تایر

تایرهای بی‌کیفیت چینی برای یکی از خودروسازان 3 میلیارد و 750میلیون تومان هزینه تراشید.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی که خودروسازان به بهانه بالارفتن هزینه‌های تولید، ‌قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده‌اند، ‌انتشار صورت‌های مالی یکی از خودروسازان در سال گذشته خبر از زیان نزدیک به 4میلیارد تومانی این خودروساز از لاستیک‌های بی‌کیفیتی دارد که شریک چینی روی خودروهایی که به صورت CBU به کشور وارد کرده‌اند، نصب کرده است.

براساس این گزارش  مالی، مبلغ 3میلیارد و 751میلیون و 500هزارتومان برای کِلِیم تایرهای نامنطبق روی یکی از خودروهای چینی این کمپانی هزینه شده است که این امر سوالات بسیاری را مطرح می‌کند.

کِلِیم تایر به چه معناست؟

بر اساس قانون تمام خودروسازان برای تامین تایرهای موردنیاز خودروهایشان باید از تایرهای ایرانی استفاده کنند. حال وقتی تایرسازان،‌ لاستیک را به  خودروسازی‌ها ارسال می‌کنند، ‌اگر تایرها مشکلات فنی داشته باشند، هنگام رینگ کردن یا قبل از آن، تایر به عنوان محصول معیوب شناخته می‌شود و در اصطلاح « کِلِیم » می‌شود.

این تایرها به تولیدکننده عودت داده شده و به جای آن تایر جدید و باکیفیت راهی خط تولید خودروساز می‌شود. اگر چنین رویه‌ای در خطوط تولید خودروساز رعایت شود، ‌خودروساز هیچ‌گاه هزینه‌ای بابت کلیم پرداخت نخواهدکرد. اما اگر خودرویی که به‌صورت CBU وارد کشور شده یا تایر نیز همراه قطعات CKDازسوی شریک خارجی به خودروساز داخلی تحویل شود،‌ هزینه‌های ناشی‌از کیفیت پایین تایر بر‌عهده خودروساز خواهد بود.

زیان 4میلیاردتومانی چینی‌ها به خودروساز وطنی  

بررسی صورت‌های مالی این خودروساز در سال گذشته و مقایسه آن با صورت‌های مالی سال 96نشان از کلاه بزرگی دارد که چینی‌ها در یک مورد کوچک بر سر صنعت خودرو کشور  گذاشته‌اند. اما اصل ماجرا چیست و چرا نزدیک به 4میلیارد تومان برای تعویض تایرهای یک مدل خاص از خودروهای چینی به این خودروساز تحمیل شده است؟

این خودروها که برای اولین‌بار وارد کشور  شدند در نخستین محموله به‌صورت CBUبه گمرک رسیدند و تنها چند‌ماه بعد از معطلی در انبارها با مشکل عجیبی مواجه شدند. لاستیک‌های چینی نصب‌شده روی چند هزار دستگاه از  این خودروها با مشکل کم کردن باد مواجه شدند و مسئولان این شرکت خودروساز را مجبور به تعویض تایرها با نمونه‌های ایرانی کردند. 

این خودروها که درنهایت تایرهایشان توسط گروه صنعتی بارز تعویض شد،‌ سال گذشته در بازار به فروش رفتند اما نکته حائزاهمیت، هزینه سنگینی است که حالا سر از صورت‌های مالی خودروساز مذکور درآورده، اگرچه این اتفاق را می‌توان به سهل‌انگاری مدیران داخلی و حتی شیطنت چینی‌ها نسبت داد اما آنچه عجیب است و جای بررسی دارد، تمایل خودروسازان برای خریدهای خارجی تایر و واردات آن از چین است. درحالی‌که تجربه‌های اینچنینی را نیز دیده‌اند.

درحال‌حاضر 5شرکت تایرساز مسئولیت تامین تایرهای موردنیاز خودروسازان را برعهده دارند  و تایرهای موردنیاز را بدون تحمیل هزینه‌های کلیم برای خودروساز به آنها تحویل می‌دهند، ‌این درحالی است که خودروسازان تایر را به‌مراتب ارزان‌تر از قیمت بازار از تولیدکننده‌های لاستیک خریداری می‌کنند و همواره در حال گلچین کردن نمونه‌های باکیفیت در خطوط تولید هستند. با این‌حال خرید‌های نقدی از خارج کشور را ترجیح می‌دهند و از  پرداخت معوقات چندصد‌میلیارد تومانی خود به تایرسازان طفره می‌روند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =