کروز

روزگذشته اصحاب رسانه از کارخانه تولیدی شرکت کروز و فرایند داخلی‎سازی‎ تولید ایربگ، خط رباتیک رنگ و قطعات پیشرفته ایمنی خودرو بازدید کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حاشیه این بازدید فرصتی پیش آمد تا با نادر سخا، مدیرعامل این مجموعه گفت‌وگویی اختصاصی داشته باشیم. وی در پاسخ به سوال ما درخصوص میزان بهره‎گیری از کمک خارجی‌ها اعم‌از چینی‎ها یا دیگران در تحقق این داخلی‎سازی‎ها گفت: « ACU ایربگ و ECU نسل جدید را بدون کمک خارجی‎ها داخلی‎سازی کردیم.»

نادر سخا، مدیرعامل شرکت کروز

به کیفیت و ایمنی قطعات داخلی‎سازی‎شده اطمینان کامل داریم 

عمر مفید کیسه هوا چقدر است و آیا صحت دارد بعدازمدتی خاصیت خودرا از دست می‌دهد؟

عمر مفید کیسه هوا معمولا 10 سال است، از آن جایی که داشبورد همواره در معرض تابش آفتاب قرار دارد، خاصیت خود را به مرور زمان از دست می‌دهد. در چنین شرایطی اگر ایربگ عمل کند ممکن است متلاشی شود.

در زمان فعال شدن ایربگ نباید اجزای با وزن بیش از دو گرم از ساختار ایربگ و داشبورد و... با آن جدا شود. با گذشت 10 سال ممکن است داشبورد خاصیت استحکامی را نداشته و احتمال جدایش قطعات وجود داشته باشد. بنابراین نیاز است پس از گذشت 10 سال ایربگ به همراه داشبورد تعویض شود.

توانایی تولید چه میزان از ایربگ را دارید؟ مصرف روزانه خودروسازان داخلی برای ایربگ چه مقدار است؟

ظرفیت تولید ما 7هزار عدد در روز است، این مورد بستگی به تامین چاشنی، کیسه هوا و سفارش‌گذاری دارد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم، اگر هر خودروساز با فرض روزانه 2هزار خودرو تولید داشته باشد، هر خودرو دو عدد کیسه هوا لازم دارد که  جمعا 8هزار کیسه هوا مورد نیاز است. قاعدتا خودروسازان فقط از ما تامین را انجام نمی‌دهند و از سایرشرکت‌ها نیز قطعه دریافت می‌کنند. 

چاشنی و کیسه هوا چگونه تامین می‌شود؟

چاشنی این سیستم از خارج کشور تامین می‌شود. اما کیسه چند منبع برای تامین دارد که هریک از آن‌ها به ترتیب به دلیل تحریم‌ها کنار گذاشته شدند. شرکت ما برای تامین کیسه هوا اقدام به واردات پارچه مخصوص کیسه کرده و به وسیله دستگاه لیزر برش می‌زنیم و دوخت آن را انجام می‌دهیم. توجه داشته باشید نخ دوخت جنس خاصی دارد و مجبور به واردات آن هستیم.

برای انجام این فعالیت، چرخ‌های خیاطی و دستگاه لیزر مخصوص را وارد و در کارخانه مستقر کردیم که در حال فعالیت است. در فاز بعدی، ما نخ پارچه کیسه هوا را وارد می‌کنیم که یکی از شرکت‌های همکار دانشگاه امیرکبیر روی آن تحقیقاتی انجام داده و در صورت داشتن توانایی تولید آن را در داخل خواهیم داشت.

آیا مشکلی در تامین ACU (یونیت‌کنترلی) ایربگ ندارید؟ 

ACU ایربگ را در یک پروژه با گذشت 3.5 سال داخلی‎سازی کردیم. هم اکنون این قطعه روی خودروهای ما درحال تست و بررسی است. تست‌های آزمایشگاهی آن را ما انجام داده‌ایم، احتمالا از سه یا چهارماه آینده آن را تولید داخل خواهیم کرد. اما توجه داشته باشید قطعات الکترونیک از خارج کشور تامین شده‌اند و ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. اگر منبع یا سورسی وجود داشت که بدون دغدغه قطعات را دریافت می‌کردیم در تامین هیچ مشکلی نخواهیم داشت. 

شیوه باز شدن ایربگ چگونه است؟ برخی‌ بیان می‌کردند در گذشته نه‌چندان دور هنگام فعال شدن ایربگ پوسته آن با سرنشین برخورد می‌کرد. چنین موضوعی صحت دارد؟

زمانی که کیسه هوا فعال می‌شود، پوسته باید باز و کیسه از آن خارج شود. این نکته از مواردی است که در آزمایشگاه ایربگ آن را انجام می‌دهیم. توجه داشته باشید علاوه بر بازشدن، قطعات نباید مانند ترکش نارنجک پراکنده شوند. زیرا در زمان فعال شدن، ایربگ سرعت بسیار زیادی دارد. تست‌های روتین ما نیز به همین دلیل است. باید ذکر کنم این مورد نیز به ایربگ مربوطه نیست و بلکه پوسته پلاستیکی آن دخیل است.

چه قطعاتی از ایربگ داخلی‎سازی شده است؟ 

ایربگ چهار بخش مهم دارد که در ادامه به ترتیب هریک را عنوان و بیان خواهم کرد کدام داخلی‎سازی شده است. نخست این که قطعه مهمی به نام ACU، همان یونیت کنترلی است که فرامین مربوط به فعال‎سازی را صادر می‌کند. این قطعه هنوز به معنای واقعی کلمه که برای تولید انبوه باشد، تولید نشده است. اما نمونه‌هایی از آن را داخلی‎سازی کردیم که روی تعدادی خودرو نصب و در حال تست است. این قطعه از نظر ایمنی در درجه D قرار دارد و نباید هیچ‎گونه ایرادی در آن وجود داشته باشد.

از نظر ایمنی درجه بالایی دارد. ما آماده تولید انبوه ACU بوده و منتظر دریافت نتیجه تست‌های این قطعه هستیم. اگر این قطعه را به‌زودی تولید انبوه کنیم، 30 تا 35درصد همین قطعه کاهش قیمت خواهد داشت. تمام تست‌ها را خودمان انجام دادیم. دومین قطعه مهم کیسه ایربگ بوده که جنس و ماهیت این کیسه بسیار مهم است.

از آن جایی که قرار است این کیسه یک دفعه فعال شود، پس نباید در زمان پرشدن از هوا، پاره شود. همچنین در درازمدت نباید خاصیت خود را از دست بدهد. چون در کشور ما داشبورد بسیار گرم می‌شود، این گرما می‌تواند تاثیر مخربی روی هرقطعه داشته باشد. پیش‌تر در مورد چگونگی ساخت داخل این قطعه توضیح دادم. از سیستم ایربگ دو قطعه مهم دیگر مانند سنسور ضربه و چاشنی باقی می‌ماند که وارداتی است.

آیا امکان دارد کیسه هوا بعد از پرشدن تخلیه نشود؟ 

خیر، امکان ندارد چنین حالتی رخ دهد. زیرا در زیر کیسه دو مجرای بزرگ تعبیه شده است که در زمان پرشدن کیسه از هوا بلافاصله باید تخلیه شود وگرنه ممکن است سرنشینان را خفه کند.  این کیسه وظیفه دارد در لحظه اول مانع برخورد سرنشین با اجزای داخلی اتاق شود، یا به عبارتی در لحظه اول ضربه را گرفته و سبب تخلیه شود.

باید ذکر کرد کیسه هوا توسط چند کشور محدود تولید می‌شود، ما نیز تحریم هستیم و با مشکلات واردات آن مواجه خواهیم بود. در فاز اول اقدام به واردات پارچه آن کردیم و به وسیله لیزر آن را برش می‌دهیم. سپس به وسیله نخ مخصوص دوخته می‌شود. ا

گر بافت پارچه در کشور مشکلی نداشته باشد و نتیجه مطلوب حاصل شود، از اینجا به بعد دیگر صنعت نساجی باید وارد عمل شود و برای تولید آن در ایران اقدام کند. تاکنون علاوه بر تولید ACU و دوخت کیسه هوا به دنبال واردات نخ مخصوص کیسه رفتیم که آن را تولید کنیم. پس یک بخش مهم آن یعنی قسمت انفجاری آن باقی می‌ماند که همان چاشنی است.

چاشنی قطعه‌ای است که تاکنون نتوانستیم در کشور کسی را پیدا کنیم آن را برای ما تامین کند. اگر چاشنی به جای سوختن دچار انفجار شود، مانند یک مین عمل کرده و صدمه وارد خواهد کرد. مسئولیت آن نیز با تولیدکننده خواهد بود. ازاین‌رو این قطعه در دنیا سه یا چهار تولیدکننده بیشتر ندارد.
 
یکی از معضلاتی که در مورد سیستم ایربگ وجود دارد، روشن شدن چراغ آن در محصولات داخلی است و گاهی مالکان را به دردسر می‌اندازد، برای حل این موضوع چه کردید؟ 

این مورد در سیستم ایربگ چندان دخیل نیست. هم اینک نیز این مشکل در زمان مونتاژ خودرو قابل‌حل است. 

سنسورهای تعبیه‌شده این سیستم ضعف عملکردی ندارند؟ 

سنسور ضربه که وظیفه تشخیص برخورد و ضربات وارد به بدنه خودرو را عهده‌دار است، هنوز داخلی‌سازی نشده، باید در این جا ذکر کنم اگر برای تولید یک محصول در روزهای اول تصور کنیم کپی برابر اصل خواهد بود، با علم به این که هیچگونه انتقال دانش فنی وجود نداشته است، تصوری اشتباه خواهد بود. به عنوان مثال در مورد ACU هیچ دانش فنی به داخل کشور منتقل نشده است. متخصصان ما براساس شیوه آزمون و خطا و تلاش خود موفق به طراحی و تولید این قطعه مهم شدند.

برنامه‎نویسی این قطعه 150هزار خط برنامه است که خط به خط آن را نوشته‌اند و تولید کردند. به همین دلیل است که ما نزدیک به چهار سال روی تولید و طراحی این قطعه ایمنی مهم کار کردیم. ما برای تست این قطعه به تمام کارشناسان اعلام کردیم به چه مواردی دقت کنند. 

تست‌های ایربگ را براساس چه استانداردی انجام می‌دهید؟

تست ایربگ را براساس همان تست‌هایی که از خودروسازان خارجی دریافت کردیم، انجام می‌دهیم. 

درصورت نصب سیستم ایربگ ساخت داخل در محصولات داخلی آیا حاضر به استفاده از آن  هستید؟ 

بله، قطعا از آن استفاده خواهیم کرد. همچنین باید ذکر کنم هر پروژه‌ای را که اجرا می‌کنیم روی خودروهای خریداری شده تولید داخل نصب کرده و به کارشناسان خود تحویل می‌دهیم. این کارشناسان با استفاده از خودروهای تجهیزشده به این آپشن به سفر می‌روند یا به کارهای روزانه خود می‌رسند تا در صورت بروز هرگونه مشکل منشأ آن را شناسایی و برای اصلاح مراجعه کنند. 

آیا درصورت بروز مشکل حاضر به انجام فراخوان برای ایربگ‌های خود هستید؟ 

بله؛ روی هر ایربگ کدهایی وجود دارد که روی کاردکس خودرو نیز چاپ می‌شود. یعنی شما هرزمان آن را بازگردانید، نمایندگی می‌تواند بگوید تولید آن چه زمانی است. اگر دو خودرو مانند هم بازگردند، دستور بازگشت تمام خودروهای مجهز به آن را می‌دهند.

از خودروهایی که در کف خودروسازی‌های داخلی به دلیل نبود ایربگ باقی مانده‌اند، چه مقدار به شما مربوط است؟ 

دو شرکت برای گروه صنعتی ایران‌خودرو، ایربگ تامین می‌کنند. یکی از آن‌ها شرکت‌های وابسته به خود آن خودروساز بوده که بیشترین درصد باقیمانده خودرو را به دلیل نبود ایربگ دارد. دومین شرکت ما هستیم که درصد کمتری از آن‌ها داریم.

آیا صادرات قطعه هم دارید؟ 

در سال 91 دسته سیم را به طورهفتگی یک تریلر به پژو فرانسه صادر می‌کردیم. اما واقعیت این است برای سایر قطعات ما، محصولات به اندازه کافی برای تامین خودروسازان داخلی نیز وجود ندارد.

یک سوال خارج از موضوع؛ آیا کروز قصد خرید سهام ایران‌خودرو را دارد؟ 

اگر از نظر حقوقی بیان کنید، شرکت کروز به هیچ عنوان قصد خرید سهام گروه‌صنعتی ایران‌خودرو را نداشته و اگر توان مالی داشته باشد، باید اقدام به تسویه حساب کند. ممکن است اشخاص حقیقی و صاحبان شرکت چنین نظری داشته باشند که باید مشخصا از آن‌ها سوال شود. همچنین ما تمایل به دریافت سهام ایران‌خودرو به جای بدهی گذشته نداریم، چون دردی از ما را دوا نمی‎کند و الان نقدینگی برای ما مهم است.

بازدید از خط تست

در بدو ورود به کارخانه شماره 3 کروز به بازدید از مرکز تست قطعات پرداختیم. ابتدا به آزمایشگاه تست قطعات رفتیم که قطعات و مجموعه‌های مربوط به ایربگ اعم‌از داشبورد و... را موردتست قرار می‌دهند. این تست در شرایط محیطی خاص از دمای منفی 35 درجه تا مثبت 85 درجه سانتی‌گراد در جهت‌های X,Y,Z تست می‌شود. اما تست ایربگ در سه دما انجام می‌شود که عبارت است از دما منفی 30 درجه، مثبت 23 و مثبت 80 درجه. قبل از این که قطعات را تست کنند، به مدت چهار ساعت داخل یک دستگاه قرار می‌دهند تا به دماهای مذکور برسد.

پس از آن قطعات را خارج کرده و در زیر دو دقیقه تست‌های لازم را برای آن انجام می‌دهند. مراحل تست ایربگ که همان فعال‌سازی است، توسط دو دوربین سرعت‌بالا (12هزار فریم در ثانیه) فیلم‌برداری می‌شود.

برای بررسی بازشدن ایربگ، این فرایند از طریق دو دوربین و از دو زاویه متفاوت فیلم‌برداری می‎شود و سپس این فیلم‌ها را برای صحت عملکرد و.. کارشناسان مربوطه بررسی و بازبینی می‌کنند. کل تست باز شدن ایربگ در 100 میلی ثانیه انجام می‌شود. از زمان حس کردن ضربه توسط سنسور موردنظر تا زمان بازشدن کامل آن 75صدم ثانیه به طول می‌انجامد.

مجهزترین خط تولید رنگ در خاورمیانه

پس از بازدید از آزمایشگاه به خط رنگ رباتیک رفتیم. مکانیزه‌ترین و بهترین خط رنگ سپر و قطعات پلاستیکی در خاورمیانه متعلق به شرکت کروز است که 18 ربات دارد. تمام فرایند توسط ربات انجام می‌شود. قطعه، هنگام ورود به خط دو مرحله رنگ و یک مرحله آستر را پشت سرمی‌گذارد، سپس به کوره منتقل و درنهایت نیز به واحد پیش‌مونتاژ ارسال می‌شود.

در واحد پیش‌مونتاژ قطعاتی از قبیل چراغ‌ها و سایر متعلقات نصب می‌شوند. در صورت وجود هرگونه خط و خش قطعه تعمیرمجدد یا پولیش می‌شود. ظرفیت سالانه تولید سپر در خط رنگ 250 تا 280 هزار خودرو است که سپرهای جلو عقب آن را تامین می‌کند.

خط‌تولید داشبورد

در این خط دستگاه تزریقات، قطعاتی از قبیل داشبورد، رودری، قطعات بزرگ سیستم تهویه و... را تولید می‌کند. این خط قطعات مذکور را برای خودروهای داخلی تولید و به خودروسازان براساس سفارش‌ها تحویل می‌دهد.

خط‌تولید چراغ 

یکی از محصولات دیگر شرکت کروز، چراغ است. این شرکت، چراغ‌ خودروهای سمند،رانا، پژو پارس، پژو 206، پژو 207، ساینا، تیبا و کوئیک را تولید کرده که ظرفیت تولید آن روزانه هزار دستگاه چراغ است. 

نگاهی به خط تولید ایربگ

تولید ایربگ از چهار جز اصلی تشکیل شده است. نخست، کاور ایربگ است که توسط تزریق پلاستیکی که از گذشته نیز محصول تولیدی این شرکت بوده، تولید می‌شود. تولید آن بسیار حساس است زیرا ظرافت خاصی برای بازشدن ایربگ دارد. قطعه دوم، کیسه ایربگ است که با فعال شدن چاشنی کیسه از هوا پرشده و مانع از برخورد سرنشین با قطعات داخل خودرو می‌شود.

قطعه سوم چاشنی است و آخرین قطعات نیز هوزینگ و نگهدارنده مجموعه ایربگ است. قبل از خط‌مونتاژ این قطعات تهیه می‌شوند، کیسه‌ها توسط خط موجود در شرکت دوخته و تولید می‌شوند. قطعات براکت و... نیز تولید داخل این مجموعه است.

در خط مونتاژ این قطعات روی هم اسمبل می‌شوند. مهم‌ترین بخش آن شیوه تاکردن کیسه است که برای هر خودرو براساس سرعت بازشدن متفاوت است. این تا کردن به‌وسیله دستگاه و در خط کنترل‌های کیفیت‌ از هر نظر برای آن‌ها انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =