولتی در بازاراست. 

ارتباط مشکوک گران‌فروشان با برخی تایرسازان

اما آنچه این روزها قابل‌تامل بوده، هجمه‌های همه‌جانبه‌ای است که ازسوی خودروساز،‌ واردکننده،‌ گرانفروشان بازار و محتکران شناخته‌شده به سوی صنعت تایر وارد می‌شود. اگرچه ارتباط برخی گرانفروشان و محتکران بازار با بعضی کارخانه‌های تایرسازی قابل‌انکار نیست ‌اما پاک کردن کامل صورت مساله و به نیستی کشاندن یک صنعت آن‌هم به بهانه نابسامانی‌های بازار اشتباه است.

چراکه همان دست‌های پنهان که کالای ایرانی را به دوبرابر قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، آنقدر صاحب نفوذ هستند که پای تایرهای وارداتی را هم به بازار آزاد باز کنند یا داستان فاکتورسازی‌ها و بیش‌اظهاری قیمت تایرهای سواری را نیز به شیوه‌ای برای ارزبری و سوءاستفاده از منابع ملی قرار دهند.  

حال باید این سوال را مطرح کرد که کاهش تعرفه واردات تایرهای سنگین به کشور و تخصیص ارز دولتی به آن آیا مشکلی از مردم، ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر و دولت حل کرد یا خیر؟

کارخانه‌های جدیدی که خرج واردات لاستیک شدند!

آیا با 500میلیون یورویی که برای واردات تایر به کشور تخصیص داده شد، راه‌اندازی یا توسعه کارخانه‌های تایرسازی امکان‌پذیر نبود؟ درمجموع به‌نظر می‌رسد برخی دستپاچگی‌ها در دستگاه‌های تصمیم‌گیر باعث شده است مسئولان از اصل ماجرا غافل بمانند و با گرفتار شدن در فرعیات به دنبال تزریق مسکن‌های موقت به این بازارحساس باشند. اقداماتی عجیب مانند حذف استانداردهای کیفی تایر مانند SWR، DOT و EMARK که خود می‌تواند زمینه‌ساز ورود تایرهای بی‌کیفیت به کشور و بازی با جان‌ومال انسان‌ها شود.

به‌نظرمی‌رسد مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه پیش از هر اقدامی باید به جراحی بخش بیمار بدنه بازار و صنعت تایر بپردازند و پس از آن اگر مشکلات فعلی همچنان به‌چشم می‌خورند آنگاه به فکر واردات و بازکردن بی‌چون‌وچرای درهای کشور به روی محصولات چینی باشند.

مشکلاتی که نادیده گرفته می شوند

  اما ازسوی دیگر وضعیت بازار به خوبی نشانگر نحوه عملکرد تایرسازان است. اگرچه در دلسوزی مدیران این صنعت برای تامین نیاز مردم و کشور به تایر شکی نیست اما به‌راحتی نمی‌توان از کنار برخی مشکلات مشهود نیز گذشت. مشکلاتی که با اندکی افزایش  نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی درکوتاه‌ترین مدت ممکن می‌تواند حل شود اما مشخص نیست چرا در این سال‌ها اقدامی برای پاکسازی این صنعت و بازار از دست‌های پنهان و مشکوک نشده است. 

از  طرفی از گوشه و کنار بازار به گوش می‌رسد که شرکت‌های تولیدکننده بازهم اقدام به افزایش میزان سپرده‌های نمایندگانشان نزد خود کرده‌اند  و قصد جمع کردن نقدینگی از بازار را دارند که این امر می‌تواند به سوژه‌ای جذاب برای مسئولان و دستگاه‌های تصمیم‌گیر به‌منظور سامان دادن به بازار تایر تبدیل شود.

آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان با کنار هم گذاشتن معادله‌های مختلف بازار به راه‌حلی جامع برای ساماندهی این بازار استراتژیک دست یابند؟ راه‌حلی که بی‌شک به مرگ تولید داخلی و تسکین موقتی نخواهد انجامید و می‌توان با حذف مشکلات این بازار که گویا برای تمام فعالان آن مشخص است هم به تولید رونق داد و هم بازار را برای مصرف‌کننده های نهایی مطلوب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =