طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با موتورهای فرسوده

تلاش‌ها برای پلاک شدن دوباره موتورهای کاربراتوری به سه مانع سخت برخورده است؛ پلیس، شهرداری تهران و سازمان محیط‌زیست. 

به گزارش «اخبار خودرو»، باز هم موضوع پلاک شدن موتورهای کاربراتوی از حاشیه به متن آمده زیرا در روزهای گذشته درخواست بعضی موتورسازان از دولت برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری با واکنش منفی چند نهاد و دستگاه اجرایی و شهری روبه‌رو شده است.

مصوبه سال 95 دولت چه بود؟

از قرار معلوم تعدادی از موتورسیکلت‌سازان درخواستی برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتور کاربراتوری به دولت ارسال کرده‌اند و به‌زعم منتقدان این درخواست برخلاف مصوبات سابق دولت است.

در مصوبه‌ سال ۱۳۹۵ دولت که با اجماع دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارت صنعت به تصویب رسید، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شد و از آن تاریخ به بعد سازندگان باید تولید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می‌کردند. البته از همان زمان که نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت بود؛ زمزمه‌هایی مبنی‌بر تلاش موتورسیکلت‌سازان برای دریافت مجوز تولید موتور کاربراتوری به گوش می‌رسید اما هر بار با مخالفت‌های گسترده این موضوع منتفی می‌شد. این بار اما کمی موضوع فرق دارد و آن را می‌توان از شدت و گستردگی مخالفت‌ها متوجه شد.

نامه مخالفت سازمان محیط‌زیست به معاون اول رئیس‌جمهور

سازمان محیط‌زیست یکی از منتقدان جدی پلاک شدن موتورهای کاربراتوری است.  در همین باره مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «سازمان حفاظت محیط‌زیست با این درخواست به‌شدت مخالف است و ادله‌های خود را برای این مخالفت در قالب یک نامه تهیه و به اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور ارسال کرده‌ایم.»

به‌گفته برخی منابع بر اساس آزمونی که سال 1397 روی خروجی موتورسیکلت‌های کاربراتوری صورت گرفت، هر موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵گرم در کیلومتر آلودگی تولید می‌کند.

همین پژوهش نشان می‌داد ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند. این در حالی است که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰درصد کاهش داد.

شهرداری: دولت مقاومت کند

شهرداری تهران هم یکی از منتقدان پلاک شدن موتورسیکلت‌های کاربراتوری است و درهمین‌راستا محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت خواست در مقابل درخواست تولیدکنندگان برای شماره‌گذاری ۱۲هزار موتورسیکلت کاربراتوری کوتاه نیاید و مجوزی صادر نکند.

این مقام شهرداری تهران گفته است یکی از دلایل اصلی افزایش آلاینده اُزن در تابستان امسال، خروج «ناکس» از اگزوز این موتورهای کاربراتوری است چراکه هر موتور کاربراتوری پنج برابر یک خودرو یورو ۲ آلودگی تولید می‌کند. 

پورسیدآقایی گفته است شهرداری به دنبال آن است که موتورهای کاربراتوری موجود را نیز از رده خارج شود و بعید است دولت بخواهد فرصتی را به موتورسیکلت‌سازان برای تولید این نوع موتور بدهد.

مسئولان شهری ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری را گامی مهم در کاهش آلودگی هوای تهران می‌دانند و اعلام کرده‌اند این موتورسیکلت‌ها از آلاینده‌ترین وسایل نقلیه متحرک در تهران و دیگر شهرهای کشور هستند.

نامه به پلیس و لابی با مجلس

از آن طرف پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی ناجا هم از در مخالفت با پلاک شدن دوباره موتورهای کاربراتوری برآمده و سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت برخی شرکت‌های تولید موتورسیکلت برای پلاک شدن محصولاتشان متوسل به نمایندگان مجلس می‌شوند اما بدانند که تولید این موتورسیکلت‌ها اشتباه بوده و به هیچ عنوان پلاک نمی‌شوند.

وی همچنین خبر داده است بسیاری از کارخانه‌ها با پلیس مکاتبه می‌کنند و متوسل به برخی نمایندگان مجلس می‌شوند تا بتوانند از این طریق موتورسیکلت‌ها را پلاک کنند.

حالا باید منتظر شد و دید آیا موتورسازان توان عبور توأمان از هر سه مانع  را دارند یا در دوباره بر پاشنه پلاک نشدن موتورهای کاربراتوری خواهد چرخید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

آخرین اخبار