خودروهای مانده در گمرکات جنوبی کشور

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس: خودروهای ‌وارداتی اعم‌از ثبت‌سفارش شده و نشده باید با انجام تشریفات گمرکی ترخیص شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، چندهزار دستگاه خودرو که سرمایه‌های مردم محسوب می‎شوند، بیش از دوسال است در گمرک‎های کشور زیر آفتاب و باد و باران قرار گرفته‌اند و در حال پوسیدن هستند. این درحالی است که هیات دولت مصوبه‌ای را براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در تاریخ ۱۶ دی‎ماه ۱۳۹۷ توسط اسحاق جهانگیری، معاون‎اول رئیس‎جمهور برای اجرا به وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و بانک‌مرکزی ابلاغ کرد تا براساس آن خودروهای وارداتی که بدون تخلف وارد انبارهای گمرک شده‌اند، طی مهلت چهارماه ترخیص شوند.

در نهایت هیات دولت در اردیبهشت‎ماه امسال پس از اتمام مهلت چهارماهه دستورالعمل اجرایی به واردکنندگان برای ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور، باتوجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص آن‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته وجود داشت، این فرصت را برای ۲ ماه دیگر (تا اواسط تیرماه جاری) تمدید کرد تا بلکه واردکنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند.

در این‌باره حجت‎الاسلام عبدالحمید خدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس معتقد است: «بن‌بست ایجادشده در مسیر واردات کالا و اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو از سوی دولت نه‎تنها موجب بیکاری گسترده در کلان‌شهرها شده بلکه برای شهروندان استان‌های مرزی که از این مسیر ارتزاق می‌کردند، دشواری‌هایی را به وجود آورده‌ است.»

 این روزها اخبار ضد و نقیضی در خصوص احتمال تمدید مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور از دفتر وزیر صمت در رسانه‌ها منتشر شده است، شما در خصوص احتمال تمدید مهلت این دستورالعمل چه نظری دارید؟

تمدید مهلت مصوبه نه‎تنها کمکی به مدیریت بازارهای مصرف است، بلکه می‌تواند ابزاری باشد برای دولت در کنترل درآمدهای مالیاتی موردانتظار در سال جاری. بر اساس اعلام معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، تا پایان ۱۶تیرماه امسال ۱۰۴۸ دستگاه خودرو رسوبی در گمرکات با تمدید مهلت ترخیص شده و در قالب مصوبه هیات دولت و دستورالعمل وزارت صنعت، پروانه دریافت گرفته و آماده ترخیص است که درصورت موافقت با تمدید مجدد زمان مصوبه هیات دولت فرایند ترخیص این خودروها کامل خواهد شد.

 گمرکات استان‌های جنوبی کشور بیشترین میزان از حجم خودروهای رسوبی در گمرکات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. گمرک استان بوشهر چه تعداد از خودروهای معطل مانده را در انبارهای این استان را توانسته‌ در مهلت مقرر ترخیص کند؟

حدود یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه از خودروهای رسوبی مربوط به گمرک بوشهر بوده که تا ۱۶ تیرماه امسال ۶۰۰ دستگاه از این تعداد خودرو ترخیص شد و کمتر از ۷۰۰ دستگاه خودرو وارداتی دیگر در گمرک بوشهر موجود است که در صورت تمدید مهلت این مجوز زمینه ترخیص آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

در بین خودروهایی که در انبارهای گمرک استان بوشهر وجود دارد، احتمالا برخی خودروها ثبت‌سفارش قانونی یا اظهارنامه گمرکی ندارند. آیا این موضوع می‌تواند مانعی برای کاهش سرعت ترخیص خودروهای وارداتی درصورت تمدید مهلت مصوبه باشد؟

آمار خودروهای مانده در گمرک بیش از تعداد خودروهای دارای ثبت‌سفارش قانونی به نظر می‌رسد. اما خودروهای ‌وارداتی اعم‌از ثبت‌سفارش شده و نشده باید با انجام تشریفات گمرکی ترخیص شوند.

خودروهای مانده در گمرک طی فرآیند اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو ازسوی دولت متحمل زیان‌های بسیاری شده‌اند که این خسارت‌ها متوجه شرکت‌های نمایندگی یا مصرف‎کننده نهایی خواهد بود. آیا درخصوص جبران این زیان‌ها تمهیداتی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده است؟

این خودروها به عنوان سرمایه های مردم سه‌سال است آفتاب و باد و باران می‌خورند و باید با چاره‎اندیشی مناسب به صاحبان آن‌ها تحویل شود. سرمایه‌های مردم نباید زیر تیغ آفتاب و رگبار باران و شلاق توفان بماند.

برخی فعالان اقتصادی معتقدند کالاهای وارداتی آنان باتوجه به اختیارات تفویض‎شده به نیروی انتظامی که این نهاد نظامی را مکلف می‌کند تا هر کالای مظنون به قاچاق را توقیف کند، در معرض ریسک‎های جدیدی قرار گرفته و ممکن است به تضییع حقوق تجار بینجامد. آیا انتقادات بازرگانان درخصوص نحوه اجرای قانون ظن قاچاق را به‎جا می‌دانید؟ 

گلایه برخی فعالان اقتصادی مبنی بر توقیف کالاهای آن‌ها به ظن قاچاق به‎جاست. بر این اساس، به کمیسیون قضایی پیشنهاد شده است موضوع توقیف کالا به ظن قاچاق از قانون حذف شود. جزئیات این پیشنهاد این بود که طرحی آماده کنند تا بحث قاچاق کالا از تعزیرات حکومتی به دادگاه انقلاب عودت داده شود. زیرا درگذشته که بحث قاچاق کالا در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شد به دلایل مختلفی مردم رضایت‌مندی بیشتری داشتند.

 با توجه به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا ازسوی کارگروه اقتصاد مقاومتی، هیات دولت بسیاری از اقلام وارداتی را که از بندرگاه‌ها به‎صورت پیله‌وری و ملوانی وارد کشور می‌شد، غیرمجاز تلقی کرد. تاثیرات این ابلاغیه در معیشت شهروندان استان‎های مرزی به چه میزان بوده است؟

رفاه، آسایش و معیشت مردم استان بوشهر با دریا گره خورده و هرگاه به هر دلیل - چه در بحث کالای همراه ملوان و چه در تجارت - به این بخش خدشه وارد شده، به‌تبع آن رفاه، آسایش و امنیت مردم نیز خدشه‎دار شده است. براساس گزارش‌های‌ معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان، هر وقت تجارت در سطح استان بوشهر با مشکل مواجه شده،  سرقت و سایر جرایم افزایش پیدا کرده که این موضوع نشان از اهمیت بازار آزاد و تجارت بین‌المللی در استان بوشهر است.

ارتزاق و معیشت بیشتر مردم استان بوشهر وابسته به واردات و ترخیص کالا از گمرکات است. اما ممنوعیت واردات کالا و خودرو طی دو سال گذشته موجب شده بسیاری از کارشناسان فنی در این حوزه مجبور به ترک استان یا تغییر شغل به مشاغل کاذب شوند.

درحالی‎که این استان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه واردات و صادرات دارد، ولی با وجود این مزیت، ظرفیت تجارت خارجی در استان و به‎ویژه شهر بوشهر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‎ها و قوانین دست‎وپاگیر به‎خوبی استفاده نشده است. باتوجه به وجود برخی قوانین دست‎وپاگیر باید به استانداران استان‌های ساحلی اختیار ویژه داده شود تا در زمینه تجارت خارجی بتوانند کمک بیشتری داشته باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب FR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    نمی خواد بعد از این همه مدت و بلا تکلیف موندن مال و اموال مردم ، سه قوه کاری کنند ، چونکه معلومه آینده شون چی میشه ، با این شاهکار افزایش تعرفه و ممنوعیت واردات ، پول و آینده ما رو که به باد دادند ...‌ متاسفم براشون ، یک مشت وعده و وعید و حرف مفت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =