جت استار

جت استار از جمله شرکت‌های هواپیمایی است که در پروازهای طولانی و کم‌هزینه پیشگام به شمار می‌آید. این شرکت از سال 2006 پروازهای طولانی و کم هزینه را با هواپیماهای ایرباس 330 انجام داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، تاکنون این شرکت توانسته در مسیرهای کم مسافری که شرکت کانتاس تمایلی به انجامش نداشت، به سوددهی چشمگیری دست پیدا کند. گفتنی است که جت استار از زیرمجموعه‌های شرکت هواپیمایی کانتاس به شمار می‌آید. 

اکنون به مدت چند سال است که جت استار شبکه پروازی‌اش را گسترش نداده است که بیشتر به خاطر محدودیت در ناوگان هوایی است، زیرا شرکت هواپیمایی کانتاس نسبت به انتخاب ناوگان این شرکت تصمیم می‌گرفت. 11 فروند بوئینگ 8-787 جت استار جایگزین یازده ایرباس 330 شده است. اکنون این شرکت با به کار گرفتن ایرباس های 321ال آر می‌تواند مسیرهای طولانی و کم هزینه مناسب هواپیمای باریک پیکر را آغاز کند؛ به ویژه در مسیرهای کم مسافری که کمتر کسی مایل به رقابت خواهد بود. به عنوان نمونه جت استار می‌تواند به وسیله ایرباس 321ال آر مسیرهای شش ساعتی را که اکنون به وسیله 787 انجام می‌شود، پرواز کند. 

 بیشترین ظرفیت مسافر

جت استار در نظر دارد 232 صندلی در 321 ال آر قرار دهد که تنها 8صندلی کمتر از بیشترین ظرفیت است.

در حال حاضر گروه کانتاس هواپیماهای 320 سئو خود را با ظرفیت 180 صندلی پرواز می‌دهد، در حالی که تعداد صندلی‌های بوئینگ 8-787 آن 335 است. شرکت کانتاس در مسیرهای کوتاه بیشتر از هواپیماهای بوئینگ استفاده می‌کند. 

در مقایسه با بوئینگ 8-787 هزینه پروازی 321 ال آر اندکی کمتر است. این امر به جت استار امکان می‌دهد تا در مسیرهایی مانند استرالیا به بالی بهتر رقابت کند و در صورت استفاده از ایرباس 321ال آر، بوئینگ‌های 8-787 در مسیرهای طولانی‌تر آسیا به کار گرفته شوند. به ویژه در مسیرهای کم مسافری که کانتاس مایل است حضور داشته باشد؛ ولی به خاطر هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات کامل امکان‌پذیر نیست. 

استفاده از ایرباس 321 ال آر در مسیرهای جدید 

جت استار می‌تواند با تعدادی از 18هواپیمای ایرباس 321 ال آر مسیرهای تازه‌ای را آغاز کند که تقاضای کمتری نسبت به گنجایش 8-787 دارد و ایرباس 320 سئو برد لازم را برای آن ندارد. البته مدیرعامل این شرکت گفته است که این هواپیماها مسیرهای داخلی زیادی را برای ما  پرواز  خواهند کرد. از سوی دیگر می‌توانند دامنه شبکه‌مان را گسترش دهند. 

ایرباس می‌گوید برد هواپیمای 321 ال آر 7400 کیلومتر است. با توجه به این برد پروازی ایرباس 321 ال  آر می‌تواند تمام آسیای جنوب شرقی را از ملبورن یا سیدنی پوشش دهد.

از سوی دیگر با توجه به تعداد زیاد صندلی‌هایی که برای این هواپیماها در نظر گرفته شده است، مدیرعامل شرکت اظهار می‌دارد مسیر سیدنی- بالی نهایت بردی است که هواپیما می‌تواند یکسره پرواز کند. 

با توجه به برد اعلام شده به وسیله ایرباس، شرکت جت استار می‌تواند از سیدنی یا ملبورن به مقصدهایی در اندونزی پرواز کند؛ ولی هنوز هیچ‌توجهی به سایر مقصدها در جنوب شرق آسیا نشده است. 

جت استار در نظر دارد با استفاده از ایرباس 321 ال آر مسیرهای جدیدی را از غرب استرالیا به نیوزیلند و از شرق استرالیا به جزیره‌های اقیانوس آرام آغاز کند. برد این مسیرها تقریبا یکسان است. 

فرصت‌های مناسبی برای آغاز مسیرهای جدید از مرکزیت گروه جت استار در ژاپن به سنگاپور و ویتنام وجود دارد که می‌توان با هواپیمای ایرباس 321 ال آر انجام داد؛ ولی تا پس از سال 2022 شبکه پروازی پایگاه این شرکت در ژاپن وجود ندارد. زیرا شرکت می‌خواهد همه ناوگان 321 ال آر را بر پروازها از استرالیا متمرکز کند. 18 هواپیمای نخست این امکان را به شرکت می‌دهد تا مسیرهای تازه‌ای را از استرالیا  پرواز کنند.

شرکت هواپیمایی جت استار رویکرد بسیار محافظه کارانه‌ای را در پیش گرفته است و تا تحویل هواپیمای ایرباس 321 ال آر فرصت کافی برای انسجام بخشیدن به مسیرهای پروازی وجود دارد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =