دیوان عدالت اداری

اختلاف شهرداری با پلیس‌راهور، شورای شهر و فرمانداری درباره گرفتن عوارض از شهروندان در محدوده زوج‌وفرد سابق به مرحله‌ای رسیده است که ظاهرا تنها با حکم نهادی مانند دیوان عدالت اداری فیصله خواهد یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، اجرای طرح جدید ترافیک و حذف طرح زوج‌وفرد سابق با حاشیه جدی و تا حدی عجیب روبه‌رو شده و آن اختلاف‌نظر میان شهرداری با برخی نهادهای مرتبط با مدیریت شهری درباره اخذ عوارض از شهروندان در محدوده سابق زوج‌وفرد است. البته این حاشیه از اواخر سال گذشته آغاز شد اما با پافشاری طرفین بر مواضع خود به سال 98 نیز 
رسیده است.
ماجرا از جایی آغاز شد که سال پیش تهرانی‌ها به علت ورود به محدوده زوج‌وفرد هم عوارض به شهرداری پرداخت کردند و هم توسط پلیس راهور جریمه شدند. این در حالی بود که بیشتر شهروندان از ضرورت پرداخت عوارض بی‌خبر بودند و همین موضوع سرآغاز اختلاف پلیس راهور و شهرداری بود.

مبنای استنادهای طرفین مناقشه چیست؟

شهرداری تهران بر این باور است با مصوبه شورای شهر درباره طرح‌ترافیک‌ جدید حق دریافت عوارض را دارد. مسئولان شهرداری می‌گویند شورای شهر تهران زمانی که مصوبه نرخ طرح‌ترافیک را تصویب کرد، در تبصره‌ای به شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض از محدوده زوج‌وفرد را برای خودروهایی که در روزهای مخالف پلاک خود تردد می‌کنند، داده است.

هرچند  درحال‌حاضر سایر مسئولان شورا نظر متفاوتی دارند و حتی محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل هم از احتمال اشتباه در مصوبه شورای شهر گفته است.  

به‌هرحال پلیس راهور معتقد است دریافت عوارض توسط شهرداری فاقد مبنای قانونی و حقوقی بوده و طبق صورت‌جلسه شماره 48 شورای حمل‌ونقل ترافیک مورخه 2دی‌ماه 1396 پرداخت عوارض تنها مشمول محدوده طرح‌ترافیک است نه طرح زوج‌وفرد.

حمایت شورا و فرمانداری از پلیس راهور

در این میان بیشتر اعضای شورای شهر تهران و سپس فرمانداری به پشتیبانی از پلیس راهور به این مساله ورود کردند.

ابتدا رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران  اعلام کرد دریافت عوارض در محدوده زوج‌وفرد غیرقانونی است و مصوبه شورا که شهرداری به آن استناد می‌کند، درباره محدوده طرح‌ترافیک است و نه محدوده زوج‌وفرد سابق. وی تاکید می‌کند عوارض اخذشده توسط شهرداری غیرقانونی بوده و براساس تصور اشتباه شهرداری روی داده است.

اما از سوی‌دیگر فرمانداری تهران به‌نفع پلیس راهور رأی داد و دریافت عوارض ازسوی شهرداری را غیرقانونی اعلام کرد هرچند شهرداری همچنان بر نظرخود اصرار داشت. درنهایت اواخر سال گذشته پای دیوان عدالت اداری با شکایت پلیس راهور به این موضوع باز شد و حالا به‌نظر می‌رسد همان‌طور که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر اعلام کرده است رأی این نهاد فصل‌الخطاب 
خواهد بود.

آخرین اخبار

هرچند هنوز دیوان عدالت رای خود را صادر نکرده است اما چند روز پیش فرماندار تهران از حذف عوارض زوج‌وفرد در سال گذشته خبر داد که البته با واکنش مسئولان شهری همراه شد. در این زمینه  محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار اعلام کرد: «‌حتی یک‌ریال آن را نمی‌توانیم ببخشیم.»

وی در تفسیر خبر فرمانداری گفت: «منظور فرماندار تهران این بوده با استفاده از اختیارات دولت و پلیس، جرائم راهنمایی‌ورانندگی متخلفان ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 اعمال نشود 
یا بخشیده شود، ما هم نه‌تنها مشکلی از بابت بخشودگی یا حذف جرائم مذکور نداریم بلکه از آن نیز استقبال می‌کنیم.»

معاون حمل‌ونقل شهرداری گفت:«درمورد عوارض ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 الزام قانونی داریم، زیرا مصوبه‌ شورای اسلامی شهر را دارد، همچنین فرمانداری تهران و هیات‌حل اختلاف آن را تایید کرده‌اند.»

 به‌هرحال به‌نظر می‌رسد طرح جدید ترافیک به‌رغم همه فوایدی که داشته اما این حاشیه را هم به‌دنبال دارد زیرا به‌دلیل پافشاری طرفین بر مواضع خود چاره‌ای جز ورود نهاد ثالث مانند دیوان عدالت اداری برای فیصله موضوع باقی نمانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =