واردات تایر

تلاش ها برای حفظ صنعت تایر ادامه دارد.خبرداغ این روزهای صنعت تایر کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری به کشور است و تلاش‌هایی که برای عملیاتی نشدن آن درحال انجام است.

کاهش تعرفه‌ای که می‌تواند به مرگ یک صنعت و چند کارخانه تولیدی تایر در کشور منجر شود، آنهم در شرایطی که کارخانه‌های تولیدکننده تایر برای تامین مواد‌اولیه خود باید با چنگ و دندان به مصاف تحریم‌ها بروند، ‌به یک‌باره خبرهایی از کاهش تعرفه واردات به گوش می‌رسد و نبردی نابرابر بین تولید داخل و چینی‌هایی که بدون تحریم تولید می‌کنند و قرار  است بازار ایران را تسخیر نمایند در می‌‌گیرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در قالب پیشنهادی خواستار کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری به کشور شده است. درخواستی که دلیل اصلی آن ساماندهی بازار و کاهش قیمت انواع تایر سواری در بازار است. اگرچه نگرانی مسئولان وزارت صمت نابجا نیست و دلیل اصلی آن قیمت‌های دوبرابری برخی سایزها با قیمت مصوب است اما کاهش تعرفه و بازکردن درهای کشور به روی کالاهای خارجی آنهم در سال رونق تولید به نوعی پاک کردن صورت مساله است.  

حالا اما فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت، تمام‌قد پشت یکی از استراتژیک‌ترین صنایع کشور درآمده است تا مبادا در شرایط حساس فعلی،‌هجوم محصولات کم‌کیفیت چینی به بازار باعث شود نفس‌های تایرسازان به شماره بیفتد. عدم همکاری تایرسازان بزرگ و مطرح دنیا حتی چینی‌های نامدار با ایران نیز دلیل اصلی تاکید بر این موضوع است که با سهل شدن واردات،‌ قرار نیست تایرهای باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد و این چینی‌های بی‌نام و نشان هستند که بی هیچ مانعی سر از جاده‌هاو خیابان‌های ایران در می آورند.

 معاون امور صنایع وزارت صمت در نامه‌ای به همکار خود در بازرگانی داخلی از او تقاضا کرده است پیشنهاد کاهش حقوق ورودی تایرهای سواری را از دستور کار خارج کند،‌ چراکه این معاونت با آن مخالف است و آن را بدون توجیه منطقی و کارشناسی در سال رونق تولید می‌داند. وی البته به ظرفیت اسمی تولید 165هزار  تن تایر در سال 98اشاره کرده است و اینکه تایرسازان برای تولید 151هزار تن تایر سواری در سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند و قرار است 20.7میلیون حلقه لاستیک سواری تولید و به بازار عرضه شود.

این آمار درحالی ارائه می‌شود که باتوجه به برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و 200هزار دستگاه خودرو در سال جاری و انتشار آمار خودروهای در‌حال تردد توسط پلیس راهور،‌کشور به 22میلیون حلقه تایر سواری نیاز دارد و برای یک‌میلیون حلقه تایر نیاز به کاهش تعرفه نیست.

از سوی دیگر با وجود مشکلات فعلی در زمینه تامین مواد اولیه صنعت تایر که از برخی محدودیت‌های ارزی متاثر شده است،‌ کارخانه‌های داخلی در سال گذشته 115هزارتن و معادل 16میلیون حلقه تایر تولید کردند و این رقم در سه‌ماهه اول امسال به 4میلیون حلقه رسیده است.

مقیمی که این‌بار با حمایت از صنعت تایر کشور، ‌تمام قد پشت تولید‌کننده‌ها ایستاده است، اشاره‌ای هم به توان حداکثری تولیدکنندگان داخلی برای تامین تایرهای رینگ 13،14و 15کرده و کاهش حقوق ورودی برای تایرهایی در این 3سایز را باعث کاهش توان رقابتی صنعت داخل و باعث خروج ارز برای کالاهایی دانسته است که تولید داخل توان تامین تمام و کمال آن را دارد. 

اگرچه معاون امور صنایع از معاون بازرگانی داخلی تقاضا کرده است پیشنهاد کاهش تعرفه از دستور کار خارج شود اما بر این نکته نیز تاکید کرده است چنانچه تولیدکنندگان تایر نسبت‌به عرضه تولیدات خود اقدام نمی‌کنند،‌اقدامشان مورد‌تایید نیست و باید این موضوع توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =