موتورسیکلت‌های فرسوده

حدود 80درصد موتورسیکلت‌هایی که در کشور تردد می‌کنند، فاقد بیمه هستند. رئیس بیمه‌مرکزی هم روایت مشابه‌ای دارد که ۹ میلیون راکب موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه در معابر تردد می‌کنند.

به‌گفته یک کارشناس بیمه در سال 98 نرخ بیمه موتورسیکلت بدون تخفیف و تولید امسال، حدود 500هزارتومان است و شاید همین موضوع باعث شود راکبان این وسیله به سمت بیمه نروند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، موتورسیکلت‌ها بخش مهمی از حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و امروز کمتر معبر و خیابانی در شهرهای کوچک و بزرگ وجود دارد که شاهد حضور این نوع وسایل‌نقلیه نباشد.

بر اساس آخرین آمار پلیس راهور درحال‌حاضر ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد که حدود ۳۵‌درصد وسایل‌نقلیه فعال کشور را شامل می‌شود. از آن طرف آمار ها نشان می‌دهند بیش‌از 30‌درصد تصادفات به موتورسواران اختصاص دارد.

با این اوصاف موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین کارها در ایران به‌شمار می‌رود. شرایط، زمانی بدتر می‌شود که بدانیم بیشتر راکبان این وسیله‌نقلیه بیمه هم ندارند و این موضوع را آمار شوکه‌کننده بیمه‌مرکزی هم تایید می‌کند. دیروز غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه‌مرکزی گفت  ۹ میلیون موتورسوار فاقد بیمه‌نامه هستند، به این معنا که حدود 80 درصد موتورسواران بیمه ندارند.

الزام بیمه‌نامه توسط قانون

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه تعهدات بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت مانند خودرو و شامل مسائل مالی و جانی است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «خسارت بیمه شخص‌ثالث شامل خسارت مالی، خسارت جانی به اشخاص ثالث و خسارت جانی به راننده مقصر است. ضمن اینکه موتورسیکلت‌ها نیز بیمه بدنه دارند اما موارد پوشش آن با بیمه خودرو متفاوت است، اما این شرکت‌ها  به‌دلیل ضرر و زیان، از آن استقبال نمی‌کنند و راکبان موتورسوار هم بیمه بدنه را ضروری نمی‌دانند.»

این کارشناس صنعت بیمه درباره نرخ بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت توضیح داد: «نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت براساس سال تولید، نوع موتورسیکلت، تعداد سیلندر و ساختار موتور متفاوت است. در سال 98 نرخ بیمه موتورسیکلت بدون تخفیف و تولید امسال، حدود 500 هزار تومان است. این نرخ مانند خودرو برای موتورسیکلت هم متفاوت است.»

حسینی درباره اینکه چرا موتورسواران اخذ بیمه شخص‌ثالث را ضروری نمی‌دانند، توضیح داد: «بیشتر موتورسواران  بدون‌ کلاه‌ایمنی در سطح شهر تردد می‌کنند و به‌راحتی قوانین راهنمایی‌ورانندگی را زیرپا می‌گذارند. همچنین نوع رانندگی ‌آنها با خطرات زیادی همراه است اما با این وجود حدود 80درصد راکبان موتورسیکلت بیمه‌نامه ندارند و حتی دنبال گرفتن آن هم نیستند، زیرا آن را به صرفه نمی‌دانند و شاید یکی از دلایل آن این باشد که بیشتر آن‌ها از قشر کم‌درآمد جامعه هستند و بیمه را هزینه اضافی می‌دانند.»

به‌گفته وی براساس قوانین، فردی که قصد خریدوفروش موتورسیکلت را دارد، باید بیمه‌نامه داشته باشد و به‌همین دلیل بیشتر خریدوفروش‌ها بدون انتقال سند انجام می‌شود تا بیمه را پرداخت نکنند.

این کارشناس بیمه در پایان درباره پرداخت خسارت بیمه تصادفات ناشی‌از مقصر بودن راکب موتورسیکلت توضیح داد: «براساس ماده 21 قانون بیمه شخص‌ثالث، صندوق تامین خسارت بدنی متعهد است به‌علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، خسارت ناشی‌از تصادف را پرداخت کند. این صندوق، خسارت مالی و جانی ناشی‌از تصادفی را که راکب موتورسیکلت مقصر است، پرداخت کرده و براساس رأی دادگاه به راکب موتورسوار رجوع و آن را مطالبه می‌کند. بر اساس رأی دادگاه راکب موتورسیکلت مقصر به‌صورت اخذ ضمانت، قسط‌بندی و رهن سند که در صندوق گذاشته شود، آن را پرداخت می‌کند.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    سلام مادوست داریم بیمه کنیم ,تورو خدا خیلی زیاده حداقل ۲۰۰تومن باشه میتونیم ولی من یک کارگرم نمیتونم پرداخت کنم.با زن وبچه میشینم همش با ترس,ولرز,ممنونم پیگیری کنیدتوروخدا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

آخرین اخبار