خودروهای در گمرک مانده

به گفته دو تن از نمایندگان، برای هیات‎رئیسه مجلس نیز جای تعجب داشته که این مشکل هنوز به قوت خود باقی است

به گزارش «اخبار خودرو»، انتظار شرکت‌های واردکننده خودرو برای پایاندادن دولت به دپوی اموال مردم در گمرکات کشور ادامه دارد. این موضوع به اندازه نیمی از عمر تردد مجاز خودروها در مناطق آزاد تجاری زمان برده، اما همچنان درخصوص بخش بزرگی از خودروهای متوقف در گمرک بینتیجه مانده است.

این درحالی است که به گفته بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و حجتالاسلام عبدالحمید خدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در صحبتهایی که این نمایندگان با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتهاند، برای شخص علی لاریجانی و دیگر اعضای هیاترئیسه مجلس نیز جای تعجب داشته که این مشکل هنوز به قوت خود باقی است و نه تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، نه مصوبه هیات دولت و نه دستورالعمل وزارت صمت بهرغم یکبار تمدید مهلت برای اجرا وجود خودروهای وارداتی بدون تخلف را در انبارهای گمرک به صفر نرسانده است.

بنا بر گزارشهای رسیده، در مهلت نخست مصوبه ترخیص تنها 500 خودرو از بلاتکلیفی خارج شدند، در مهلت تمدیدشده نیز طی دو ماه شرکت‌های واردکننده توانستند شش هزار و653 دستگاه از خودروهای رسوبکرده در گمرکات جنوبی کشور را روانه بازار کنند و به دست صاحبان اصلی برسانند.

ترخیص بیش از هزار خودرو در گرو تغییر یک عبارت

نکته قابل تاملی که این روزها دوباره گریبان‌گیر شرکت‌های واردکننده شده، به اتمام رسیدن مهلت لحاظشده دوم از سوی هیات‌دولت است؛ این انقضای تاریخ، امکان ترخیص یک هزار و 48 خودرو را که پروانه الکترونیکی دریافت کرده‌اند، غیرممکن کرده است.

در این راستا مهردادجمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرک ایران طی پیشنهادی به وزارت اقتصاد خواستار آن شد که با اصلاح مصوبه‌های هیات‌وزیران در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی محبوسشده، عبارت مهلت ترخیص را به مهلت صدور پروانه الکترونیکی تغییر دهند تا در این حالت امکان ترخیص یک هزار و 48 خودروی دیگر که پروانه دریافت کرده‌اند اما به دلیل اتمام مهلت در گمرک باقی مانده‌اند، فراهم شود.

ارونقی می‌گوید: «ترخیص تمامی خودروهایی که مراحل قانونی آن‌ها قابل انجام بوده یا حداقل این تعداد از خودروها که در گمرکات دپو شده‌ است، با تغییر عبارت مهلت ترخیص به مهلت صدور پروانه الکترونیکی امکانپذیر خواهد شد.»

آن‌طور که معاون فنی و امور گمرک توضیح داده، مهلت ترخیص خودروهای وارداتی دپوشده در 16تیرماه به پایان رسید و آمار از این حکایت داشت که شش هزار و 653 دستگاه در مهلت مقرر از انبارهای گمرک ترخیص شدند، اما یک هزار و 48 دستگاهی که پروانه‌های آن صادر شده است، به دلیل اتمام زمان تعیینشده در گمرکات همچنان باقی ماند و ترخیص نشد.

به گفته وی، در این شرایط رئیس گمرک برای تسهیل روند ترخیص خودروهای وارادتی دپوشده از وزارت اقتصاد و دارایی درخواست کرده است تا با طرح موضوع در مراجع ذیصلاح، ‌ اصلاحی در بند «۳» تصویبنامه هیات‌وزیران در تاریخ ۱۶ دیماه سال گذشته انجام داده و عبارت ترخیص کالا را به صدور پروانه الکترونیکی تغییر دهد تا مهلت ترخیص کالا به مهلت صدور پروانه تغییر یابد.

ارونقی ادامه داد: «اگر این اصلاح انجام شود، آنگاه برای بیش‌از یک‌هزار دستگاه دیگر که برای آن‌ها پروانه الکترونیکی صادر شده است، امکان ترخیص به‌وجود خواهد آمد، بدون آنکه زمان برای ترخیص تمدید شود

  340 خودرو آماده دریافت پروانه

خودروهای وارداتی از حدود بیش از دو سال پیش به دلایل مختلف از جمله ثبت سفارش غیرقانونی و یا تغییر سیاست‌های ارزی در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده بودند و مجوز ترخیص آن‌ها وجود نداشت، تا اینکه در نیمه دوم سال گذشته و براساس مصوبه هیات وزیران در ۱۶ دیماه اینگونه تصویب شد که مهلت چهارماهه‌ای برای ترخیص خودروها ایجاد شود که این مهلت در نیمه اردیبهشت امسال به پایان می‌رسید. اما هیات‌وزیران مهلت ترخیص را دو ماه دیگر تمدید کرد که آن هم نیمه تیرماه به پایان رسید.

بعد از پایان این مهلت درحالیکه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد فعلا برنامه‌ای برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف‌مانده نخواهد داشت، آمار اعلامی از سوی مسئولان گمرک نشان می‌داد در مهلت تعیین‌شده از حدود ۱۳هزار دستگاه نزدیک به شش هزار و 653 خودرو ترخیص شده و یک هزار و 48  دستگاه برای آن‌ها پروانه صادر شده است، ولی به دلیل پایان مهلت ترخیص و عدم تکمیل دریافت مجوزهای لازم این خودروها در گمرک باقی ماندند و همچنین ۳۴۰ دستگاه خودروی دیگر که شرایط قانونی دریافت پروانه را احراز کرده بودند نیز موفق به اخذ پروانه‌ الکترونیکی نشدند.

از این رو، اگر با پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد موافقت شود و مهلت ترخیص به مهلت صدور پروانه تغییر یابد، یک هزار و 48 دستگاهی که پروانه دریافت کردند نیز در زمانی کمتر از یک‌ماه ترخیص خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =