سازمان خصوصی سازی

اگر مصوبه این واگذاری به مرحله اجرایی برسد، سازمان گسترش نیز چاره‎ای جز تمکین ندارد

به گزارش «اخبار خودرو»، بحث عرضه سهام باقی‌مانده دولت در خودروسازی در حالی هر روز داغ‌تر می‌شود که مباحث ضدونقیضی در رابطه با آن مطرح می‌شود؛ از وثیقه‎بودن سهام خودروسازی‌ها و مخالفت سازمان گسترش به‎عنوان صاحب سهام خودروسازی‌ها تا اهلیت داشتن یا نداشتن خریداران، همگی از مواردی است که باعث شده واگذاری باقی سهم دولت در خودروسازی‌ها پیچیده شود. این درحالی است که بسیاری نیز معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی و زیان بی‌سابقه خودروسازان خصوصی‌سازی نمی‌تواند گزینه مناسبی در زمان فعلی باشد و دولت نباید در شرایط فعلی خود را کنار بکشد.

ایراد مسئولان بورس به واگذاری تهاتری

با توجه به اظهار نظری که از سوی وزرای مربوطه در این خصوص می‌شود، به نظر می‌رسد عزم دولت برای واگذاری جزم است و این‌بار سهام عرضه خواهد شد و موعد این عرضه نیز ظرف امسال و سال آینده خواهد بود.

حتی شایعاتی درخصوص به سرانجام رسیدن این واگذاری شنیده می‌شد، اما قطعا تا زمانی که پولی جابه‌جا نشود نمی‌توان به‎طور قطع در این خصوص صحبتی کرد. ضمن این‎که بحث تهاتر سهام با بدهی‌های خودروسازان به قطعه‎سازان نیز مطرح شده است. اما آن‌طور که مسئولین بورس می‌گویند فروش سهام خودروسازان به وسیله تهاتر بدهی امکان‌پذیر نیست و باید حتما پول معاملات در این خصوص جابه‌جا شود.

قیمت سهام قبل از تجدید ارزیابی یا بعد از آن؟

بحث دیگری که درخصوص واگذاری سهام خودروسازان مطرح است بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت‌هاست. به گفته فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ایران‌خودرو ارزش این شرکت پنج برابر خواهد شد و به‎صورت تخمینی به 250 هزار میلیارد تومان خواهد رسید!

اما کارشناسان بورسی ارزش کل بازار سهام ایران‎خودرو را حدود هفت هزار و 700 میلیارد تومان ارزیابی می‎کنند که در صورت تجدید ارزیابی دارایی‎ها حداکثر با افزایش 700 درصدی به 53 هزار و 900 میلیارد تومان خواهد رسید. از سوی دیگر، تجدید ارزیابی با هدف پوشش زیان انباشته، تنها روی کاغذ و برای افزایش ارزش اسمی و دفتری (نه ارزش ذاتی) شرکت‎ها بوده و برای خریدار سهام تفاوتی ایجاد نمی‎کند.

در همین زمینه، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو نیز طی روزهای اخیر اعلام کرده اولویت اصلی برای تجدید ارزیابی، سرمایه‌گذاری‌های این شرکت است نه اموال آن. به نظر می‎رسد درصورتی‎که تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های ایران‎خودرو (مانند سرمایه‌گذاری انجام‎شده در پروژه 301 و ...) کفاف خروج این شرکت از زیر سایه ماده 141 قانون تجارت را بدهد، عجله‎ای برای تجدید ارزیابی اموال این شرکت در کار نخواهد بود.

ضرورت آمادگی قبلی خودروسازان

مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: ‌«مطابق مصوبه هیات واگذاری در تاریخ چهارم خرداد 98 قرار شد باقیمانده سهام دولت در دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو مانند 16 شرکت بورسی و فرابورسی دیگر واگذار شود، اما برای عملیاتی شدن این واگذاری باید آمادگی‌هایی در این دو شرکت انجام شود.»

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی مهم‎ترین مانع واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشورمان را وثیقه‎بودن سهام این شرکت‌ها در بانک به منظور وامی که دریافت‌ کرده‌اند می‌دانند. این در حالی است که وزارت صمت به‎راحتی می‌تواند این وثیقه را با وثیقه دیگری جایگزین کند.

قائم‎مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صراحتا مخالفت این سازمان را با واگذاری سهام‌اش در خودروسازی‌ها اعلام کرده است. هرچند که اگر مصوبه این واگذاری به مرحله اجرایی برسد، ایدرو نیز چاره‎ای جز تمکین ندارد. از آن سو، وزارت صمت به عنوان نهاد بالادستی ایدرو به‎صورت جدی در تلاش برای واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌هاست.

سازمان گسترش و نوسازی یا ایدرو که طی سال‌های اخیر همواره رهبری صنعت خودرو در کشور را برعهده داشته است، ظاهرا در دوره وزیر صمت جدید نقش خود را از دست رفته می‌بیند.

به نظر می‌رسد ایدرو نگران از بین رفتن کامل جایگاه نظارتی یا به قول خودش رگولاتوری‎اش در صنعت خودرو است و به دلیل نگرانی از واگذاری خودروسازان در شرایط بد اقتصادی، نمی‌خواهد خیلی راحت سهم خود را واگذار کند.

چند درصد سهام خودروسازان وثیقه است؟

محمود قامت، مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه می‌گوید: «تمام 17 درصد سهم دولت در سایپا هم‌اکنون در وثیقه بانک‌ها قرار دارد، اما در مورد ایران‌خودرو حدود چهار  درصد از 14 درصد باقی‎مانده سهام دولت در وثیقه بانک قرار دارد. اما نمی‌دانیم وام‌هایی که برای این سهام به عنوان وثیقه قرار داده شده چندساله است. درهرحال، خود مالک - یعنی وزارت صنعت - باید این سهام را فک رهن کند.»

سهام دولت مدیریتی است، نه کنترلی

قامت تصریح می‎کند: «سهام دولت در دو کارخانه خودروسازی به‎صورت مدیریتی است و کنترلی نیست؛ یعنی اگر کسی این سهام را خریداری کند، می‌تواند یک صندلی هیات‎مدیره را در اختیار گیرد، اما نمی‌تواند مدیرعامل انتخاب کند. سهام دولت در سایپا 17 درصد و در ایران‌خودرو 14 درصد به‎صورت سهام مدیریتی و غیرکنترلی باقی مانده است.» البته درصورتی‎که سهام‌داران عمده این دو شرکت اقدام به خرید سهام کنند، سهام نه‎تنها مدیریتی خواهد بود بلکه کنترلی نیز خواهد بود. چراکه تعداد صندلی‎های آنان در هیات‎مدیره را افزایش خواهد داد.

به این ترتیب در صورت وجود این شرط، سهام‌دار بعدی می‌تواند اقدام به تغییر مدیرعامل و به دست آوردن دو کرسی از هیات‎مدیره کند. پس در این‌صورت می‌توان سهام‌دار بعدی را تصمیم‌گیرنده بزرگ در صنعت خودرو دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

آخرین اخبار