رضا رحمانی

رضا رحمانی: ما با تحلیل و بررسی بسیار، توانستیم به راهکارهای لازم برای ساماندهی صنعت خودرو دست پیدا کنیم که یکی از آن‎ها واگذاری است. پس این کار را با جدیت پیگیری می‌کنیم

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی‎که برخی منتقدان معتقدند واگذاری سهام باقیمانده دو شرکت‌ بزرگ خودروسازی به دلایل متعددی امکان‎پذیر نیست، خبر صدور مجوز فروش تتمه سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا ازسوی وزارت اقتصاد ذکر محافل رسانه‌ای شده است. وزارت اقتصاد درحالی مجوز واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را از سران سه قوه دریافت کرده است که دستگاه اجرایی کشور در واقع حدود 14درصد از سهام ایران‎خودرو و 17درصد سایپا را در مالکیت خود دارد. البته به موجب قانون، دولت به هیچ عنوان نمی‌تواند در موارد گروه یک سرمایه‌گذاری کند یا مالکیت آن‌ها را در دست داشته باشد. اما در خصوص گروه دوم که صنایع بزرگ نیز شامل آن می‌شود، قانون تا آن‎جایی به دولت اجازه سرمایه‌گذاری داده است که سهمش در آن حوزه در صنعت بیشتر از 20 درصد نشود. 

بهزاد اعتمادی، قائم‎مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در انتقاد از کناره‌گیری دولت از صنعت خودرو می‎گوید: «واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی عملی نیست و هرگونه تاکید بر واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به بیراهه رفتن است.»

واگذاری سهام خودروسازان؛ عملی یا ناممکن؟ 

قائم‎مقام ایدرو با اعلام مخالفت خود درخصوص واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تاکید می‎کند: «سازمان گسترش به‌عنوان سهام‎دار باقیمانده دولتی در دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا بارها مخالفت خود را با واگذاری این بخش از سهام خودروسازان اعلام کرده است.»

اعتمادی می‎افزاید: «به نظر ما واگذاری سهام 14 و 17 درصدی دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا به بخش خصوصی به بیراهه رفتن است.»

وی اذعان دارد: «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است واگذاری باقیمانده سهام دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا به بخش خصوصی عملی نخواهد شد.»

قائم‎مقام ایدرو اضافه کرد: «قطعا موضوع مخالفت ایدرو در بحث واگذاری‌ها به‎تنهایی مطرح نیست بلکه معتقدیم صنعت خودرو باید یک رگولاتوری داشته باشد تا ارتباط بین تصمیم‎گیران با تولیدکنندگان توسط سازمانی پوشش داده شود.»

وی ادامه می‎دهد: «به‌نظر می‌رسد سازمان گسترش تخصصی‌ترین سازمان برای این ارتباط است، فارغ از این‎که سهام‎دار باشد یا نباشد.»

اعتمادی تصریح می‎کند: «دولت بر اساس مصوبه‌ای اجازه داد 20درصد سهام خودروسازان در ایدرو نگه داشته شود. بنابراین، دلیلی بر واگذاری این میزان از سهام دولت در دو شرکت خودروسازی نمی‌بینم.»

وی تاکید می‎کند: «درصورت واگذاری این بخش از سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی، باید همچنان نظارت‌های دولت بر شرکت‌های خودروسازی وجود داشته باشد.»

روند واگذاری؛ در حال توقف یا ادامه‎دار؟

به‎رغم این انتقادات، روند آماده‎سازی سهام دولت در خودروسازی‎ها برای واگذاری‎ها ادامه دارد. در همین راستا و پس از آن‎که رئیس سازمان خصوصی‌سازی موضوع فراهم‎نبودن شرایط واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا و شرط فک وثیقه این سهام را مطرح کرد و از ناممکن‎بودن فروش مال غیر سخن گفت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت وثیقه‎بودن سهام این شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات را مانعی ذاتی و ماهوی برای واگذاری آن‎ها ندانست و گفت: «هیات واگذاری، شرایط واگذاری و قیمت پایه را تصویب کرده و موضوع وثیقه‎بودن سهام نیز قابل حل شدن است.»

وی درباره انتقاداتی مبنی بر این‎که سهام دولت در ایران‎خودرو و سایپا قابل واگذاری نیست، اظهار کرد: «برخی وثیقه‎بودن سهام ایران‎خودرو و سایپا را دلیلی بر غیرقابل‌واگذاری بودن این سهام مطرح می‌کنند، درحالی که این سهام را برای واگذاری می‎توان از وثیقه خارج کرد و از آن‎جایی که سهام دولت در خودروسازی‌ها قابلیت فک‌وثیقه دارد، مشکلی در واگذاری سهام این شرکت‌ها وجود ندارد.»

تمایل قطعه‎سازان و فولادی‌ها به خرید سهام خودروسازان منطقی است

رحمانی افزود: «سهام دولت در خودروسازی‌ها باید به فردی واگذار شود که اهلیت داشته باشد و مشکلات این صنعت را حل کند، درصورتی‎که مشکلات خودروسازی‌ها ادامه داشته باشد، مقصود حاصل نمی‌شود.»

وی درباره خبرهایی مبنی بر این‎که قطعه‎سازان و فولادی‌ها به دنبال خرید سهام دولت در ایران‎خودرو و سایپا هستند، اظهار کرد: «منطقی است که این افراد به دنبال خرید خودروسازی‌ها باشند.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‎که من برای واگذاری خودروسازی‌ها جدی هستم، ادامه داد: «ما با تحلیل و بررسی بسیار، توانستیم به راهکارهای لازم برای ساماندهی صنعت خودرو دست پیدا کنیم. یکی از این راهکارها واگذاری است. به همین دلیل این امر را جدی پیگیری می‌کنیم.»

وی همچنین اظهار کرد: «اموال و املاک غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته خودروسازان به منظور کاهش معضلات خصوصی‌سازی درحال واگذاری است. با کاهش این اموال معضلات واگذاری نیز کاهش پیدا می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار