کد خبر: 225775
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
بیوگرافی

آیا بیوگرافی حرفه‌ای شما به اندازه‌ای که باید خوب و تاثیرگذار است؟ در این مطلب قصد داریم نکاتی را برای نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ ای به شما آموزش دهیم.

نوشتن یک بیوگرافی از اهمیت خاصی برای وب سایت شخصی شما برخوردار است. حتی اگر وب سایت شرکتی یا تجاری است، بد نیست در آن نام افراد رده بالا و کلیدی را ذکر کرده و توضیحاتی درباره‌شان ارائه کنید. البته هر بیوگرافی به شکلی مثبت تاثیرگذار نیست و در صورت عدم توجه، احتمالا به آن فرد و در ادامه مجموعه مربوط به وی آسیب وارد خواهد کرد.

نکاتی کلیدی در نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای

بسیاری از افراد به اهمیت نوشته‌ای که درباره خود یا دیگری در یک وب سایت قرار داده‌اند، تا زمان مطالعه یک بیوگرافی حرفه‌ای پی نمی‌برند؛ چرا به جای الگوگیری از دیگران، خودتان یک بیوگرافی الهام‌بخش برای بقیه ایجاد نکنید؟

در این مطلب قصد داریم نکاتی مهم در رابطه با این موضوع ارائه کنیم. با ویرلن همراه باشید :

۱- ایجاد یک صفحه «درباره» برای وب سایت یا پروفایل

پیش از نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای باید فضایی برای آن ایجاد کنید. این متن می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از دنیای مجازی قرار بگیرد. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. بعید نیست پیش از این، در برخی از آن‌ها نوشته‌ای درباره خود قرار داده باشید، اما بعد از پی بردن به اهمیت حرفه‌ای و خاص بودن بیوگرافی، تصمیم به تغییر آن‌ها بگیرید:

  • صفحه تجاری فیسبوک
  • پروفایل لینکدین
  • اکانت اینستاگرام
  • وب سایت شخصی
  • وبلاگ شخصی
  • وب سایت صنعتی

بسته به پلتفرم مورد نظر، اندازه بیوگرافی متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه در اینستاگرام، حداکثر سقف مجاز برای نوشتن متنی در قسمت Bio برابر ۱۵۰ کاراکتر است، در حالی که برای صفحه «درباره» یک وب سایت شخصی، هیچ محدودیتی از نظر تعداد کاراکترها، کلمات و جملات وجود ندارد. در صفحه تجاری فیس بوک نیز با محدودیت مواجه نیستید.

بعد از ایجاد، این متن باید بتواند به شکلی تاثیرگذار درباره شما صحبت کند. به همین دلیل بسته به فضای موجود، از شیوه متفاوتی به منظور نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای استفاده خواهیم کرد.

۲- شروع بیوگرافی با اسم کوچک و نام خانوادگی

اگر خوانندگان همه چیز را درباره بیوگرافی شما فراموش کنند، نامتان را هرگز از یاد نخواهند برد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اولین کلماتی که حین نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای به کار می‌برید، اسم کوچک و نام خانودگی‌تان باشد. حتی در صورت نوشته شدن آن‌ها در بالای متن توضیحات، باز هم این قانون را رعایت کنید. در این مورد استثنایی، تکرار ضروری است! به عنوان نمونه می‌توان به متن زیر اشاره کرد که اولین پاراگراف یک بیوگرافی حرفه‌ای است:

بیل گیتس در حالی که دنیای فناوری به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود، از سن ۱۳ سالگی برنامه‌نویسی را آغاز کرد. وی بعد از ورود به دانشگاه هاروارد و خلق نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگر طی کرد.

۳- نام بردن از برندهای مورد استفاده

هدف از نوشتن این بیوگرافی چیست؟ آیا می‌خواهید صرفا توضیحاتی درباره خود، تخصص، اهداف و دستاوردهایتان ارائه کنید یا هدف نهایی، تشریح یک کسب و کار رونق گرفته به دست شما است؟ از اشاره به برندی که در پی برقراری ارتباط بین آن و اسم خود هستید اطمینان پیدا کنید. به عنوان نمونه، در پاراگراف نمونه پایین، در کنار نام «بیل گیتس» برند «مایکروسافت» را هم آورده‌ایم.

حتی اگر یک فریلنسر هم باشید، بعید نیست یک نام تجاری برای وب سایتتان ایجاد کرده و در تلاش باشید در عوض جا انداختن نام خود در ذهن مشتریان، نام برندتان را در ذهن آن‌ها حک کنید.

در مقاله آموزش ساخت یک برند قدرتمند بر اساس آخرین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ به طور مفصل درباره شیوه‌های خلق یک برند قوی صحبت کردیم.

این موضوع در صورت راه‌اندازی یک شرکت تجاری برای خود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، به طوری که احتمالا ترجیح خواهید نام شرکت از اسم واقعی شما مجزا باشد. در چنین شرایطی باید، با در نظر گرفتن نکته دوم، از خودتان مختصر و مفید‌تر بنویسید:

بیل گیتس موسس و مدیر عامل سابق شرکت مایکروسافت است. شرکت وی توانست به وسیله معرفی سیستم عامل‌های پلتفرم ویندوز، نقش مهمی در راه یافتن سیستم‌های کامپیوتری به منازل کاربران عادی ایفا کند.

۴- ذکر موقعیت شغلی و حرفه کنونی

مهم نیست موسس یک شرکت یا یک متخصص سطح میانی هستید، چرا که در چند خطی بعدی بیوگرافی باید کاری که در موقعیت شغلی یا شرکت ذکر شده مشغول انجامش هستید را تشریح کنید. بسیاری تصور می‌کنند نوشتن موقعیت شغلی در ابتدای بیوگرافی کافی است و خواننده باید طبق عنوان، به طور دقیق به فعالیت‌هایی که فرد انجام می‌دهد پی ببرد.

در زمان نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای می‌بایست وظایف اصلی‌تان را برای خواننده مشخص کرده و به وی در ایجاد تصویری از شما در یک روز عادی کمک کنید. خواننده بیوگرافی شما باید بتواند نقش، تاثیر و جایگاه شما در صنعتی که درونش مشغول به فعالیت هستید را درک کند. اگر فرد مطالعه‌کننده دارای سواد تخصصی کافی نباشد، بر اساس عنوان، قادر به پی بردن به ریز فعالیت‌های شما نیست، پس نباید این دسته افراد را سردرگم رها کنید.

۵- ذکر حداقل یک دستاورد تخصصی

خواننده بیوگرافی باید بداند شما به عنوان یک فرد فعال در زمینه‌ای خاصی، تاکنون چه دستاوردهایی داشته‌اید؛ به راستی تاکنون برای خود یا دیگران چه کار مفیدی انجام داده‌اید؟ آیا این اقدام در صنعت و زمینه کاری شما، عملی تاثیرگذار محسوب می‌شود؟

در هر صنعت یا زمینه شغلی، افراد زیادی مشغول به کار هستند، به همین دلیل در صورت عدم ذکر دستاوردها و موفقیت‌های خود، به خواننده حس شبیه بودنتان به بی‌شمار متخصص دیگر القا خواهد شد، حتی اگر در یک شرکت شناخته شده و در یک موقعیت شغلی رده بالا مشغول به فعالیت باشید. در چنین شرایطی بعید نیست خواننده، تصور آسان بودن مسیر موفقیت شما را در ذهنش تداعی کند!

۶- تشریح ارزش‌ها و تاثیر آن‌ها در فعالیت‌های شما

چه کاری دوست دارید انجام بدهید؟ چه چیزی فعالیت و سهم شما در بازار را از دیگر همکاران و مخصوصا متخصص‌های همرده‌تان متمایز می‌کند؟ چه ارزش‌هایی در سر پرورانده و چرا یک فرد یا شرکت باید همکاری با شما یا مجموعه‌تان را به بقیه ترجیح بدهد؟

به طور خلاصه، خواننده با مطالعه این بخش باید متوجه شود هر روز صبح به چه شوقی از خواب بیدار شده و چه ارزش‌هایی را دنبال می‌کنید؟ در صورت ذکر ارزش‌هایی جلب‌ توجه‌کننده (واقعی و نه شعار)، مشتریان زیادی را به جای همکاری با افراد یا شرکت‌های بزرگتر و باسابقه‌تر به سمت خود سرازیر خواهید کرد.

۷- توضیح مختصر درباره خود خارج از محیط کار

رفته رفته باید در نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای از توضیح و تفسیر درباره مسائل کاری دور شده و چهر‌ه خود خارج از حوزه کاری را در ذهن خواننده ترسیم کنید. به عنوان چیزهایی که اشاره به آن‌ها بیوگرافی حرفه‌ای شما را جذاب و خواندنی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانواده خود
  • شهر محل تولد خود
  • ورزش‌های مورد علاقه
  • علاقه‌مندی‌ها و تفریحات
  • موسیقی مورد علاقه و مقاصد اصلی سفر

انسان‌ها ارتباط برقرار کردن با دیگران را دوست دارند. هر چه با شفافیت بیشتر درباره خودتان توضیح بدهید، نزد افراد خواننده بیوگرافی محبوبیت بیشتری کسب خواهید کرد. برخی تصور می‌کنند این نکته خلاف قوانین نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای است و آن را از شکل جدی و حرفه‌ای خارج می‌کند، در حالی که این عقیده کاملا اشتباه است.

۸- شوخی با مخاطبان یا افزودن یک داستان و خاطره شخصی

بد نیست بیوگرافی را با متنی مفرح و جالب به اتمام برسانید. به وسیله این متن باید از تاثیرگذاری روی خواننده بعد از خارج شدنش از این صفحه اطمینان پیدا کنید. نوشتن یک خاطره شخصی که به نوعی با کارتان نیز مرتبط است، خالی از لطف نخواهد بود.

باید در عین خاطره‌گویی، فاصله را با خواننده حفظ کنید. هدف از نکته ۷ و ۸ برداشتن موانع میان شما و خوانندگان و ایجاد یک رابطه صمیمانه است، به طوری که مشتاق به دیدار شما از نزدیک باشند، اما در عین حال نباید زیاده‌روی کنید.

 نوشتن یک خاطره خیلی خصوصی می‌تواند نمونه‌ای از این زیاده‌روی باشد!

منبع : VIRLAN

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سایت دختر پارسی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    7 2
    سلام. بابت توضیحات کاملی که ارائه دادید، سپاسگزارم.
  • Fakhruddin wahidi TR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    6 0
    بابت توضیحات تون خیلی مچکرم
  • سلماز IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 3
    خیلی عالی و مختصر و نکته ای توضیح دادین .فقط چطوری اینهمه رو توی 150 کاراکتر واسه اینستا جا بدم ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =