خودرو

برای خرید خودرو وارداتی از هر برند، ابتدا دسترسی به خدمات پس‌ازفروش و پس از آن کارکرد خودرو مهم است. در گام بعدی باتوجه به افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های تعمیر باید خودروهای کم‌استهلاک را انتخاب کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها یکی از چالش‌های جدی مشتریان برای خرید خودرو، یافتن بی‌دغدغه یک محصول باکیفیت بالادر بازار است. هرچند کیفیت ازجمله فاکتورهای مهم خرید بوده اما پارامتر اصلی‌  نگاه سرمایه‌گذاری نسبت به خرید خودرو است. به عبارتی دیگر این روزها مشتریان به‌دنبال محصولاتی هستند که هنگام معامله دچار چالش نشوند و  خودرو نیز کمترین میزان افت قیمت را داشته باشد. معمولا این امر در معاملات خودروهای وارداتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یافتن محصولی با ویژگی‌هایی اعم‌از افت قیمت، دسترسی آسان به قطعات، خدمات پس‌از فروش مناسب و استهلاک پایین بسیار سخت است. ازاین‌رو برای بررسی چالش‌های بازار و راهنمایی بهتر مشتریان برای خرید خودرو  با مهندس محمدحسن اسداللهی، کارشناس صنعت خودرو گفت‌وگویی داشتیم که بخشی از آن را در زیر مرور می‌کنیم.

 در شرایط فعلی مهم‌ترین پارامتر برای خرید خودرو چیست؟ 

پیش‌از هرچیز خریدار باید باتوجه به نوع کاربری خودرو، محصول را انتخاب کند. درحال‌حاضر مهم‌ترین پارامتر برای خرید خودرو، کارکرد آن است. به‌عبارت‌دیگر، خریدار باید خودرو کم‌کارکردی را انتخاب کند که هزینه نگهداری پایینی داشته باشد. این موارد از مهم‌ترین فاکتورها برای خرید خودرو در شرایط فعلی هستند.

 هنگام خرید خودرو دست‌دوم وارداتی باید به چه نکاتی توجه شود؟

برای خرید خودرو وارداتی از هر برند، ابتدا دسترسی به خدمات پس‌ازفروش و پس از آن کارکرد خودرو مهم است. به‌عنوان‌مثال در بازار می‌توانید آلفارومئو جولیتا یا میتو را خریداری کنید ولی با همان مبلغ محصولات کیا و هیوندای نیز در دسترس هستند.

نکته مهم این است که شاید نتوانید به خدمات پس از فروش آلفا رومئو در بازار دسترسی داشته باشید اما برندهای کیا و هیوندای در سراسر کشور خدماتی از قبیل سهولت دسترسی به قطعات و تعمیرات را ارائه می‌دهند. در گام بعدی باتوجه به افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های تعمیر باید خودروهای کم‌استهلاک را انتخاب کرد.

به‌عنوان‌مثال در بازار شاید بتوانید با مبلغی مشخص خودروهایی از قبیل هیوندای آزرا 2011 یا سنتینیال 2010 را خریداری کنید. باتوجه به حجم‌موتور و استهلاک، این خودروها هزینه نگهداری بالاتری نسبت به تویوتا آریون دارند. البته برندهای ژاپنی نسبت‌به سایر برندهای آسیایی از استهلاک‌کمتری برخوردارند. پس می‌توان نتیجه گرفت در گام نخست برای خرید باید خدمات پس‌از فروش را در ارجحیت قرار داد و سپس محصولات کم‌استهلاک را انتخاب کرد.

در بین خودروهای آلمانی، کره‌ای و ژاپنی کدام‌یک  کاهش کیلومتر کارکردمناسب‌تری ارائه می‌دهند و دلیل آن چیست؟ 

درمیان خودروهای وارداتی موجود، محصولات آلمانی با بیشترین میزان تغییرات مواجه می‌شوند. دلیل این امر قیمت بالای خودرو است و اگر نمونه‌های کم‌کارکرد آن موجود باشند، با قیمت‌های غیرمنطقی خریدوفروش می‌شوند. به‌عنوان‌مثال ب‌ام‌وسری6 مدل 2008، با کارکرد بالا حدود 330میلیون‌تومان در بازار معامله می‌شود. این درحالی است که برای خرید نسخه کم‌کارکرد آن بیش‌از 450 یا 500میلیون‌تومان باید هزینه کرد. اما اگر کارکرد خودرو پایین باشد، افراد سودجو می‌توانند منفعت زیادی کسب کنند.

در رده بعدی کاهش کارکرد کیلومتر خودرو، نوبت به محصولات کره‌ای می‌رسد، زیرا نسبت‌به سایر محصولات، بیشترین مشتری را در بازار دارند. مقام آخر نیز به محصولات ژاپنی می‌رسد، هرچند چنین تقلبی در برندهای ژاپنی بسیار کم است.

 در شرایط فعلی کدام یک از برندهای ژاپنی، کره‌ای و آلمانی خدمات پس از فروش بهتری ارائه می‌دهند؟

در شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو می‌توان گفت خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ندارند. به‌عبارت‌دیگر   خودروهای وارداتی اعم‌از آسیایی و اروپایی به‌استثنای یک یا دو برند کره‌ای و آلمانی یا خودروهایی که بیشترین میزان واردات را به بازار کشور داشته‌اند، تامین لوازم‌یدکی و دسترسی به مراکز تعمیر که بخشی اصلی از خدمات پس از فروش هستند، بهتر است) مابقی محصولات به‌واسطه افزایش قیمت قطعات، نوسان نرخ ارز، عدم واردات و تخصص کمتر در تعمیراتشان خدمات پس‌ازفروش ندارند. فراموش نکنیم هرچه یک برند در بازار فراگیرتر و تعداد آمار آن بیشتر باشد، خدمات بهتری خواهد داشت.

افت قیمت کدام یک از برندهای مذکور پس از خرید بیشتر است و آیا خریدوفروش این خودروها با مشکل مواجه می‌شود؟

اگر محصولات چینی را جزو خودروهای وارداتی محسوب کنیم، افت قیمت این محصولات در بازار از سایر خودروها بیشتر است. به‌عنوان‌مثال اگر لیفان 820 صفرکیلومتر خریداری کنید و با گذشت 10 یا 30 هزارکیلومتر کارکرد قصد فروش را داشته باشید، 30 تا 40 میلیون تومان افت قیمت را تجربه خواهد کرد. بعداز این خودروها، به ترتیب محصولات کیا و هیوندای، تویوتا، مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و مقام‌داران افت قیمت در بازار هستند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بیان کرد از زمان نوسان نرخ ارز تاکنون خرید و فروش هر نوع خودرو چالش‌های خاص خود را داشته و دارد. 

آیا خودروهای چینی صفرکیلومتر ارزش خرید بیشتری دارند یا خودروهای کارکرده وارداتی؟ 

به‌طور کلی می‌توان گفت در شرایط فعلی که خودروهای صفرکیلومتر یا کم‌کارکرد کمپانی‌های معتبر در بازار قیمت‌های گزافی دارند، معتقدم خودروهای چینی می‌توانند تا حدودی نیاز مصرف‌کننده را برطرف کنند. هرچند نسبت‌به گذشته این خودروها  نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.
 باتوجه به این که تجربه رانندگی با خودروهای چینی را داشته‌ام، این خودروها نسبت به داخلی‌ها کیفیت و ایمنی بالاتری دارند. زیرا حداقل تست تصادف روی این محصولات انجام شده است. کیفیت خودروهای چینی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و از آپشن‌ها و ارائه خدمات مناسب‌تری نیز برخوردار هستند. در شرایط کنونی بازار خودروهای داخلی، می‌توان محصولات چینی را باکیفیت و آپشن‌ بیشتر خریداری کرد.

بازار لوازم یدکی کدام‌یک از برندهای مذکور با چالش بیشتری مواجه است؟ 

درباره بازار لوازم یدکی باید گفت بیشترین چالش مربوط به خودروهای وارداتی به‌خصوص محصولات اروپایی است. برندهای آسیایی به‌ویژه کیا و هیوندای چون تولیدکننده‌های دیگری در برخی ‌کشورها دارند، حتی اگر جنس درجه‌دو محسوب شوند بااین‌حال به کشور وارد یا نمونه استوک آن یافت خواهد شد. برندهای اروپایی به‌ویژه مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و ولوو بازار بسیار آشفته‌ای دارند و به سختی می‌توان قطعات این خودروها را یافت. به همین دلیل توصیه می‌شود به سمت خودروهای اروپایی با کارکرد بالا نروید، زیرا علاوه بر کاهش قطعات در بازار، قیمت آن‌ها نیز بسیار بالاست.

عمدتا خودروهای وارداتی با نبود یا کمبود چه قطعاتی مواجه هستند؟ آیا ضعف کیفی قطعه در این خودروها در شرایط فعلی بازار وجود دارد؟

قطعات اتاق خودروهای وارداتی تاحدودی در بازار یافت می‌شوند، حتی اگر نمونه آکبند آن موجود نباشد؛ اما استوک آن پیدا خواهد شد. قطعات مربوط به پیشرانه و گیربکس این خودروها در بازار بسیار کمیاب بوده و اگر پیدا شوند، قیمت بسیار گزافی دارند. درواقع مانند یک‌سال گذشته شما نمی‌توانید به‌راحتی در فروشگاه‌های لوازم یدکی قطعات فنی موتورگیربکس پیدا کنید، حتی درصورت موجود بودن نمونه استوک را قیمت بسیار زیادی خواهد داشت.

هنگام خرید خودرو کارکرده وارداتی باید به چه نکاتی درزمینه کاهش استهلاک توجه کرد؟

اولین نکته‌ای که خریدار باید به آن دقت کند، سلامت موتور و گیربکس است. اگر خودرو دیفرانسیل عقب باشد، سلامتی این قطعه مهم است. 

زیرا تعمیرات و خرید قطعات برای این سه مورد بسیار بالا و گران است. به‌عنوان‌مثال اگر خودرو شش‌سیلندر خریداری کردید، باید بررسی کنید پیشرانه قبلا تعمیر شده است یا نه، همچنین روغن‌سوزی و کمپرس آن باید چک شود. سپس توجه کنید گیربکس فاقد تقه هنگام تعویض دنده باشد. بعداز آن باید به جلوبندی و حرکت خودرو توجه داشت.

پس از این‌موارد به بررسی بدنه از نظر رنگ و تصادف، کیفیت لاستیک، تودوزی، کیفیت چراغ‌ها و سالم بودن رینگ باید توجه کرد. با این مفاهیم درمی‌یابیم در گام اول صحت فنی خودرو حائز اهمیت است پس از آن سالم بودن بدنه و سایر موارد مهم هستند.

زیرا در شرایط فعلی یافتن قطعات برای موتور و گیربکس و مراجعه به تعمیرکار باتجربه و خبره بسیار دشوار است، این مورد در آینده مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود خواهد آورد. اما سایر موارد قابلیت تعمیر و بازسازی و.. را دارند.

بازار خریدوفروش خودروها چه زمانی رونق سابق را خواهد گرفت؟ 

بازار خرید و فروش خودرو زمانی رونق پیدا می‌کند که نخست واردات آزاد شود.

دوم این که قدرت خرید مردم افزایش یابد یا به حالت گذشته بازگردد. زیرا اگر در شرایط فعلی واردات نیز آزاد شود، باتوجه به نوسان نرخ ارز و شرایط گمرکی، خریدوفروش در بازار به دلیل کاهش مشتری با چالش مواجه خواهد شد.

سوم این که نرخ ارز باید کاهش یابد و شرایط گمرکی نیز اصلاح شود. زمانی عرضه و تقاضا در صنعت و بازار خودرو ما متعادل خواهد شد که صنعت خودرو به معنای واقعی خصوصی‌سازی شود.

به‌عبارت‌دیگر امکان رقابت و انتخاب برای مصرف‌کننده فراهم شود، به بیان دیگر اگر قدرت خرید مشتری برای خرید به نقطه‌ای رسید که بدون گمرکی و افزایش تعرفه بتواند از هر برندی محصولی انتخاب کند، در این شرایط می‌توان گفت بازار خودرو و صنعت آن پیشرفت خواهد کرد. 

توصیه شما برای خریداران و فروشندگان خودروهای وارداتی چیست؟

در شرایط فعلی اگر خودرویی دارند که از نظر فنی سالم است اقدام به تعویض آن نکنند. هنگام خرید خودرو وارداتی باید بیشترین دقت را داشته باشند، زیرا معمولا کسی خودرو خود را تا دچار ایراد فنی نشود، نمی‌فروشد. در شرایط فعلی تعویض خودرو ابدا منطقی نیست. همچنین سعی کنند هنگام خرید خودرو به ظاهر و آپشن‌ها توجه چندانی نداشته باشند.

به عبارت دیگر اگر در بازه 200‌میلیون تومان قصد خرید خودرو دارند، برای خرید محصولاتی مانند هیوندای‌سوناتا و آزرا و... به بازار مراجعه نکنند، بلکه خودرویی مانند تویوتا یاریس با کارکرد پایین‌تر و سال بالاتر خریداری کنند تا استهلاک و هزینه نگهداری کمتری برای آن‌ها داشته باشد. 

بازار خودرو سال 98 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار خودرو 98 دچار رکود تورمی و اسفناک‌تر از سال 97 است. حداقل در سال 97 به‌دلیل تورم کاذب خریدوفروش اندکی انجام می‌شد اما امسال به علت رکود شدید، پایین آمدن قدرت خرید و همچنین تورم افسارگسیخته، این بازار چالش جدی و فراوانی را درپیش دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 0
    سلام ، لطفا راجع به تحویل خودرو های معوق شرکت سایپا مطلب تهیه و چاپ کنید ،چرا که شرکت سایپا موظف بود طبق قرارداد دی ماه سال 97 خودرو های مردم رو تحویل بده ولی با گرفتن مهلت 120 روزه از مشتری قرار شد خردادماه سال 98 این مهم انجام شود ولی متاسفانه یک ماه هم گذشت خبری از تحویل خودرو های معوق شرکت سایپا نیست ؟! خواهشمندم پیگیری فرمائید ممنون از سایت خوب و خواندنی شما
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      0 0
      از شرکتهایی مثل سایپا و ایران خودرو چه انتظاری داری؟ پولتو میخوابونن تو بانک سودشو میگیرن
  • شاکی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    2 0
    یه سری آشغال تولید میکنین که خودتونم روتون نمیشه دربارش توضیح بدین آدم میدونه که این ماشینای ده بیست میلیونی واقعا ارزش فروش ندارن اونم با اون قیمتهای نجومی اخه واقعا خجالت نمیکشی ماشین تولید کردی اسمشو گذاشتی ۳۰۱ اونوقت هرچی قطعات من درواردی اوردی جمع کردی موتور tu5 اوردی دستکاری کردی گذاشتی روش اونوقت میگی قیمتش معلوم نیست دقیق شاید 250 تا 300 تومن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار