نقاط حادثه خیز

رئیس پلیس راهور ناجا آمار متفاوت و غیرمنتظره‌ای از تعداد نقاط حادثه‌خیز در تصادفات جاده‌ای کشور اعلام کرده و گفته است بیش از 10هزار نقطه حادثه‌خیز وجود دارد و درهمین‌زمینه به نقش وزارت راه و شهرسازی برای رفع این نقاط تاکید کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، اخیرا رئیس پلیس راهور ناجا به نقش و سهم نقاط حادثه‌خیز در تصادفات جاده‌ای کشور پرداخته است. به‌گفته سردار کمال هادیانفر ۵۶درصد تصادفات، مربوط به نقاط حادثه‌خیز   در جاده‌هاست و اگر وزارت راه و شهرسازی این نقاط پرحادثه را برطرف کند، میزان تصادفات در کشور کاهش می‌یابد. در‌عین حال سردار هادیانفر آمار جالب‌توجهی ارائه کرده و گفته است ۱۰ هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور وجود دارد.

آمار متفاوت رئیس پلیس راهور

آمار سردار هادیانفر با آماری که پیش‌تر توسط فرماندهان ناجا اعلام شده بود، متفاوت است. در 16 اسفند 1397 سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا گفته بود ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش‌از یک هزار و ۵۰۰ مورد حساس هستند.

در شهریور 1396 نیز سردار مهری، رئیس پلیس پیشین راهور ناجا از وجود 3400 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور خبر داده بود. به هر حال آمار سردار هادیانفر درباره نقاط حادثه‌خیز به شدت قابل‌تأمل است و نظر کارشناسان را به خود جلب خواهد کرد.

برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت‌به سال قبل از آن ۱.۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این آمار، سال گذشته روزانه 47 و هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند. این اعداد ضرورت توجه دوچندان به آمار نقاط حادثه‌خیز در کشور را گوشزد می‌کند.

وزارت راه‌و‌شهرسازی و اجماع دستگاه‌های ذی‌ربط

در اظهارات سردار هادیانفر نکته جالب‌توجه دیگری هم به چشم می‌خورد و آن تاکید بر نقش وزارت راه‌و‌شهرسازی برای رفع نقاط حادثه‌خیز بود. وزارت راه‌و‌شهرسازی به‌واسطه اینکه سازمان راهداری زیرمجموعه آن محسوب می‌شود و این سازمان مسئولیت راه‌های کشور را برعهده دارد و همچنین وظیفه ساختن جاده‌ها با این وزارتخانه است، درواقع مسئولیت اصلی را درباره نقاط حادثه‌خیز نیز 
برعهده دارد.  

به‌طور معمول وزارت راه‌و‌شهرسازی به‌ویژه در استان‌ها ایمن‌سازی راه‌ها را برعهده پیمانکاران می‌دانند، هرچند در برخی موارد نیز حق دارند زیرا به‌گفته مسئولان این وزارتخانه تمام هزینه‌های ایمن‌سازی به پیمانکاران پرداخت می‌شود و البته ناظران این وزارتخانه باید حین اجرای طرح‌ها بر عملکرد آن‌ها با جدیت نظارت کرده و درصورت تخلف و وقوع تصادفات مرگبار ناشی‌از آن؛ پیمانکار خاطی را معرفی کنند.

البته وزیران راه‌‌و‌شهرسازی هم به این موضوع توجه دارند به‌طوری‌که محمد اسلامی، وزیر فعلی، بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز را از اولویت‌های خود دانسته اما به این موضوع هم اشاره کرده است که هرچه جاده‌ها و محورها اصلاح شود اما شیوه رانندگی مردم بهبود پیدا نکند این اقدامات اثربخش نخواهد بود.

در‌همین راستا مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی بر نقش عامل انسانی در وقوع تصادفات بیشتر تاکید دارند به‌طوری‌که محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید 60درصد عامل تصادفات، مربوط به رفتارهای انسانی است.  

به هرحال برای کاهش تصادف و تلفات ناشی از آن در کشور باید بیش‌از هرچیزی اجماعی میان دستگاه‌های مسئول وجود داشته باشد و شاید تعیین دقیق سهم علل مختلف درباره تصادفات بتواند اولین موضوع اجماع میان دستگاه‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    متاسفانه امار كم كاري اداره راهداري در تمام نقاط مخصوصا در جنوب استان فارس مشهود ميباشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =