بازار خودرو

اگر شوک دیگری به بازارهای داخلی کشور وارد نشود، دلالان مجبور به فروش محصولات دپوکرده خود با قیمت پایین‌تر می‌شوند و می‌توان به تداوم روال کاهش قیمت خودرو امیدوار بود

در ادامه سیر نزولی نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز روند کاهشی پیدا کرده و این در حالی است که هنوز هم متقاضیان خودرو سراغی از بازار نگرفته‎اند. درحال‎حاضر پژو۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۹۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد که در مقایسه با هفته‌های گذشته افت حدود 4میلیون تومانی این خودرو را نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازار خودروهای خارجی نیز افت قیمت‌ها سرعت بیشتری داشته و قیمت هر دستگاه النترا از ۵۲۰میلیون تومان به ۵۰۰میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت هر دستگاه سانتافه که تا یک‎میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان نیز بالا رفته بود، حالا در بازار به ۸۲۰میلیون تومان رسیده است.

حسن قاضیان، کارشناس بازار خودرو در خصوص احتمال ادامه ریزش قیمت‌ها در بازارهای خودرو معتقد است: «ریزش نرخ دلار شوک مضاعفی بود که طی هفته گذشته به بازارهای خریدوفروش خودرو وارد شد. حال انتظار می‌رود اثر ریزش نرخ ارز را طی یک هفته آینده با نمود بیشتری در بازار مشاهده کنیم. اما از سوی دیگر، به دلیل ادعای دروغین آمریکا در تقابل نظامی و مورد حمله قرار دادن هواپیمای بدون سرنشین ایران در آب‌های خلیج فارس، طلا در بازارهای جهانی به ازای هر اونس رشد 22 دلاری را ظرف 24 ساعت گذشته تجربه کرده و انتظار تغییر صعودی نرخ دلار پس از این هیجانات دور از ذهن نیست.»

کم‎وکیف معاملات روز جمعه در مرکز چیتگر

به گفته این کارشناس بازار خودرو، با توجه به وضعیت غیرقابل پیش‎بینی بازار خودرو، خریداران واقعی برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کنند و همه منتظرند تا قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

این کارشناس بازار خودرو درخصوص روند کاهشی قیمت‌گذاری برخی از بازارهای مرجع برای خودروهای داخلی گفت: «روز جمعه در مرکز خرید و فروش چیتگر تهران هر دستگاه پژو ۴۰۵ با قیمت 77میلیون و 500هزار تومان، سمند ال‎ایکس با قیمت 78میلیون تومان، پژو پارس با قیمت 97میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۲ با قیمت ۷۹میلیون تومان، رانا با قیمت ۸۱میلیون تومان و پژو۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۹۵میلیون تومان در بازار معامله شد.»

وی در ادامه با اشاره به محصولات سایپا گفت: «قیمت ۵۰میلیون تومانی سایپا ۱۱۱ در بازار قابل قبول نیست. اما با وجود خریدارانی که نیاز مبرم به خرید خودرو دارند، این معاملات در حال رخ دادن است. همچنین هر دستگاه سایپا ۱۳۱ با قیمت ۴۵میلیون تومان در بازار چیتگر به مشتریان عرضه شد. قیمت تیبا صندوق‌دار نیز حدود ۵۲میلیون تومان است و تیبا2 نیز با قیمت ۵۷میلیون به مشتریان عرضه شد. ساینا دنده اتوماتیک نیز در بازار ۷۸میلیون تومان قیمت‎گذاری شد.»

قاضیان همچنین اظهار داشت: «با وجود کاهش قیمت‌هایی که در هفته گذشته اتفاق افتاده، همچنان قیمت کارخانه بسیار پایین‌تر از نرخی است که در بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد که روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند.»

وی در پاسخ به این سوال که فعالیت دلالان در بازار خودرو، به چه میزان بر سرعت کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: «به دلیل نحوه واگذاری پیش‌فروش خودروها این احتمال وجود دارد که بخش زیادی از خریداران این خودروها مصرف‌کننده نهایی نبودند و با توجه به افزایشی‎بودن قیمت‌ها قصد داشتند در بازار خودرو سوداگری کنند که کاهش نرخ‌ها در چند مدت اخیر باعث شده است آن‌ها از ترس ضرر کردن در بازار، فروشنده شوند و همین مساله قیمت‌ها را کاهشی‌تر می‌کند.»

این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: «در صورتی که شوک دیگری به بازارهای داخلی کشور وارد نشود، دلالان خودرو مجبور به فروش محصولات دپو کرده خود با قیمت پایین‌تر می‌شوند و می‌توان امیدوار بود روال کاهش قیمت خودرو تا نرخ فروش کارخانه‌ها ادامه پیدا کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =