تاثیر تصمیم اخیر اتحادیه اروپا بر آینده صنعت روانکارها

اعضای اتحادیه اروپا ‌استانداردهای سخت‌گیرانه تری را برای کاهش آلایندگی خودروها از سال 2020میلادی تصویب کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، قانونی که ارتباط مستقیم با صنعت روانکارها در دنیا  دارد و می‌تواند اثرات خرد و کلانی بر این صنعت بگذارد، چراکه خودروسازان بزرگ دنیا برای اجرای این قانون دو راهکار در پیش گرفته‌اند. برخی به دنبال توسعه خودروهای هیبریدی هستند و عده‌ای نیز توسعه خودروهای تمام‌برقی را مد نظر دارند.

دو مدل کاملا متفاوت که می‌تواند تاثیرات شگرفی بر  صنعت روانکارهای موتوری داشته باشد. هیبریدی هایی که همچنان نیازمند روغن‌های با کیفیت هستند و برقی‌هایی  که کمترین نیاز را به روانکار به‌ویژه روغن‌های موتوری دارند.

طرح اولیه این قانون در ماه مارس ارائه شد که براساس آن میزان آلایندگی کربنی خودروهای سواری و تجاری باید 5/37درصد کاهش یابد.مقایسه قانون جدید با طرح‌های گذشته حکایت از  افزایش 5/7درصدی برای کاهش آلایندگی کربنی دارد چراکه درطرح قبلی حتی در مورد ون‌ها و خودروهای تجاری قرار بود کاهش ۳۱ درصدی آلایندگی این نوع از خودروها تا پایان سال ۲۰۳۰ محقق شود. اما با رای مثبت ۵۲۱ عضو این اتحادیه در برابر ۶۳ رای منفی و ۳۴ رای ممتنع، قوانین سخت‌گیرانه‌تر بالاخره به تصویب رسید.

در این میان روانکارها نقش اساسی در کاهش انتشار کربن و مصرف سوخت‌ خودروها دارند. همانطور که در متن این قانون نیز ذکر شده، هدف اصلی این طرح کربن‌زدایی و مدرن کردن بخش حمل‌ونقل اروپا بوده است. بنابراین خودروسازان باید از پیشرانه‌های به‌روز در محصولات خود استفاده کنند که البته برای روانکاری پیشرانه‌هایشان نیز به روانکارهای  موتوری به‌روزتری نیاز دارند.

به‌عنوان مثال فورد روی گزینه‌های هیبریدی حساب باز کرده که اکثر این پیشرانه‌ها فقط به روغن‌های تمام سنتتیک روی خوش نشان می‌دهند. ولی در مقابل گروه فولکس‌واگن قصد دارد محصولات تمام‌برقی متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهد که حجم استفاده از روانکارهای مختلف در آن‌ها بسیار ناچیز است.

در گزارشی که در پارلمان اروپا خوانده شده آمده است: «تا سال ۲۰۲۳، کمیسیون مالی اروپا تصمیم‌نهایی خود برای پرداخت سرمایه به شرکت‌های که به سمت حمل‌ونقل بدون آلایندگی می‌روند را خواهد گرفت و پس از آن حمایت از متخصصان و کارگران را که در این مسیر تلاش می کنند در دستور کار قرار خواهد داد.»

 احتمالا شرکت‌های تولیدکننده روانکار برای تحقیق روی روغن‌های باکیفیت‌تر و هماهنگی با حمل‌ونقل پاک می‌توانند از این بودجه بهره‌مند شوند. همچنین تا سال ۲۰۲۳ این کمیسیون به نتیجه نهایی برای تغییر روش آزمایش آلایندگی خودروها خواهد رسید. این موضوع نیز می‌تواند روی تست‌های موتوری که در حال حاضر روغن‌سازها انجام می‌دهند تاثیرگذار باشد.

میگوئل آریاس کانته (Miguel Arias Canete) کمیسر بخش اقدام برای محیط‌زیست و انرژی در جریان این جلسه گفت: «اهداف جدید و مشوق‌ها کمک می‌کند صنایع اروپایی بپذیرند که نوآوری در مسیر حمل‌ونقل بدون آلایندگی، لازمه تقویت آنها برای حضور در بین رقبا خواهد بود. در همین زمان به صورت تدریجی باید شاهد تغییر در سوخت خودروها نیز باشیم، به‌نحوی که زمان کافی برای آموزش و ارتقای کارگران وجود داشته باشد. با در پیش گرفتن این مسیر، هیچ مشکلی برای اعمال تغییرات وجود نخواهد داشت.»

بنابراین شرکت‌های خودروساز فرصت خواهند داشت که مردم را هم برای استفاده از روانکارهای باکیفیت‌تر آماده کنند. روانکارهایی که تا پیش از این کمتر به سراغ آنها رفته بودیم و البته شاید در آینده لازم باشد سطوح کیفی جدیدتری برای هماهنگی با نیاز پیشرانه‌های پاک‌تر معرفی شود.

 باتوجه به تاکید ویژه‌ای که در قوانین جدید برای حرکت به سمت تولید خودروهای تمام‌برقی شده است  به نظر می‌رسد که روانکارسازها نیز باید به فکر ارائه راهکار مناسب برای کسب‌وکار خود باشند تا برای سودآوری و همراهی در این مسیر با مشکل مواجه نشوند.

بی‌شک اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر برای خودروها به نفع همه خواهد بود، اما مالکین این خودروها هم باید این نکته را بپذیرند که هزینه نگهداری پیشرانه‌های بهینه‌ و پاک‌تر بیشتر از موتورهای پرمصرف خواهد بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =