بازار خودرو

همچنان نرخ خودرو در بازارهای مصرف غیرواقعی بوده و هنوز به رقم منطقی نرسیده است

به گزارش «اخبار خودرو»، رکود مدت‌هاست گریبان بازار خودروهای داخلی و خارجی را گرفته و به‎رغم تشدید افت معاملات و روند نزولی قیمت‌ها در بازار، همچنان نرخ بیشتر خودروها غیرواقعی است. با این وجود بازار خودرو در چند هفته‌ گذشته روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشته و کماکان نوسانات قیمتی کمتری بر بازار حاکم است.

پس از کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی‌بر تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانه‎ها، بازار خودرو در واکنش به این اخبار با کاهش چندمیلیونی قیمت خودروهای داخلی مواجه شده است. اما پس‌از طولانی‌تر شدن جریان تکمیل خودروها، روند نزولی نرخ خودروها شتاب کمتری به دنبال داشته است.

علی‌رضا قربانی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو درخصوص احتمال ادامه‎دار بودن روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو معتقد است: «همچنان نرخ خودرو در بازارهای مصرف غیرواقعی است و به رقم منطقی نرسیده، هرچند در این شرایط تکمیل و عرضه محصولات ناقص رسوب‌کرده در کف کارخانه‌ها نیز موجب شده است بازار در انتظار تحویل خودروهای صفرکیلومتر در رکود بماند و فعلا واکنشی از خود نشان ندهد. این بدان معناست که در صورت عرضه خودروهای داخلی تکمیل‌شده به بازار، می‌توان انتظار داشت کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بخش از بازار شکل بگیرد.»

  اقبال مشتریان به خودروهای دست دوم

این کارشناس با اشاره به نظرات متفاوت برخی کارشناسان خریدوفروش، از آینده بازار و استقبال مشتریان واقعی برای خرید خودرو دست‌دوم می‌گوید: «برخی فعالان و فروشندگان خودرو احتمال استقبال مصرف‌کنندگان نهایی از بازارهای فروش خودرو را دور از ذهن نمی‌دانند. طی هفته‌های اخیر خریداران خودرو تمایل بیشتری به خودروهای کارکرده پیدا کرده‌اند و رونق در این بخش از بازار شکل گرفته است. چراکه معتقدند درحال‌حاضر قیمت خودروهای کارکرده نسبت ‌به نمونه صفرکیلومتر مشابه معقول‌تر بوده و از ارزش بیشتری برای خرید برخوردارند.»

وی می‎افزاید: «ترس از فروپاشی قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازارهای مصرف دلالان و محتکران خودرو را بر آن داشته است تا پیش از آغاز عرضه خودروهای خودروهای ناقص در کف انبارها توسط خودروسازان، اقدام به تزریق خودروهای احتکارشده به بازار کنند و همین موضوع شیب نمودار نزولی قیمت‌ها را کمی تندتر از هفته‌های گذشته کرده اما هم‎اکنون از شدت افت قیمت‌ها در بازار کاسته شده است. با این حال تا زمانی که خودروهای تکمیل‌شده راهی بازار نشوند، نمی‌توان واکنش بازار را پیش‌بینی کرد.»

به‌گفته قربانی‌نژاد طی دو هفته اخیر قیمت پژو206 تیپ 2 از 86میلیون به 81میلیون تومان، پژو206 تیپ5 از 102میلیون به 95میلیون تومان، پژو405 از 81میلیون به 78میلیون تومان، سمند ال‎ایکس از 85میلیون به 81میلیون تومان کاهش یافته اما در این مدت تنها خودرو داخلی که حدود یک‎میلیون تومان افزایش قیمت داشته، ساینا بوده که از 58میلیون و 500هزار به 59میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

نکته قابل‌تامل درخصوص بازار خودروهای وارداتی نیز رکود و کسادی بیش‌از ماه‌های گذشته است که برخلاف کاهش شدید قیمت‌ها، همچنان مشهودتر از گذشته است. قربانی‎نژاد در این خصوص معتقد است: «حباب کاذب قیمت که در این بخش از بازار تشکیل شده، آن‌قدر حجیم و بزرگ است که با کاهش چندصدمیلیون تومانی برخی مدل‌ها در بازار، باز هم خریداران تمایلی به خرید نداشته و ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی تنها نظاره‌گر واکنش‌های بازار باشند.»

وی ادامه می‎دهد: «ترخیص و عرضه خودروهای ته‌نشین‎شده از گمرکات نیز موجب می‌شود از التهابات موجود در بازار کاسته شود. به‌همین‌خاطر می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آتی وضع بازار خودروهای وارداتی نیز کمی سامان بگیرد و باردیگر چرخه خرید و فروش در این بخش از سر گرفته شود.»

این کارشناس می‌افزاید: «با نگاهی به جدول قیمت خودروهای وارداتی نیز می‎توان دریافت همچنان قیمت این خودروها نیز در بازار دچار التهابات شدید است. به‌عنوان‌مثال قیمت هیوندای سانتافه که در دو هفته اخیر به 850میلیون رسیده بود با ادامه افت قیمت هم‎اکنون به 825میلیون رسیده است. ضمن این‎که کیا سراتو با قیمت حدود 500میلیون تومان، کولئوس با 850میلیون تومان، الانترا با 520میلیون تومان و سوناتا با740میلیون تومان در بازار موجود است.»

با وجود کاهش قیمتی که در بازار خودروهای تولید داخل و وارداتی‌ها رخ داده، اما طی 10روز گذشته تغییر قیمت محسوسی در نرخ خودروهای عرضه شده به بازارهای فروش مشاهده نشده و در برخی خودروها قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =