واردات تایرهای سنگین

 تایرهایی که با ارز دولتی تولید می‌شوند اما در بازار آزاد حتی به دو برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسند؛ آزادفروشی تایرهای تولید داخل آن‌هم توسط تعداد معدودی تولیدکننده، ‌این روزها به معضلی برای دولت و مسئولانی تبدیل شده است که ارز دولتی را برای تولید محصول ایرانی و فروش آن باقیمت‌های مصوب در بازار تخصــیص داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برخی تایرسازان از اعلام رسمی میزان تولید خود به وزارت صمت طفره می‌روند و تنها بخش اندکی از تولید روزانه خود را با قیمت‌های رسمی روانه بازار می‌کنند. 

این شرکت‌ها که بخش عمده‌ای از تایرهای تولیدی را به‌صورت آزاد در بازار عرضه می‌کنند نه‌تنها به سود مصوب دولت قانع نیستند بلکه برای تامین مواد اولیه خود به ویژه کائوچوی طبیعی نیز از ارز دولتی استفاده می‌کنند.

حال شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با خواندن دست این شرکت‌های متخلف سعی در ساماندهی امور و نظارت بر ارز دریافتی شرکت‌ها برای خرید مواداولیه به ویژه کائوچو دارد. تاجایی‌که قرار است هر نوبت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه را منوط به ارائه گزارش میزان تولید تایر در دوره‌های  قبل کند. 

بر این اساس اگر تایرسازی روزانه 100تن کائوچوی طبیعی مصرف می‌کند به تناسب آن نیز باید تایر تولید و با ارائه آمار در سطح عاملان فروش خود و با قیمت‌های مصوب توزیع کند. درحالی‌که برخی شرکت‌ها از ارائه این آمار طفره می‌روند و حاضر به اعلام دقیق میزان تولید و فروش خود نیستند،‌ دولتی‌ها هم قرار نیست تنها براساس میزان درخواستشان برای  واردات کائوچو به آنها ارز تخصیص دهند.

 اگرچه هنوز خبرهای رسمی از نحوه اجرای این شیوه‌نامه منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد با عملیاتی شدن آن،‌ ارز دولتی به  جای هزینه شدن برای تولید تایرهایی که دربازارآزاد به فروش می‌رسند در بخش‌های دیگر هزینه خواهد شد و  حتی سهمیه ارزی شرکت های متخلف به تولیدکننده‌های واقعی تایر خواهد رسید. 

البته بر اساس بررسی‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌پدیده آزادفروشی تایرهای تولیدشده با ارز دولتی تنها توسط برخی تایرسازان در حال انجام بوده و از آنجا که بیشترین حجم تولید این شرکت‌ها در بخش تایرهای بایاس به‌ویژه از نوع سنگین است،‌ می‌توان با کنترل میزان ورودی و خروجی کائوچوی طبیعی و تایر به آمار تولیدشان پی برد و جلوی فروش خارج از شبکه این شرکت‌ها را گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =