برلیانس v5

برلیانس v5 به عنوان اولین و آخرین شاسی بلند برلیانس در ایران شناخته می‌شود. خودرو باکیفیتی که می‌توانست همچون سایر اعضای خانواده برلیانس در ایران به موفقیت چشمگیری برسد با این حال شرایط این اجازه را نداد.

برلیانس v5 اولین شاسی بلند برلیانس است که گفته می‌شود در طراحی آن مهندسان آلمانی با برلیانس همکاری داشته‌اند. هرچند این همکاری از طراحی ظاهری خودرو فراتر نرفت و هیچ گاه مهندسان آلمانی به شکل مستقیم وارد خط تولید این خودرو نشدند. شباهت این خودرو به نسل اول بی ام و x1 نیز به این دلیل است که در واقع طراح هر دو خودرو یک نفر است.

در سال 1392 بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره سایپا خط تولید خودروهای برلیانس را در ایران به راه انداخت. در ابتدا خانواده h300 و بعد از آن خانواده h200 موفقیت‌های زیادی در فروش به دست آوردند. با توجه به تب خرید شاسی بلندهای چینی در ابتدای دهه 90، سایپا برای جا نماندن از رقبای خود نیاز داشته تا یک شاسی بلند چینی نیز به بازار عرضه کند. در این بین برلیانس v5 و چانگان cs35 گزینه‌های پیش روی سایپا محسوب می‌شدند. سایپا همزمان مشغول فراهم ساختن شرایط هر دو خودرو برای عرضه آن‌ها به بازار بود. در آن شرایط برای کار با چانگان در مدت زمان کوتاه‌تری آماده شد و این خودرو به عنوان محصول شاسی بلند چینی سایپا وارد بازار شد. سایپا با توجه فروش بالای برلیانس ها تصمیم گرفت تحت هر شرایطی v5 را نیز در سبد محصولات خود قرار دهد اما اوضاع به خوبی پیش نرفت و خیلی زود تولید و واردات برلیانس v5 متوقف شد.

بررسی ارزش خرید برلیانس v5

در زمان عرضه برلیانس v5 افراد زیادی آینده نسبتاً خوبی برای این خودرو پیش بینی می‌کردند. ظاهر اروپایی خودرو یک برگ برنده برای آن محسوب می‌شد اما دلایل بیشتری نیز برای خرید برلیانس v5 وجود داشت. کیفیت ساخت خودرو به خصوص در نمونه‌های وارداتی، موتور میتسوبیشی و تعلیق نرم این خودرو از مواردی است که می‌توانست به فروش برلیانس v5 در ایران کمک کند. گیربکس اتوماتیک نیز در آن زمان در همه شاسی بلندهای چینی دیده نمی‌شد و می‌توان آن را هم یک ویژگی مهم در نظر گرفت. با این حال همانطور که قبلاً اشاره کردیم شرایط طبق انتظار پیش نرفت و با توجه به واردات و تولید محدود آن در ایران، بازار خرید و فروش برلیانس v5 دست دوم شرایط چندان خوبی در ایران ندارد. آگهی‌های خریدوفروش برلیانس v5 در سایت دیوار نیز نشانگر همین موضوع است. علاوه بر این مشکلات گفته شده، قیمت برلیانس v5 نیز می‌تواند یک نکته منفی دیگر باشد.

وضعیت ماندگاری قطعات و استهلاک برلیانس v5

این خودرو هم به صورت واردات مستقیم و هم به صورت مونتاژی در بازار یافت می‌شود. بین نمونه‌های وارداتی و مونتاژی این خودرو تفاوت‌هایی وجود دارد و کیفیت این دو یکی نیست. به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه واحد را برای تمام برلیانس v5 های بازارا پیچید. با این حال چند نکته کلی در مورد این خودرو وجود دارد. کیفیت ساخت خودرو در مجموع قابل قبول است و می‌توان آن را در سطح سایر اعضای خانواده برلیانس دانست. کیفیت متریال استفاده شده درون خودرو چندان سطح بالا نیست اما راضی کننده به نظر می‌رسد. ماندگاری قطعات خودرو همانند سایر خودروهای چینی بازار قابل اعتماد نیست و ممکن است بعد از مدتی خریداران را دچار مشکل کند. با این حال اکثر خریداران تا قبل از 80 هزار کیلومتر مشکل خاصی را گزارش نکرده‌اند. فنربندی خودرو نرم است و تا حد خوبی از انتقال کوبش‌ها به قطعات داخلی خودرو جلو گیری می‌کند. این نکته در پایین نگه داشتن هزینه‌های استهلاک خودرو یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

بازار قطعات یدکی و هزینه لوازم مصرفی

شرایط بدی که برای برلیانس v5 رقم خورد سبب شد سایپا با این شاسی بلند چینی همچون فرزندی نا خواسته رفتار و خیلی زود این خودرو را به حال خود رها کند. پشتیبانی پارس خودرو نیز برخلاف اعضای سری h شامل حال برلیانس v5 نشد تا بدشانسی‌های این خودرو و صاحبان آن تکمیل شود. بازار قطعات یدکی برلیانس v5 شرایط خوبی ندارد و ممکن است برلیانس v5 به علت نایاب بودن یک قطعه برای مدت طولانی زمین گیر شود. هزینه لوازم مصرفی نیز مانند سایر خودروهای بازار رشد چند برابری داشته است و خریداران برلیانس v5 شرایط سختی از این لحاظ خواهند داشت.

منبع : ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =