بازار خودرو

این‌گونه نیست که خودروساز بخواهد با ایجاد جو روانی قیمت‌ها را بالا ببرد. اصولا افزایش قیمت بیشتر به درد خودروساز نمی‌خورد. خودروساز بازار را رصد می‌کند و می‌داند که قیمت‌ فلان خودرو که تقریبا هیچ آپشن خاصی ندارد، نمی‌تواند بیشتر از این افزایش پیدا کند

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت خودرو این‌ روزها دچار نوسان است. البته این نوسان نه برای همه خودروها بلکه برای برخی خودروهای خاص اتفاق افتاده است. قیمت برخی خودروها طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته اما برخی خودروها به دلایل مختلفی خواهان بسیاری پیدا کرده‌اند. چرا که بحث جایگزین شدن با خودروهای جدید مطرح شده است و همین مساله سبب شده تا قیمت خودروهای قدیمی‌تر افزایش قابل توجهی پیدا کند. هرچند بحث استانداردها و همچنین جایگزین کردن خودروهای جدید با خودروهای قدیمی در حد حرف باقی مانده است، به‌نظر می‌رسد در این شرایط تاثیر خود را روی تعدادی از خودروها گذاشته است.

در این میان، برخی نیز معتقدند نه شایعات بلکه عملکرد و فروش خودروسازان است که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. این موضوع باعث هجمه به فرمول پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار شد؛ فرمولی که اصولا اجرایی نشده است. شاید بهتر است به‎جای فرمول پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار گفته شود فرمول قیمتی قبل از دی‎ماه ۹۷ و بعد از دی‎ماه ۹۷ یا فرمول قیمت‌گذاری با قیمت بهمن ۹۷.

عرضه محدود و افزایش قیمت‌ها در بازار

در این ارتباط سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها در روزهای گذشته می‌گوید: «درحال‎حاضر کارخانه‌های خودروساز فرمول پنج درصد کمتر از حاشیه بازار را رعایت نمی‌کنند. این فرمول مورد انتقاد است و همین قضیه باعث شد که قیمت خودروها افزایش پیدا کند.»

وی با بیان این‎که افزایش قیمت‌ها سبب ایجاد بار روانی در بازار خودرو شده است، اظهار می‌کند: «به‎عنوان مثال، پژو۲۰۶ قیمتی حدود ۵۸میلیون تومان داشت، اما از زمانی که فرمول پنج درصد حاشیه بازار اعمال شد، قیمت‌ها بالا رفت و شاهد قیمت‌های کنونی هستیم. چراکه تولیدکننده علاقه دارد محصول خود را با بالاترین قیمت بفروشد و با عرضه محدود قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه پس از آن، قیمت پنج درصد حاشیه بازار را در نظر می‌گیرد و به فروش می‌رساند. در همین رابطه باید خودروسازان قیمت تمام‎شده و میزان سود خود را مشخص کنند.»

خودروسازان عامل افزایش قیمت خودرو نیستند

این در حالی است که یک کارشناس صنعت خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «اجرا نکردن یک فرمول و برنامه بسیار بهتر از اجرای ناقص آن است اما درخصوص صنعت خودرو و قیمت‌گذاری که از سال گذشته اعمال شده است، باید بگوییم که هرچند این فرمول به‌طور کامل اجرا نشده، اما به‎هرحال اجرای ناقص آن از عدم اجرای آن بهتر است. یعنی با وضعیت بدی که خودروسازان گرفتار آن بودند و هستند، حتی اجرای ناقص این طرح به‌صورت 20درصد زیر قیمت حاشیه بازار یعنی با 15 درصد خطا هم باعث خشنودی خودروسازان خواهد بود.»

وی با رد این اتهام که خودروسازان عامل اصلی افزایش قیمت خودرو هستند، می‌گوید: «این‎که بگوییم خودروسازان با ایجاد بار روانی خودروها را گران می‌کنند تا به وسیله فرمول پنج درصد فروش خودشان را افزایش دهند، حرف صحیحی نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو که تمایلی به درج نام خود نداشت، با اشاره به تاثیر منفی این کار بر فروش و بازار خودروسازان اظهار می‌کند: «این‌گونه نیست که خودروساز بخواهد با ایجاد جو روانی قیمت‌ها را بالا ببرد. اصولا افزایش قیمت بیشتر به درد خودروساز نمی‌خورد. خودروساز بازار را رصد می‌کند و می‌داند که قیمت‌ فلان خودرو که تقریبا هیچ آپشن خاصی ندارد، نمی‌تواند بیشتر از این افزایش پیدا کند.»

وی تاکید می‌کند: «درست است که مصرف‌کننده یا دلال‌ها برای خرید و پیش‎خرید خودرو صف می‌کشند، اما آن‌ها باهوش هستند و مطمئن باشید خودرو را با قیمت نجومی نخواهند خرید. یعنی مصرف‌کننده خیلی خوب ظرفیت و کشش بازار و همچنین قیمت خودروها را می‌داند و هزینه بیشتری بابت یک خودرو پرداخت نمی‌کند.»

روش‎های خودروسازان برای افزایش قیمت محصول

این کارشناس با بیان این‎که خودروساز هم به تولیدات خود اشراف کامل دارد و به دنبال ایجاد شرایط جدید است، می‌گوید: «خودروساز به‎خوبی می‌داند که خودرویی که کمترین امکانات را دارد نمی‌تواند کشش بیشتری در بازار ایجاد کند. به همین دلیل خودروسازان برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه محصول و آپشنال‎کردن و فیس‌لیفت محصولات خود دارند.»

وی می‌افزاید: «خودروسازان قصد دارند با افزایش آپشن و تغییر در چهره خودروها به قیمت خودروهایشان بیفزایند. یعنی بابت فروش آپشن بیشتر پول دریافت کنند، نه با شوک به بازار و مسائل و شایعاتی که در خصوص آن‌ها مطرح می‌شود.»

این کارشناس بازار و صنعت خودرو می‌افزاید: «فروش خودرو با آپشن‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت موضوعی است که در تمام شرکت‌های خودروسازی دیده می‌شود. با این‌کار خودروسازان عملا از اتهام تنظیم بازار یا دستکاری کردن قیمت‌ها رها می‌شوند. ضمن این‎که باید بازار خودرو به مسیری حرکت کند که اصولا نیازی به فرمول‌هایی مانند فرمول پنج درصد یا شورای رقابت نباشد. چرا که هم خودروساز و هم خریدار خیلی خوب قیمت واقعی محصولات را می‌دانند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    از حرفاش معلومه خودشم جزی از دلالان و مونتاژکارانه چون خیلی ...گفته و نخواسته اسمش هم فاش بشه!
  • یک ایرانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    در افزایش قیمت خودرو همه مقصر هستند جز خودرو سازان
  • علیزلده IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    مشخصه که خودت هم از ..خودروسازان هستی . و گرنه اینهمه ازشون پشتیبانی نمی کردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =