ایران خودرو

ایران‎خودرو علاوه بر استانداردسازی محصولات خود، استانداردهای مربوط به پسماندها، آب و انرژی را نیز محقق کرده است

زندگی انسان‎ها هر روزه با سرعت فزاینده‎ای بیشتر و بیشتر با انواع فناوری‎ها عجین می‎شود. برخی از این فناوری‎ها مانند تکنولوژی طراحی و ساخت خودرو و به‎کارگیری آن برای حمل‎ونقل شخصی و عمومی که سابقه‎ای بیش از یک قرن دارند، دیگر قابل انفکاک از زندگی بشر نیستند. اما تکنولوژی پیامدهای ناخواسته‎ای نیز دارد که آلودگی محیط زیست از جمله آن‎ها است.

   به گزارش «اخبار خودرو»، براساس مطالعات انجام‎شده سهم خودروها و موتورسیکلت‎ها در انتشار آلاینده‎ها در حدود 50درصد است و این سهم نیز عمدتا ناشی از سوخت‎های فسیلی است. از این رو، تلاش برای کاهش این سهم از سال 1975 آغاز شد و در سال 1992 به ایجاد استاندارد اجباری یورو1 در بسیاری کشورها انجامید که اکنون در کشورهای توسعه‎یافته به یورو6 ارتقا یافته است. در کشور ما نیز این استانداردها در دهه‎ 80 و 90 جدی شد که به ابلاغ استانداردهای یورو2 و یورو4 انجامید. بر این اساس، خودروسازان داخلی کوشیدند تا این استانداردها را در مجموعه خود اجرایی و عملیاتی کنند.

از یورو4 تا دیگر استانداردهای زیست‎محیطی تولید

معاون مدیرکل و سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران در همین باره با تاکید بر این‎که تمامی محصولات خودروسازان داخلی منطبق با استانداردهای آلایندگی یورو4 تولید می شوند، تلاش‌های زیست‎محیطی خودروسازانی همچون ایران‎خودرو را قابل ستایش خواند و گفت: «ایران‎خودرو تمام انتظارات و توقعات سازمان حفاظت محیط زیست را انجام داده و عملکرد رضایت‎بخشی داشته است.»

مسعود زندی به‎تازگی در نشستی با مدیر مسئولیت‎پذیری ایران‎خودرو، با تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح بخش‌های مرتبط با محیط زیست ازجمله فاضلاب‎های صنعتی و پسماند در واحدهای صنعتی گفت: «در حوزه صنعت خودرو علاوه بر موارد فوق، استانداردسازی خودروها اصلی‎ترین محور مورد توجه ما است.» 

وی افزود: «در ایران‎خودرو اقدامات بسیار مفیدی انجام شده است؛ فاضلاب‌های صنعتی به‎درستی تصفیه می‌شود و خروجی‌ها طبق استانداردهای زیست‎محیطی است. در این شرایط استفاده از پساب خروجی تصفیه‎شده قابلیت استفاده دارد که کاهش مصرف منابع آب را به دنبال داشته است.»

سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران با بیان این‎که در همه حوزه‎ها از جمله بازیافت لجن در سالن‌های رنگ و مدیریت عملیاتی پسماند اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که می‌تواند برای سایر خودروسازان الگو باشد، افزود: «در حوزه آب و انرژی نیز اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده است. از این رو، ایران‎خودرو می‎تواند الگویی برای رونق تولید و کاهش مصرف انرژی باشد.» 

زندی تصریح کرد: «‌انتظاری به‎جز این از ایران‎خودرو نمی‎توان داشت و این شرکت افتخاری برای صنعت کشور و تمامی مردم است.»

زندی انتظارات سازمان حفاظت محیط زیست را فراتر از قوانین و مقررات و معطوف به کاهش مصرف انرژی مرتبط به تغییر اقلیم دانست و اظهار داشت: «ما باید به سمتی حرکت کنیم که با مستندسازی کاهش مصرف انرژی و تولید کربن نشان دهیم که چقدر در کاهش گازهای گلخانه ای موفق عمل کرده‌ایم.»

وی با اعلام آمادگی برای حمایت از ایران‎خودرو و پیگیری انتظارات این خودروساز گفت: «عملکرد ایران‎خودرو در حوزه‎های مرتبط با محیط زیست واقعا خوب بوده است و امیدواریم با ادامه این روند شاهد تحولات بیشتری در حوزه محیط زیست باشیم.»

فراتر از قوانین و مقررات 

        در این نشست، مدیر مسئولیت‎پذیری ایران‎خودرو نیز از برقراری رویکردی نو در ارتباط با فعالیت‎های زیست‎محیطی در ایران‎خودرو خبر داد و گفت: «ما منتظر ابلاغ و یا اخطاری از سوی سازمان‎های ناظر محیط زیست نمی‎مانیم و به‎صورت داوطلبانه نقاط قابل بهبود را شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه‎ریزی می‎کنیم.»

نادره رضایی با اشاره به اقدامات گسترده‎ای که در ایران‎خودرو در مسیر دستیابی به اهداف زیست‎محیطی صورت گرفته است، اظهار کرد: «در بخش‎های مختلف ایران‎خودرو از جمله سالن‎های رنگ، خدمات شهری، مدیریت انرژی و عمران اقدامات ارزشمندی انجام شده و نتایج خوبی کسب شده است.»

وی تصریح کرد: «افکار خلاقانه معطوف به بهبود مستمر در تمامی حوزه‎های ایران‎خودرو وجود دارد، به‎گونه‎ای که اقدامات زیست‎محیطی و مسئولانه انجام‎شده، علاوه بر اثربخشی در روند فعالیت‎های این شرکت و کاهش هزینه، با ایجاد امکاناتی مانند درمانگاه و یا باشگاه ورزشی، بار زیادی را از دوش جوامع محلی و همجوار برداشته است.»

رضایی ادامه داد: «با این‎که اولین هدف تحریم‎های ظالمانه، صنعت خودرو کشور بوده است، اما ما همچنان جلو می‎رویم و به فکر توسعه و بهبود هستیم.»

وی افزود: «ایران‎خودرو مجموعه عظیم، پیشرو و پرتوانی است که به دنبال رقم‎خوردن اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست است که امیدواریم سیاست‎گذاران با تسهیل بستر، این خودروساز را یاری کنند. ایران‎خودرو می‎تواند به‎عنوان الگویی برای سایر شرکت‎های صنعتی مطرح باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =