واردات خودروهای کارکرده

۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص نشدند

به گزارش «اخبار خودرو»، ریشه‎یابی کاهش روزانه قیمت خودرو در بازارهای مصرف، توجه بسیاری از کارشناسان را به اهمیت ترخیص خودروهای خارجی از انبارهای گمرک و ضرورت تحویل خودروهای پیش‎فروش‎شده ازسوی کارخانه‌های داخلی جلب کرده است. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در این باره توضیح داد: «قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص به‎موقع، ۱۰ تا ۲۰درصد دیگر کاهش خواهد یافت.»

وی با بیان این‎که درخواست تمدید با توجه به اتمام مهلت مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی، ازسوی این انجمن به دولتمردان ارائه شده است، افزود: «این مصوبه در ۱۶تیرماه سال جاری منقضی شد. به‌همین دلیل، ۱۰ روز پیش از اتمام مهلت مصوبه، از دفتر رئیس‎جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور خواستیم تا مصوبه با قید زمانی مکفی تمدید شود.»

مهرداد ارونقی، معاون‌فنی و امورگمرکی گمرک ایران نیز معتقد است دلیلی برای ادامه دپوی خودروهای دارای پروانه گمرکی در انبارهای گمرک وجود ندارد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران:

مردم خودروهایشان را می‎خواهند

 با توجه به تمدید دومرحله‌ای دستورالعمل اجرایی ترخیص خودروهای رسوب‎کرده از گمرکات کشور (در مرحله اول چهارماه و در مرحله دوم تمدید دوماه) این مصوبه موجب ترخیص چه تعداد خودرو از گمرکات کشور شده است؟  

در مرحله اول صدور مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک، حدود 200 تا 300دستگاه خودرو و در مرحله دوم نیز حدود 6هزار و 400 دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد. تاکنون حدود ۶هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده و حدود ۷هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده است که ۲هزار و ۴۰۰ دستگاه تحت نظر مقام قضایی قرار دارد.

 تاثیر ترخیص این خودروها در قیمت‌گذاری خودروهای خارجی موجود در بازارهای فروش به چه میزان بوده است؟ 

درصورتی‎که این خودروها به‎موقع ترخیص شوند و نرخ ارز نیز ثابت باشد، شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود.

 تعلل در تمدید مهلت مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک مانده چه تاثیراتی را بر سرمایه‌های مردمی خواهد گذاشت؟

خودروهای دپوشده در گمرک، سرمایه واردکنندگان و مردمی است که خودرو را خریداری و در بسیاری از موارد پول آن را هم  تمام و کمال پرداخت کرده‌اند. اگر این مهلت تمدید نشود، تکلیف این خودروها و سرمایه‌ها چه خواهد شد؟ مردم خودورهایشان را می‌خواهند و منتظر ترخیص آن‌ها هستند. بنابراین تنها راه این است مصوبه تمدید شود. البته قول مساعد داده شده که مهلت این مصوبه تمدید می‌شود.

 خواسته شما به‌عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از مسئولان ذی‌ربط برای ایجاد آرامش در بازارهای عرضه خودرو خارجی چیست؟

از تمام مسئولان خواسته شده است روند ترخیص‌ها را متوقف نکنند. چراکه با ترخیص خودروها از گمرک آرامش در بازار ایجاد می‎شود و در نتیجه شاهد کاهش بیش از پیش قیمت‌ها خواهیم بود. وضعیت قیمت‌ها در بازار از زمانی که مصوبه بازگشایی انجام شد، به‎صورت کاهشی بوده و سبب کاهش قیمت‌ها در کل بازار شده است. اگر دوباره روند بازار کنترل نشود، بازگشت التهابات به بازارهای خودرو اجتناب‎ناپذیر می‌شود و افزایش قیمت‌ها و تورم را در پی خواهیم داشت.

بنابراین لازم است پیش از آن‌که این اتفاق بیفتد و بیش از 7‌هزار خودرو معطل بمانند، باید فکری برای واردات خودروهای ترخیص‎نشده از گمرک کرد. درحال‎حاضر به‌عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام می‌کنم که 7هزار خودرو در گمرک مانده است؛ اجازه دهید این خودروها ترخیص و به بازار تقاضا تزریق شوند. این خودروها مالک دارند. بنابراین دولت باید برای جلوگیری از زیان بیشتر مالکان آن‌ها فکری کند.

 هزینه‌های گمرکی که خودروهای رسوبی در گمرکات کشور باید بپردازند، چه میزان برآورد شده است؟

هزینه‌های گمرکی برای این خودروها شامل  55، 65 و 75 درصد تعرفه گمرکی است که با احتساب عوارض و دیگر مواد، حداقل حدود 90درصد می‌شود که برای هر دستگاه خودرو محاسبه خواهد شد.

مهرداد ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران

دلایل مختلفی برای عدم ترخیص خودروها وجود دارد

 آمار دقیق خودروهایی که طی مهلت قانونی هیات دولت توانسته‌اند مراحل گمرکی را پشت سر بگذارند چه تعداد است؟

مهلت خودروهای دپوشده در گمرک به پایان رسیده و بالغ‌بر ۶۶۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شده است. حدود ۱۳هزار خودرو وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دپو شده بود اما پس دستورالعمل اجرایی ترخیص خودروها ظرف مدت شش‌ماه گذشته حدود ۶۶۰۰ خودرو ترخیص شده است، مابقی به‌دلایلی ازجمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضایی مجوز خروج نداشته‌اند.

 دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نحوه ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور تا چه انداره در تسهیل روند تشریفات گمرکی موثر بوده است؟

از حدود دو سال پیش نزدیک به ۱۳هزار خودرو وارداتی به دلایل مختلف در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شد و ترخیص آن‌ها با حواشی خاصی همراه بود. در این بین تخلف در ثبت‌سفارش غیرقانونی حدود 6481 دستگاه و در ادامه ممنوع شدن ثبت‌سفارش به‌دلیل سیاست‌های ارزی و تغییراتی که در جریان تامین ارز روی داد، ترخیص این خودروها را با مشکلاتی مواجه کرد. اما به‎هرحال از نیمه‌دوم سال گذشته و با مصوبات هیات وزیران، ترخیص خودروهای دپوشده آغاز شد. طبق مصوبه هیات وزیران از ۱۶ دی‎ماه سال گذشته تا اردیبهشت‎ماه امسال، مهلت چهارماهه‌ای برای ترخیص این خودروها تعیین شد. صاحبان خودروها در این فاصله فرصت داشتند طبق شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت صمت بر اساس مصوبه هیات وزیران ابلاغ شده بود، تشریفات لازم را انجام دهند و خودرو خود را ترخیص کنند.

 چه تعداد از خودروهای اظهارشده و دارای پروانه گمرکی هنوز موفق به عبور از درهای گمرک نشده‌اند؟ 

هیات وزیران در سال جاری مهلت تعیین‎شده را دو ماه دیگر تمدید کرد و تا ۱۶ تیرماه این فرصت برای صاحبان خودرو وجود داشت. آخرین آمار ترخیص خودرو تا پایان مهلت تعیین‎شده نشان می‌دهد در این فاصله ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۳۴۰ دستگاه به‌رغم این‎که اظهار شده به مرحله دریافت پروانه نرسیده است و صاحبان ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص خودروهایشان نشده‌اند.

 دلیل عدم خروج ۱۰۴8 دستگاهی که پروانه آن‌ها صادر شده، چه مانع قانونی بوده است؟

به هر صورت گمرک تسهیلاتی را در نظر گرفته بود و احتمال می‌داد با انقضای تاریخ تعیین‎شده دیگر مصوبه تمدید نشود. البته سیستم به نوعی تعریف شد که صاحبان خودرو بتوانند بعد از پرداخت حقوق ورودی پروانه دریافت کنند و در ادامه با صرف حداقل زمان، به درهای خروجی گمرک هدایت شوند تا با ارائه سایر مجوزهای قانونی ازجمله استاندارد، خودرو آن‌ها به مرحله ترخیص برسد. اما به دلایل مختلفی این تعداد خودرو ترخیص نشدند. از این رو، اگر هیات وزیران مهلت را تمدید کند، با دریافت مجوز یا رفع مشکلات مربوطه ترخیص خواهند شد.

 تعداد خودروهای ترخیص‎شده با تعداد خودروهایی که می‌توانستند به سبب مجوز هیات دولت از گمرکات خارج شوند، چه میزان بوده است؟

تعداد خودروهایی که ترخیص شده یا پروانه دریافت کرده‌اند، به حدود ۸۰۰۰ دستگاه رسیده و با ۱۳هزار دستگاه اعلام‎شده فاصله دارند. مابقی به دلایلی ازجمله عدم اظهار به گمرک یا داشتن پرونده‌های قضایی تحت‌رسیدگی قرار دارند.

 ثبت‌سفارش و نوع ارز خودروهای دپوشده در تسریع مراحل ترخیص این خودروها از گمرکات کشور چه نقشی دارد؟

خودروهایی که تا قبل از ۱۶مرداد سال گذشته دارای قبض انبار هستند، با ارز آزاد و بدون انتقال ارز بوده‎اند یا ممکن است با ارز بانکی باشند، اما خودروهایی که در فاصله ۱۶مرداد تا ۱۶ دی‎ماه سال گذشته دارای قبض انبار هستند، الزاما دارای ثبت‌سفارش بانکی بوده‌اند. اما در حالی که گفته می‌شد پیشنهادهایی برای ترخیص خودروهای بدون ثبت‌سفارش بانکی نیز به رئیس‎جمهور ارائه شده و احتمال موافقت با آن وجود دارد، فعلا هیچ‎گونه ابلاغیه‌ای به گمرک در این رابطه اعلام نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =