اولیور زیپسه مدیرعامل جدید ب‌ام‌و

زیپسه هنوز چند سالی تا سن بازنشستگی مورد نظر ب‌ام‌و یعنی 60 سالگی فاصله دارد. او شور و شوق زیادی برای تولید انعطاف‌پذیر دارد؛ چیزی که این کمپانی باید برای تولید و توسعه همزمان خودروهای الکتریکی و خودروهای موتور احتراق داخلی، در آن استاد شود

به گزارش «اخبار خودرو»، در ماه میلادی جاری اولیور زیپسه پیش از آنکه بداند قرار است مدیرعامل گروه خودروسازی ب‌ام‌و شود، در جمع خبرنگاران و رسانه‌ها در آکسفورد انگلستان سخنرانی پرشور و هیجانی را درباره بهترین شیوه ترویج خودروهای الکتریکی و تولید انبوه این خودروها برگزار کرد.

زیپسه 55 ساله که سابقه‌ فعالیت 28 ساله در بخش‌های مختلف این خودروسازی آلمانی را دارد، در جمع خبرنگاران خودرویی بریتانیا صحبت می‌کرد؛ هرچند که بعید نیست پیش از این سخنرانی خبرهایی درباره سکانداری ب‌ام‌و در یک دهه آینده به گوشش رسیده باشد.

خانواده‌ای که مالکیت ب‌ام‌و را بر عهده دارند با چالشی جدی روبرو هستند؛ ب‌ام‌و به خطر شتاب و ویژگی‌های اسپرت خودروهای سواری و کراس‌اوورهایش مشهور است، اما باید پیشرانه‌هایش را بدون آنکه ذره‌ای از سرعت و شتاب آنها کاهش پیدا کند، الکتریکی بسازد و البته برای انجام چنین کار دشواری تنها چند سایت تولیدی بسیار شلوغ را در نقاط مختلف جهان در اختیار دارد.

تمرکز زیپسه در مد نظر قرار دادن این چالش باعث شد که در هفته گذشته سمت مدیرعاملی ب‌ام‌و را تصاحب کند. در شانزدهم ژوئیه هیأت نظارت ب‌ام‌و در حالی‌که در بزرگ‌ترین کارخانه مونتاژ ب‌ام‌و واقع در اسپارتانبرگ کارولینای جنوبی جمع شده بود، زیپسه را به عنوان جانشین هارالد کروگر برگزید و قرار شد از ماه اوت زمام امور به دستان او سپرده شود. 

کلیدی به اسم انعطاف‌پذیری

زیپسه که کار خود را در ب‌ام‌و به عنوان کارآموز آغاز کرد، از مدتی پیش به همراه کلاز فورلیش، عضو 59 ساله هیأت نظارت ب‌ام‌و، به عنوان کاندیداهای احتمالی مدیرعاملی ب‌ام‌و معرفی شدند.

زیپسه هنوز چند سالی تا سن بازنشستگی مورد نظر ب‌ام‌و یعنی 60 سالگی فاصله دارد. او شور و شوق زیادی برای تولید انعطاف‌پذیر دارد؛ چیزی که این کمپانی باید برای تولید و توسعه همزمان خودروهای الکتریکی و خودروهای موتور احتراق داخلی، در آن استاد شود.

زیپسه در جمع خبرنگاران که در رویدادی در کارخانه مونتاژ مینی جمع شده بودند، اعلام کرد: «انعطاف‌پذیری کلید ماجراست».

به گفته او پیش‌بینی تقاضا برای خودروهای برقی در سال‌های پیش‌ رو برای ‌ب‌ام‌و به سادگی پیش‌بینی تقاضا برای محصولات سنتی آن نیست: «اگر ما موفقیت سری 3 را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم تا حد زیادی به آن تکیه کنیم. اما پیش‌بینی خودروهای الکتریکی بسیار دشوارتر است. اگر شما به هر طریق انعطاف‌پذیر نباشید، دستیابی به موفقیت در بازار دشوار خواهد بود. موفقیت و پیشروی، به معنی سودآور ماندن است.» 

مجادله بزرگ

سخنرانی اولیور زیپسه در کارخانه آکسفورد 40 دقیقه طول کشید و نیمی از آن زمان به توضیح این مطلب اختصاص یافت که چرا ب‌ام‌و نباید به همان مسیری برود که خودروسازی مانند فولکس واگن در تولید پلت‌فرم‌های الکتریکی واحد در پیش گرفته است. این موضوع در سال‌های اخیر سوژه مجادلات راهبردی در ب‌ام‌و بوده که ظرفیت تولید محدود این شرکت در سراسر جهان به پیچیده‌تر شدن آن دامن زده است. ب‌ام‌و در ماه ژوئن اعلام کرد که تا سال 2023،  بیست‌وپنج  مدل الکتریکی را به بازار معرفی خواهد کرد.

حضور آقای زیپسه در کارخانه مینی واقع در جنوب انگلستان هم به مناسبت رونمایی از نخستین خودروی الکتریکی مینی با نام کوپر SE صورت گرفته بود.

این خودرو از همان پلت‌فرم مورد استفاده در مدل‌های احتراق داخلی بهره می‌گیرد و در خط تولید یکسانی تولید می‌شود. به گفته زیپسه هزینه هماهنگ‌سازی کارخانه بسیار اندک بوده و نیازی به زحمت فراوان نداشته است.  

زیپسه، مهندس مکانیکی که زمانی در دانشگاه یوتای آمریکا علوم کامپیوتر را خوانده، چندین سال است که از لزوم افزایش کارآمدی و انعطاف‌پذیری ب‌ام‌و حرف می‌زند.

او در مقام عضو هیات نظارت (که مسئولیت رسیدگی به تولید را بر عهده داشته)، توسعه این شرکت آلمانی را در مجارستان، چین و ایالات متحده اداره کرده است و در عین حال توانسته حاشیه سود تولید ب‌ام‌و را نیز افزایش دهد.

زیپسه با اشاره به سنجش‌های موجود در صنعت در خصوص زمان مورد نیاز برای تولید در هر کارخانه گفت: «ما یک سیکل 72 ثانیه‌ای در کارخانه‌هایمان داریم. در کارخانه‌های آلمان  این سیکل اندکی کمتر از 60 ثانیه است. راز کار این است که بدون از دست دادن کارآمدی رانشگرهای مختلف را در یک کارخانه باهم ادغام کنیم.»   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =